هوندا سیویک یکی از موفقترین خودروهای کوچک تاریخ است. این خودرو همچنین عنوان پرفروشترین خودروی کوچک آمریکا در سال 2017 را به خود اختصاص داده و به خانهی بیش از 377 هزار نفر راه یافته است؛ و البته سیویک در سال جاری نیز به موفقیت خود ادامه داده است.
اما موفقیتهای سیویک تنها به آمار فروش محدود نمیشود زیرا این خودروی ژاپنی دارای تاریخچهای حدود نیمقرنی و با تولید 10 نسل است. BudgetDirect در نمایشی شگفتانگیز و به منظور برجسته کردن تاریخ این خودرو اقدام به گردهم آوری 10 نسل سیویک کرده است.
اولین نسل هوندا سیویک شروع کنندهی این موفقیت بوده است. اولین نسل این خودرو به دو فرم هاچبک سه درب و سدان عرضه شد. رینگهای کوچک 12 اینچی، لاستیکهای رادیال، کولر، گیربکس اتوماتیک دو سرعته و… تنها آپشن های این خودرو بودند. نسل اول سیویک قیمت پایهی 1415 دلاری داشت.
دومین نسل سیویک حتی موفقیت بیشتری در مقایسه با اولین نسل به دست آورد. فاصلهی بین محوری این خودرو دو اینچ بیشتر شده و دو پیشرانهی 1.3 و 1.5 لیتری برای آن در نظر گرفته شده بود. این خودرو همچنین با تریم های بیشتر و بهصورت هاچبک سه درب و پنج درب، سدان چهار درب و استیشن پنج درب عرضه میشد.
اواسط دههی 80 میلادی بود که هوندا سیویک از بازاری محدود وارد محدودهی شلوغتری شد. نسخههای هاچبک پنج درب و استیشن داخل یک فرم بدنهی واگن ون ادغام شدند و فاصله بین محوری نیز نسبت به نسل قبل 5 اینچ افزایش یافت. این خودرو بهصورت استاندارد با پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری عرضه میشد اما نسخهی سه درب هنوز هم پیشرانهی 1.3 لیتری نسل قبل را به همراه داشت. سومین نسل سیویک همچنین برای اولین بار با تریم Si عرضه شد.
در سال 1987 هوندا سیویک تغییرات چشمگیری داشت. این خودرو هنوز هم برخی شاخصههای طراحی نسل قبلی را نشان میدهد اما با چهار تریم متفاوت شامل CRX، HF، DX و Si عرضه میشد. پیشرانهی این نسل از سیویک بهصورت استاندارد دارای تزریق سوخت الکترونیکی بود و کار ساخت آن در تأسیسات آمریکایی هوندا در اوهایو صورت میگرفت.
این نسل از سیویک به مدت کوتاهی عرضه شد و متفاوتترین نسل خودرو تا آن زمان بود. سیویک نسل پنجم اکثر ویژگیهای جعبهای شکل خود را از دست داده و ظاهر نرمتری به دست آورده بود. این خودرو همچنین بسیار بزرگتر از نسلهای پیشین بود و در بین تیونرها نیز محبوبیت بسیار بالایی کسب کرد.
ششمین نسل سیویک تغییرات خیلی زیادی در مقایسه با نسل پیشین نداشت. همان ظاهر نرم و آئرودینامیک حفظ شده بود اما چراغهای جلو و عقب جدید بودند و تریم های متنوع و گرانتری هم برای نسل ششم در نظر گرفته شده بود.
هفتمین نسل سیویک در سپتامبر سال 2000 معرفی شد. این خودروی جدید همان ابعاد نسل پیشین را داشت اما کابین جادارتر شده و سیویک به سگمنت خودروهای کامپکت وارد شده بود. هوندا سیویک نسل هفتم با چهار تریم DX، LX، EX و HX ارائه شد اما نسخه یک کوپه در ژاپن عرضه نشد.
تنها پنج سال پیش از معرفی هفتمین نسل سیویک شاهد فروش نسل هشتم در آمریکا بودیم. دو پلتفرم مختلف برای مدلهای سدان و کوپه مورد استفاده قرار گرفته بود و همچنین یک معماری متفاوت هم برای هاچبک سیویک در اروپا در نظر گرفته شده بود. تا سال 2006 حدود 16.5 میلیون دستگاه از سیویک در سراسر جهان و 7.3 میلیون دستگاه از آن نیز در آمریکا به فروش رسیده بود.
حدود 40 سال پس از حضور در بازار، نهمین نسل سیویک با ظاهری انرژیک، روان و آئرودینامیک معرفی شد. این خودرو از آوریل سال 2011 و با فرم کوپه و سدان وارد بازار آمریکا شد. این نسل از سیویک اولین نسلی بود که از تکنولوژی دستیار اکوی هوندا سود میبرد.
با گذشت بیش از 45 سال از عرضهی اولین نسل، سیویک همچنان به موفقیتهای خود ادامه میدهد. دهمین نسل سیویک در سال 2015 معرفی شد و از پلتفرم کاملاً جدید کامپکت هوندا استفاده میکند. این خودرو با فرمهای سدان، کوپه و هاچبک عرضه شده و با تریم های Si و تایپ R در دسترس میباشد. اولین بار است که سیویک تایپ R را در آمریکا میبینیم.