لندرور دیفندر ۱۳۰ مدل ۲۰۲۳ با موتور V۸، بزرگترین خودرو صفر کیلومتر این شرکت است

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) لندرور دیفندر ۱۳۰ مدل ۲۰۲۳ با فاصله محوری ۳۰۲۲ میلی متری خود، یک خودرو آفرود شاسی بلند طولانی است که میتواند ۸ سرنشینِ عاشق طبیعت گردی را در خود جای دهد. اگر به زمانهای دور برگردیم، دیفندرهای سری ۱۳۰ یا ۱۱۰ را میتوانستید با فاصله محوری ۳۲۲۵ میلی متری تهیه کنید اما به نظر میرسد... نوشته لندرور دیفندر ۱۳۰ مدل...
لندرور دیفندر ۱۳۰ مدل ۲۰۲۳ با فاصله محوری ۳۰۲۲ میلی متری خود، یک خودرو آفرود شاسی بلند طولانی است که میتواند ۸ سرنشینِ عاشق طبیعت گردی را در خود جای دهد.
اگر به زمانهای دور برگردیم، دیفندرهای سری ۱۳۰ یا ۱۱۰ را میتوانستید با فاصله محوری ۳۲۲۵ میلی متری تهیه کنید اما به نظر میرسد که در دیفندر ۱۳۰ مدل ۲۰۲۳، این عدد به ۳۰۲۲ میلی متر کاهش پیدا کرده است. به هر حال سیاستهای انگلیسیها همیشه مرموز است و با اینکه نام این خودرو را در سال ۲۰۱۹ بر سر زبانها افتاده بود، در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار و در نسخه اولیه یا همان پروتوتایپ (prototype)، با فرمت «فرمان راستِ» انگلیسی و پوشش استتاری، به پیست نوربرگ رینگ آلمان آورده شد.
معرفی لندرور دیفندر ۱۳۰ مدل ۲۰۲۳
بد نیست بدانید که برخلاف نسلهای گذشتهی ۱۳۰ که از شاسی «بدنه بر روی فریم» (body on frame) استفاده میکردند، این خودرو توانسته است تا با تلاشهای زیاد مهندسان، شاسی«یک پارچه» (uni body) را به نمایش بگذارد؛ آن هم در چنین ابعادی! همچنین اگر به نسلهای قبلی نگاه کنید، معمولا فقط میتوانستید مدلهای ۵، ۶ یا نهایتا ۷ سرنشینهی دیفندر ۱۳۰ را خریداری کنید اما به لطف آخرین شاهکار بریتانیاییها، شما میتوانید یک مهمانی ۸ نفره را در لندرور دیفندر ۱۳۰ مدل ۲۰۲۳، برگزار کنید.
این موضوع، به معنی تایید حیات دوبارهی بزرگترین و بلندترین لندرور صفر کیلومتر در بازار است؛ چیزی که مدتها از دیدن آن، بی نصیب بودیم. همچنین گفته میشود که در کنار نسخهی ۸ سرنشینه، مدلهای ۶ و ۷ سرنشینه هم در خط تولید سری ۱۳۰، قرار خواهند داشت.
مشخصات فنی و همکاری جگوار و لندرور
اما تعداد صندلیهای زیاد، تمام ماجرا نیست! شرکت لندرور، سه مدل از پیشرانههای مختلف را برای زیر کاپوت محصول جدید خود در نظر گرفته است. پیشرانههای توربو دیزل D۳۰۰، توربو گازوئیل D۴۰۰ و نهایتا گل سر سبد عاشقان آفرود و رانندگی شهری یعنی پیشرانه توربو دیزل پلاگین هیبرید P۴۰۰e، میتوانند هر سلیقهای را راضی و نیازهای هر قشری را بر طرف کنند.
هرچند که بهترین خبر مربوط به پیشرانهها، هنوز به صورت رسمی تایید نشده است. طبق شایعات شنیده شده، شرکت لندرور طی همکاری با جگوار، یکی از بهترین پیشرانههای مناسب خودروهای شاسی بلند را تولید کرده است که شاید در اولین تجربه کاری خود، بر روی لندرور دیفندر ۱۳۰ مدل ۲۰۲۳ نصب شود. تصور کنید که دو غول خودروسازی بریتانیایی، چه شاهکارهایی را تولید خواهند کرد!
این پیشرانهی هشت سیلندر خورجینی سوپر شارژ ۵ لیتری ساخت جگوار – لندرور با کد P۵۲۵ معرفی شده، نسخهی ارتقا یافتهی سری AJ V۸ است که در اوایل سالهای ۲۰۰۰ میلادی با ظرفیت ۴ لیتری خود بر روی خودروهای جگوار XK۸ و XJ۸ نصب و سر و صدای زیادی به پا کرده بود.
همچنین طبق برخی شایعات شنیده شدهی دیگر، به نظر میرسد که لندروریها هم قصد دارند تا از رنجرور تقلید و برای ساخت پیشرانههای خود، با شرکت BMW همکاری کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به نظر میرسد که پیشرانهی ۸ سیلندر خورجینی تویین توربو شارژ ۴,۴ لیتری BMW با کد N۶۳، بیشترین شانس برای حضور در زیر کاپوت لندرور دیفندر ۱۳۰ مدل ۲۰۲۳ را خواهد داشت. این پیشرانه میتواند ۵۲۳ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
گیبرکس آلمانی ZF بر روی شاسی بلند انگلیسی
علاوه بر تمامی موارد و طبق اطلاعات لو رفته، گیربکس این شاسی بلند دوست داشتنی، از نوع ZF ۸HP است که یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچهی ۸ سرعته محسوب میشود. به طرز حیرت انگیزی، سرعت تعویض دندههای این گیربکس به کمتر از ۲۰۰ میلی ثانیه میرسد. همچنین بازهی گشتاوری آن در رنج ۲۱۹ تا ۱۰۴۳ نیوتن متر قرار میگیرد؛ پس برای مدیریت کردن توان موتورهای V۸ هم هیچ مشکلی نخواهد داشت.
به هر حال اگر از عاشقان خودروهای آفرودی بریتانیایی هستید، باید تا اوایل سال میلادی آینده صبر کنید تا بزرگترین لندرور صفر کیلومتر بازار را دوباره در خیابانها ببینید.