چندین دهه است که سدان های اسپورت وارد بازار شدهاند. برخی از آنها به موفقیت عظیمی دست یافته و اکثرشان نیز به در بسته خوردهاند. یکی از بهترین خودروهای این کلاس بامو سری 3 است که حدود 30 درصد از کل فروش باواریایی ها را به خود اختصاص داده و از سال 1975 تاکنون بیش از 12 میلیون دستگاه از آن به فروش رفتهاند.
در نمایشگاه خودروی پاریس 2018 شاهد معرفی نسل جدید سری 3 بودیم که هفتمین نسل این سدان است. در ادامه شما را با تاریخچه کامل این خودروی محبوب آشنا میکنیم. با ما همراه باشید.
خودرویی که یک الگو برای تولد موفقترین و مهمترین خودروی تاریخ BMW تولید شد با توجه به پیشرانهی خود 1502، 1602 (موجود در تصویر)، 1802 و یا 2002 خوانده میشد. این خودرو باعث شد بامو از لبهی پرتگاه بهسلامت عبور کند.
خودروی 2002 توربو بود که به فرم یک سدان جمعوجور خاطرهانگیز نه تنها دل خانوادهها را ربود بلکه مدلی باب میل رانندگان نیز بود. با معرفی مدلهای Tii و توربو شاهد پیشتازی ایدهی تولید یک سدان کوچک و بسیار اسپورت بودیم.
این خودروها اولین محصولات واقعی M بودند. تاریخ خیلی یاری نمیکند اما این 2002 بود که قهرمان واقعی داستان نام داشت ولی به خاطر تغییر استراتژی نامگذاری، امروزه از صحنه بیرون رفته است.
اولین نسل سری 3 (کد E21) – سال 1975
اولین نسل بامو سری 3 40 سال پیش معرفی شد و در داخل کارخانه با کد E21 شناخته میشد. ولی همهی ما آن را سری 3 میخوانیم.
این خودرو از نوع سدان دو درب بود موضوعی که امروزه یک تناقض آشکار به شمار میرود؛ اما در آن زمان از نظر ابعاد همهچیز را در نظر میگرفتند. سال 1975 بود که بامو اولین نمایندگیهای رسمی خود در آمریکا را افتتاح نمود. بازار بزرگ آمریکا برای موفقیت آتی بامو خصوصاً سری 3 بسیار مهم بود. در کل 1.36 میلیون دستگاه از نسل E21 ساخته شد که عدد قابلتوجهی محسوب میشود.
کابین E21
از نظر فنی، هیچ ساختارشکنیای رخ نداده بود اما از نظر کیفیت ساخت و مهندسی و همچنین کابین شاهد پیشرفت چشمگیری بودیم. کابین این خودرو دارای واضحترین و خوش نماترین پشت آمپرهایی بود که تا آن زمان در یک خودروی جادهای بکار رفته بود. عناصر طراحی این بخش را همچنان میتوان در محصولات کنونی بامو دید.
مدلهای اولیهی E21 در واقع کند و سنگین بودند اما به سرعت و با معرفی پیشرانههای 6 سیلندر 2 و 2.3 لیتری انژکتوری توجهات را به خود جلب کردند. آپشن های بسیار جالبی همچون دیفرانسیل لغزش محدود و گیربکس با نسبتهای نزدیک هم ارائه شدند. این موارد را حتی امروزه نیز به سختی میتوان مشاهده کرد.
مدل 323i نسل E21
و مدل 323i با قدرت 143 اسب بخار نیازمند هر دو آپشن یاد شده بود زیرا نه تنها پیشرانهای قوی داشت بلکه بازوی عقب سیستم تعلیق آن باعث بیش فرمانی مخصوصاً در زمینهای خیس میشد. این خودرو موفقیت بسیار زیادی به دست آورد و بامو را به فکر تولید مدلی سریعتر از سری 3 انداخت.
با توجه به استانداردهای آن زمان، سری 3 کد E21 جای خود را به مدل E30 در سال 1982 داد. این نسل احتمالاً مهمترین نسل تاریخ سری 3 میباشد. درحالیکه E21 تنها بهصورت سدان دو درب عرضه میشد مدلهای E30 به فرمهای دو و چهار درب، تورینگ، 5 درب و کانورتیبل ارائه شد.
اینجا بود که برای اولین بار شاهد ارائهی پیشرانههای دیزلی برای سری 3 و مهمتر از همهی آنها تولید اولین خودروی تولید انبوه M بودیم. از نظر بسیاری از افراد، M3 بهترین خودرویی است که بامو در تاریخ خود ساخته است.
برای افرادی که نمیتوانستند مدلهای فول تر را بخرند بامو نسخهی کمتوانتر اما با دینامیک رانندگی عالی را معرفی کرد. یکی از این مدلها 318iS بود که از پیشرانه 1.8 لیتری سود میبرد و در میان مردم به عنوان M3 فقرا مشهور شد.
همانگونه که در تصویر مشاهده میشود، 318iS همانند برادران خود یک خودروی فوقالعاده برای آن دسته از افرادی بود که سبک زندگی خاصی داشتند. E30 با فروش 2.3 میلیون دستگاهی موفقیت فوقالعادهای را برای بامو به ارمغان آورد.
سومین نسل سری 3 (کد E36) – سال 1992
نسل دوم سری 3 حدود 10 سال در خط تولید بود و در سال 1992 جای خود را به E36 داد، خودرویی که هرگز موفقیت دو نسل پیشین را تکرار نکرد. تا آن زمان سری 3 همیشه خودرویی هیجانانگیز و راحت بود که خانوادهها نیز میتوانستند از آن لذت زیادی ببرند اما در E36 اولویتها عوض شد.
اگرچه این خودرو در مقایسه با مرسدس بنز 190 و بعدها C کلاس دینامیک بسیار بهتری داشت اما آن میزان موفقیت نسلهای پیشین و رضایت آنها را تکرار نکرد.
کابین E36
بخشی از کاهش میزان موفقیت این نسل به کابین جادار و متریال بسیار بهتر مربوط میشود که سری 3 را به حد متفاوتی از بلوغ و احساس رساند. شاید یک دلیل پنهان دیگر هم تغییر طراحی سیستم تعلیق عقب و استفاده از اکسل چند اتصالی Z بامو بود. این طراحی باعث میشد لذت کمتری در دریفت ایجاد شود ولی پایداری و کیفیت سواری سری 3 همچنان زبانزد بود.
مدلهای E36 منتقدان خاص خود را داشتند اما انتقادات به M3 این نسل بیش از هر زمان دیگری بود زیرا این خودرو پیشرانه 4 سیلندر عالی خود را از دست داده بود و احساس فوقالعاده و تیزی همیشگی را نداشت. البته این خودرو برای اکثر افراد نه تنها بهترین سری 3 بود بلکه به عنوان بهترین سدان کوچک دنیا هم شناخته میشد. در کل 2.7 میلیون دستگاه از این نسل به فروش رفت.
عرضهی E46 در سال 1998 نشان میدهد که سری 3 چقدر برای BMW مهم است. نسل چهارم این خودرو از طراحی بسیار زیبایی بهره برده بود. این خودرو بر پایهی پلتفرمی جدید شکل گرفت. بامو تمرکز خود را روی بهبود طراحی، آئرودینامیک، کاهش وزن و افزایش استحکام پیچشی چهارمین نسل سری 3 گذاشت. این نسل از هر جنبهای در مقایسه با E36 بهبود یافته بود.
البته این نسل نشان دهندهی پیشرفتهای مهمی بود. در این نسل بود که پیشرانهی دیزلی نقش مهمی را بر عهده گرفت و شاهد معرفی مدل 320d بودیم. خودرویی که سرعت بالا را با مصرف مناسب ترکیب کرده بود، ترکیبی که پیش از این هرگز در خودروهای جادهای دیده نشده بود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 320d کمتر از 8 ثانیه ثبت شد.
مدلهای دیزلی سری 3 در اروپا به موفقیت زیادی دست یافتند چراکه مصرف سوخت برای مشتریان این بازار بسیار مهم است. در واقع 320d به پرفروشترین نسخهی سری 3 در اروپا تبدیل شد.
مدل M3 نسل E46 – سال 2000
در این نسل شاهد حکمرانی دوبارهی M3 بودیم. نسخهی سدان کم فروش جای خود را به مدلی با پیشرانهی 3.2 لیتری داد که ردلاین 8000 داشت و قدرت 343 اسب بخاری را بدون کمک از توربو ارائه میکرد.
این خودرو برای اولین بار در تاریخ بامو از گیربکس پدال شیفتر SMG استفاده میکرد و شاید مهمترین ویژگی آن کاهش 110 کیلوگرمی وزن بود. سقف فیبر کربنی به همراه سیستم تعلیق سفتتر و پیشرانهای با 16 اسب بخار قدرت بیشتر از دیگر ویژگیهای شاخص M3 CSL به شمار میرفت.
تنها 1400 دستگاه از این خودرو ساخته شد. البته افرادی که نتوانستند این مدل را بخرند میتوانستند نسخهی ارزانتر CS را انتخاب نمایند که فاقد برخی عناصر چشمگیر CSL و پیشرانهی داغ آن بود اما همچنان از فرمان، ترمزها و سیستم تعلیق برادر بزرگتر سود میبرد.
در کل 3.3 میلیون دستگاه از E46 به فروش رفت که بازهم رکورد فروش دیگری را برای سری 3 بر جای گذاشت.
پنجمین نسل سری 3 (کد E90) – سال 2005
در این سال جایگزینی نسل جدید سری 3 کاملاً ضروری به نظر میرسد اما با توجه به قاعدهی کلی “اگر چیزی خراب نشده آن را تعمیر نکن)، نسل جدید e90 با تأکید روی نقاط قوت دو نسل پیشین روانه بازار شد. تعداد بدنههای ارائه شده تغییری نکرد اما قوای محرکهی بیشتری در اختیار مشتریان بود.
خودرویی که در تصویر مشاهده میکنید از نوع 335i است که از پیشرانهی توربوی 302 اسب بخاری استفاده میکند. برای اولین بار در این نمونه شاهد استفاده از توربو بودیم.
مدل M3 نسل E90
این مدل پیشرانههای 6 سیلندر خطی دو نسل پیشین را کنار گذاشت و در دل آن پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری میتپید. در پنجمین نسل سری 3 شاهد معرفی قویترین پیشرانه 6 سیلندر دیزلی تاریخ این خودروساز بودیم. این پیشرانه در مدل 335d خروجی 286 اسبی داشت.
در مجموع تعداد 3.1 میلیون دستگاه از نسل E90 سری 3 به فروش رفت.
ششمین نسل سری 3 (کد F30) – سال 2011
و از جنبههای زیادی این نسل از سری 3 انقلابیترین نسخه از زمان معرفی E36 محسوب میشود. قوانین آلایندگی و مصرف سوخت هماکنون اهمیت زیادی پیدا کرده و به همین دلیل است که مدل 328i از پیشرانه 4 سیلندر استفاده کرده و مدلهای 335i، 330d و 335d پیشرانه 6 سیلندر دارند. البته برای اولین بار M3 با پیشرانه توربو عرضه شد که یک تغییر بسیار مهم تلقی میشود.
شما میتوانستید سری 3 چهار چرخ محرک را با بدنهی جدید هاچبک بزرگ GT بخرید. با آغاز سال 2016 شما حتی مدل پلاگین هیبریدی را هم میتوانستید انتخاب کنید؛ اما چیزی که دیگر در دسترس نبود یک سری 3 کوپه یا کانورتیبل بود که جای خود را به سری 4 داده است.
و به جدیدترین نسل سری 3 با کد G20 میرسیم. نسل جدید بامو سری سه با کابین شیک و لوکس و پشت آمپرهای دیجیتال رونمایی شده است؛ اما همچون همیشه، تجربهی خوب سواری یک فاکتور کلیدی میباشد.
بر پایهی تستهای اولیه این خودرو میتوان گفت هفتمین نسل سری 3 ترکیبی از چابکی در سرعتهای پایین، پایداری در سرعتهای بالا، کنترل بالای بدنه، کشش و مانور پذیری قابلتوجه و… میباشد. این خودرو چه در جاده و چه در پیست چسبندگی برجسته و دقت هندلینگ و پایداری دینامیکی خود را نشان داده و لایق تشویق به عنوان یک خودروی پرفورمنس است.