بامو در نسل جدید سری 3 بزرگتر از سری 5 کد E39 شده است
هفتمین نسل سدان بامو سری 3 (کد G20) بهصورت رسمی معرفی شده است. باواریایی ها در نمایشگاه خودروی پاریس 2018 غوغایی به پا کردند و تا به اینجا بازخوردهای دریافت شده مثبت بوده است. البته شاید متوجه شده باشید که این سدان اسپورت جمعوجور به آن...
هفتمین نسل سدان بامو سری 3 (کد G20) بهصورت رسمی معرفی شده است. باواریایی ها در نمایشگاه خودروی پاریس 2018 غوغایی به پا کردند و تا به اینجا بازخوردهای دریافت شده مثبت بوده است. البته شاید متوجه شده باشید که این سدان اسپورت جمعوجور به آن اندازه هم که تصور میشود جمعوجور نیست! این خودرو از هر نظر در مقایسه با نسل پیشین رشد کرده و اصلاً آن را نمیتوان با اولین نسل سری 3 کد E21 اواسط دهه 70 میلادی مقایسه کرد. در واقع اگر بخواهیم به بزرگی ابعاد نسل جدید سری 3 پی ببریم باید آن را با یکی از دوستداشتنیترین نسلهای سری 5 یعنی کد E39 مقایسه کنیم.
برای یادآوری باید گفت بامو سری 5 کد E39 اواسط دهه 90 میلادی وارد خط تولید شد و تا سال 2003 هم در بازار حضور داشت. البته طول عمر این خودرو ضرورتاً خیلی زیاد نیست زیرا متوسط سن خودروهای کارکرده برابر با 12 سال میباشد. E39 اولین نسلی بود که قلب 8 سیلندر را در دل M5 قرار داد و تا به امروز هم محبوبیت فراوانی بین دوستداران بامو دارد. آیا سری 3 جدید میتواند توسط سری 5 در جاده حکمرانی کند؟
در آغاز باید گفت فاصلهی بین محوری نسل جدید سری 3 کمی بیشتر از سری 5 بوده و پهنای آن نیز بیشتر است. سری 5 قدیمی در کل 3 اینچ طویلتر است اما زمانی که هر دو خودرو را بغلبهبغل پارک کنید تقریباً آنها را یک اندازه خواهید دید؛ اما موضوع جالبتر اینکه ما انتظار داشتیم خودروی جدیدتر به خاطر این همه تکنولوژی مدرن سنگینتر باشد اما سری 3 کد G20 سبکتر از نسل پیشین خود بوده و نیازی به گفتن نیست که از تمامی نسخههای سری 5 قدیمی مخصوصاً مدل مجهز به پیشرانه 8 سیلندر هم سبکتر است.
خب صحبت از پیشرانهها شد و این سؤال را باید پرسید که اگر نسل جدید سری 3 در چراغقرمز با یک سری 5 کد E39 کلکل کند نتیجه چگونه خواهد شد؟ فعلاً قویترین نسخهی سری 3 که تنها در آمریکا عرضه میشود از پیشرانه 4 سیلندر 255 اسبی استفاده میکند و میتواند تمامی نسخههای 6 سیلندر سری 5 قدیمی را شکست دهد. اما M5 با پیشرانه 8 سیلندر و 400 اسبی قطعاً عرصه را بر سری 3 جدید تنگ خواهد کرد.
اما سال آینده شاهد عرضهی سری 3 جدید با پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو خواهیم بود. این قلب آهنین قدرت 382 اسبی داشته و بهخوبی میتواند با M5 قدیمی رقابت کند اما خب این مقایسه خیلی دقیق نخواهد بود. وظیفهی رقابت با M5 قدیمی بر عهدهی نسل جدید M3 خواهد بود که سال 2020 عرضه خواهد شد و قطعاً حدس میزنید که چه بلایی بر سر M5 E39 خواهد آورد!
مقایسهی ابعادی سری 3 جدید با سایر محصولات بامو نشان میدهد که متأسفانه این خودرو خیلی هم کوچک باقی نمانده است اما خب سری 2 را داریم که فاصله را پر میکند. همانند اکثر چیزها، با گذشت زمان شاهد بزرگتر شدن خودروها هستیم اما امیدواریم که پشت فرمان سری 3 جدید بازهم لذت ناب رانندگی را داشته باشیم. این همان چیزی است که در بیش از 40 سال گذشته همواره مورد تأکید باواریایی ها بوده است.