یادی از اولین آفرودر پورشه، پدربزرگ کاین و ماکان


یادی از اولین آفرودر پورشه، پدربزرگ کاین و ماکان

پورشه در سال 2002 با معرفی مدل کاین برای اولین بار به بخش شاسی‌بلندها وارد شد. سپس چند سال بعد مدل ماکان بعنوان دومین بلندقامت پورشه به بازار آمد و بزودی کاین کوپه هم به این خانواده اضافه خواهد شد؛ اما سابقهٔ پورشه در ساخت خودروهای آفرود به سال‌های بسیار دورتری بازمیگردد. این داستان تقریباً... نوشته یادی از اولین آفرودر پورشه، پدربزرگ کاین و...

پورشه در سال 2002 با معرفی مدل کاین برای اولین بار به بخش شاسی‌بلندها وارد شد. سپس چند سال بعد مدل ماکان بعنوان دومین بلندقامت پورشه به بازار آمد و بزودی کاین کوپه هم به این خانواده اضافه خواهد شد؛ اما سابقهٔ پورشه در ساخت خودروهای آفرود به سال‌های بسیار دورتری بازمیگردد. این داستان تقریباً پنجاه سال پیش آغاز شد یعنی زمانی که پورشه توسعهٔ یک خودروی آفرود را برای ارتش آلمان آغاز کرد. در آن زمان دولت آلمان خواهان خودرویی سریع، سبک و چابک بود و پورشه در این ویژگی‌ها تخصص داشت؛ اما علاوه بر این‌ها، دولت به خودرویی با قابلیت اعتماد بالا، مناسب برای آفرود و سادگی تعمیر و نگهداری نیاز داشت.

یادی از اولین آفرودر پورشه، پدربزرگ کاین و ماکان

هرچند پورشه تجربهٔ زیادی در این زمینه نداشت اما دست به کار شد و خودرویی بنام تایپ 597 Jagdwagen را تولید کرد. این ماشین که شباهت‌هایی به فولکس‌واگن Kübelwagen داشت، خودروی بسیار ساده‌ای بود که تنها 870 کیلوگرم وزن داشت. تایپ 597 به نسخهٔ اصلاح شده‌ای از پیشرانهٔ چهار سیلندر پورشه 356 مجهز شده بود که حدود 50 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و امکان رسیدن به حداکثر سرعت 100 کیلومتر در ساعت را برای خودرو فراهم می‌ساخت.

یادی از اولین آفرودر پورشه، پدربزرگ کاین و ماکان

یادی از اولین آفرودر پورشه، پدربزرگ کاین و ماکان

نیروی این موتور توسط یک گیربکس چهار سرعته انتقال پیدا می‌کرد که به یک دندهٔ اضافهٔ آفرود هم مجهز بود. این ویژگی می‌توانست سیستم انتقال قدرت را بین دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک تنظیم کند. در هنگام فعال شدن این سیستم، Jagdwagen می‌توانست از شیب‌های 65 درصد بالا برود. اگر فکر می‌کنید این ویژگی‌ها به اندازهٔ کافی چشمگیر نیستند، باید بدانید که این خودرو توانایی شناور شدن در آب را هم داشت که آن‌را به وسیلهٔ نقلیهٔ ایده‌آلی برای عبور از رودخانه‌ها تبدیل کرده بود. به همین دلیل نسخه‌های اولیهٔ 597 بدون درب ساخته شدند.

یادی از اولین آفرودر پورشه، پدربزرگ کاین و ماکان

Jagdwagen در سال 1955 به دولت آلمان ارائه شد و بعداً به نیروهای نظامی فرانسه و انگلستان هم نشان داده شد. سپس پورشه همچنان به توسعهٔ این خودرو به منظور آماده‌سازی برای تولید ادامه داد اما دولت نهایتاً با شرکت اتو یونیون قرارداد بست و بنابراین پورشه کار روی این پروژهٔ را متوقف کرد؛ اما علیرغم اینکه Jagdwagen به تولید انبوه نرسید، پورشه تا پیش از توقف پروژه درمجموع 71 دستگاه از آن‌را تولید کرد. از این تعداد هم‌اکنون حدود 50 دستگاه باقیمانده است که گاهی اوقات برای فروش گذاشته می‌شوند. بعنوان مثال، حدود دو سال پیش، یک Jagdwagen مدل 1957 با قیمتی نزدیک به 230 هزار دلار به فروش رسید.

یادی از اولین آفرودر پورشه، پدربزرگ کاین و ماکان


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

عکس پروفایل روز مادر _ عکس نوشته مادرانه