شاید همیشه سدان های بزرگ بودهاند که مرسدس را تعریف کردهاند اما…
اما این خودروساز همواره تولیدکنندهی خودروهای اسپورت و سبکتری هم بوده که یکی از مشهورترین آنها SL کلاس افسانهای است. این خودرو از سال 1955 تاکنون خودرویی مخصوص کروز سواران بوده و هنوز هم به آن به چشم یک خودروی راحت و جذاب نگریسته میشود.
از آنجایی که مرسدس آمادهی عرضهی نسل جدید این خودرو در سال 2020 میشود بنابراین فرصت را غنیمت شمرده و نگاهی به تاریخچهی این خودرو انداختهایم. با ما همراه باشید.
کل تولید: 25881 دستگاه
تولید در هر سال: 3235 دستگاه
اولین SL کانورتیبل تاریخ در سال 1955 و یک سال پس از معرفی مدل افسانهای 300SL گالوینگ معرفی شد. این خودرو بجای استفاده از فریم فضایی لولهای مدل گرانتر سقف سخت دارای مونوکوک کوتاه شدهی سدان R121 بوده است. مدل 190SL از پیشرانه 4 سیلندر 1.9 لیتری 105 اسب بخاری سود میبرد و قیمت آن نیز کمتر از برادر کوپه بود. این خودرو از همان سیستم تعلیق مدل خاصتر 300SL استفاده میکرد و در جلو ساختار دوبل جناغی و در عقب نیز اکسلهای تابدار استفاده شده بود.
کل تولید: 1858 دستگاه
تولید در هر سال: 309 دستگاه
300SL رودستر دارای نسخه بازنگری شدهی فریم فضایی بکار رفته در مدل کوپه بود و همچنین از پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری مدل گالوینگ سود میبرد. البته قدرت این پیشرانه به 215 اسب بخار کاهش یافته بود. از سال 1961، مدل رودستر به اولین مرسدسی تبدیل شد که دارای ترمزهای دیسکی در تمامی چرخها بود. به منظور برجسته کردن خصوصیات اسپورت، مرسدس دارای جلوپنجره مدل کوپه و 20 میلیمتر ارتفاع کمتر در مقایسه با 190SL بود.
کل تولید: 48912 دستگاه
تولید در هر سال: 6113 دستگاه
پلتفرم پاگودا نیز همانند 190SL از سدان W111 مرسدس مشتق شده بود. به خاطر اینکه پاگودا کاملاً کوچکتر از مدل W121 بود و پهنای بیشتری داشت بنابراین هندلینگ خودرو در آن زمان زبانزد خاص و عام بود.
در سال 1967 محبوبترین نسخهی پاگودا با نام 280SL عرضه شد. این نسخه تقریباً نیمی از فروش مدل W113 را به خود اختصاص داد و با پیشرانهی 6 سیلندر 170 اسب بخاری و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 9.3 ثانیهای در دسترس بود. از جمله مالکان مشهور این خودرو میتوان به جان لنون، سوفیا لورن، چارلتون هستون و استرلینگ موس اشاره کرد.
مدل R107 – سال 1971 تا 1989کل تولید: 237387 دستگاه
تولید در هر سال: 13188 دستگاه
R107 اولین مرسدس SL تاریخ با پیشرانه 8 سیلندر بود. در آمریکا مدلی با پیشرانه بزرگتر 8 سیلندر 5.6 لیتری عرضه شد اما به دلیل قوانین آلایندگی سختگیرانهتر، مدل اروپایی 500SL سریعترین مدل با شتاب 7.4 ثانیهای بود. علیرغم این موضوع، دو سوم R107 ها در آمریکای شمالی فروخته شدند.
کل تولید: 204940 دستگاه
تولید در هر سال: 17078 دستگاه
R129 بجای آنکه یک خودروی اسپورت ناب باشد یک گرند تورر بود و جذب کنندههای شوک آن که با گاز کار میکردند سواری نرم را با تمامی آپشن های S کلاس همراه کرده بودند. اگرچه این خودرو سنگینتر از نسل قبل بود اما از پیشرانههای مدرن و قویتری سود میبرد.
SL 73 AMG که بین سالهای 1997 تا 2001 عرضه شد از همان پیشرانه 12 سیلندر 7.3 لیتری پاگانی زوندا استفاده میکرد. تنها 85 دستگاه از این خودرو فروخته شد.
مدل R320 – سال 2001 تا 2011کل تولید: 166433 دستگاه
تولید در هر سال: 16643 دستگاه
این نسل از SL بیشتر به خاطر نقش خودروی ایمنی در مسابقات فرمول 1 شناخته میشود. علیرغم تبلیغات روی جنبهی موتور اسپورت این خودرو، R320 تنها با گیربکس اتوماتیک عرضه میشد و وزن آن به خاطر سقف فلزی تا شونده افزایش یافته بود. پیشرانههای متنوعی در دسترس بودند که از 6 سیلندر 228 اسبی گرفته تا 12 سیلندر بای توربوی 661 اسبی مدل SL 65 بلک سریز را شامل میشدند.
کل تولید: اعلام نشده
همانند نسلهای پیشین SL، نسخهی R321 نیز با جدیدترین تکنولوژیها و آپشن هایی همچون دستیار حفظ خودرو بین خطوط، دستیار پارک فعال و دید در شب عرضه شده و از نظر کیفیت در حد و اندازههای S کلاس میباشد. این خودرو به خاطر سواری نرم در بزرگراهها شناخته شده اما دارای وزن کمتر و شاسی سفتتر بوده و برخی از جنبههای اسپورت SL ها را زنده کرده است.
مرسدس در حال احیای SL نمادین به عنوان یک خودروی سبکتر، سریعتر و هیجانانگیزتر بوده و میخواهد از تجربهی مهندسی بخش پرفورمنس AMG نیز سود ببرد. هشتمین نسل این خودرو دارای سقف پارچهای سنتی خواهد بود.
ما تخمین میزنیم این خودرو را در سال 2020 و با پلتفرمی کاملاً جدید ببینیم. برخی عناصر کلیدی SL جدید با نسل جدید AMG GT مشترک خواهد بود.
این دو خودرو به خاطر اینکه پلتفرمی مشترک را خواهند داشت طبق انتظارات از اکسلها، سیستم تعلیق، سیستم فرمان، معماری 48 ولتی الکتریکی و قوای محرکهی هیبریدی مشترکی سود خواهند برد که همین امر باعث کاهش هزینهها و افزایش راندمان خواهد شد. نسلهای جدید SL و GT در تأسیسات زیندل فینگن آلمان تولید خواهند شد.