تولید خودروهای اسپورت و سوپر اسپورت معمولاً زمان زیادی را طلب میکند. برای مثال آکورا NSX را در نظر بگیرید که در سال 2007 تولد آن اعلام شد اما مدل تولیدی در سال 2016 به نمایش درآمد؛ اما این فرایند دربارهی تویوتا سوپرای جدید طولانیتر بوده و به نظر میرسد انتظارات بالایی از آن خواهیم داشت.
و البته دلیل خوبی هم برای این کار وجود دارد. چهارمین نسل سوپرا در سال 2002 از بازار خداحافظی کرد اما خبر احیای دوبارهی آن چندی بعد به گوش رسید. از سال 2007 تاکنون خبرهای زیادی درباره این خودرو منتشر شده بود اما مدل تولیدی نهایی در سال 2019 و در نمایشگاه خودروی دیترویت معرفی خواهد شد.
در ادامه با فرایند توسعهی نسل جدید سوپرا همراه میشویم تا بفهمیم که چرا تولید این خودرو 12 سال طول کشیده است. با ما همراه باشید.
سال 2007: کانسپت FT-HS
همهچیز با کانسپت FT-HS آغاز شد. این خودروی مفهومی اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2007 به نمایش درآمد. مرکز طراحی کالتی دیزاین تویوتا این خودرو را طراحی کرده است، همان مرکزی که دستی هم در طراحی کانسپت FT-1 داشته است. برخلاف سوپرای جدید، کانسپت مورد بحث از پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری هیبریدی با قدرت ترکیب 400 اسب بخاری استفاده میکرد.
سه سال پس از معرفی کانسپت FT-HS، تویوتا نام سوپرا را در آمریکا دوباره احیا و ثبت تجاری کرد. 8 سال قبل از این واقعه بود که آخرین بار نام سوپرا روی مدلی تولیدی بکار رفت. با اینکه خبرها نشان میدهد توسعهی سوپرا در دستور کار قرار دارد اما خود نام سوپرا چنین چیزی را نشان نمیداد. خودروسازان معمولاً نامهای نمادین خود را به منظور حفظ مالکیت معنوی آن ثبت میکنند؛ اما تنها دو سال بعد بود که همه فهمیدند سوپرای جدید در راه است.
با معرفی تویوتا 86، مهندس ارشد تویوتا آقای تتسویا تادا گفت سوپرای جدید در راه است. تادا گفته بود که فرایند توسعه این خودرو حداقل 5 سال زمان میبرد و البته که حرفهای او درست بود.
با وجود شایعات زیاد درباره تولید نسل جدید سوپرا، تویوتا کاری غیرمنتظره انجام داد: همکاری با بامو! این دو خودروساز ظاهراً برای تولید پلتفرم خودروی اسپورت جدیدی که توسط مگنا اشتایر اتریش ساخته میشود همکاری کردند. هیچیک از دو خودروساز یاد شده اشارهای به نوع خودروی تولیدی نداشتند اما هماکنون میدانیم که این دو خودرو نسل جدید Z4 و سوپرا میباشند.
تویوتا در سال 2014 کانسپت فوقالعاده زیبای FT-1 را برای اولین بار به نمایش درآورد. فرم نرم و روان این کانسپت نشان میدهد که مدل تولیدی هم تا حدی همین ویژگیها را خواهد داشت. طراحی پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب تویوتا از خودروهای اسپورت ژاپنی همچون 2000GT، MR-2 و سوپرای قبلی الهام گرفته بود. کمتر از یک ماه بعد تویوتا نام تجاری سوپرا را احیا کرد و شایعات بیشتری درباره بازگشت این خودروی نمادین به گوش رسید.
در سال 2016 تویوتا نام سوپرا را در اروپا هم ثبت کرد. شایعاتی درباره معرفی این خودرو طی 2 سال آینده به گوش میرسید و همانگونه که قبلاً گفته شده بود، سوپرای جدید به همراه بامو Z4 جدید در مگنا اشتایر اتریش ساخته خواهد شد. ظاهراً نیروبخش این خودرو نیز قوای محرکهی هیبریدی توسعه یافته با همکاری بامو خواهد بود.
اما در ماه سپتامبر بود که اولین پروتوتایپ های این خودرو مشاهده شد. اولین بار در اروپا نسخه پیشتولیدی سوپرا دیده شد. حتی برخی نمونههای آن در نوربرگ رینگ هم دیده شدند.
سال 2017: نزدیک شدن به تولید
با انتشار تصاویر و ویدئوهای جاسوسی زیاد از سوپرا، طراحان نیز دست به کار شده و رندرهایی از این خودرو را منتشر کردند. فرم جدید این خودرو اشتراک زیادی با نسل پیشین نداشت اما برخی از شاخصههای طراحی کانسپت های FT-HS و FT-1 را با خود به همراه داشت. پتنت های ثبت شده برای سوپرشارژر الکتریکی و گیربکس اتوماتیک همه و همه تأیید میکردند که تولید این خودروی اسپورت نزدیک است.
هماکنون و در سال 2018 بیش از هر زمان دیگری به معرفی تویوتا سوپرای جدید نزدیک شدهایم. ما میدانیم که این خودرو از چه پیشرانههایی استفاده خواهد کرد و حتی برخی رسانهها نیز با آن رانندگی کردهاند؛ اما هنوز هم تویوتا بهصورت کامل آن را رونمایی نکرده است. امیدواریم این خودرو را بهصورت کامل پیش از پایان سال جاری ببینیم اما شاید تا سال 2019 هم منتظر بمانیم.