چابهار بهار می شود/از مسیر ریلی جایگزین سوئز تا تولید دارو
چابهار در دوران تحریم ها قرار است پروژه های بزرگی را به چشم ببیند.
این مسیر زمان و هزینه تحویل کالاها را 30 تا بیش از 40 درصد کاهش میدهد. در مقایسه با کانال سوئز، این مسیر جدید زمان انتقال را از بمبئی به مسکو به 20 روز کاهش میدهد. ظرفیت تخمینی این مسیر 20 تا 30 میلیون تن کالا در سال است.
روسیه، هند و ایران در 23 نوامبر یک دیدار سهجانبه خواهند داشت تا هرچه زودتر مسیر را عملیاتی کنند. هند سعی دارد بندر استراتژیک چابهار در جنوب شرقی ایران را هم به این مسیر متصل کند.
هفته گذشته مقامات ارشد سه کشور در تهران بر سر موضوع راهاندازی بندر چابهار دیدار کردند. این اولین دیدار سهجانبه شورای هماهنگیهای قرارداد بندر چابهار بود که باعث بهبود و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه میشود.
علاوه براین، امروز خبری مبنی بر پیشنهاد جدید چینی ها برای چابهار منتشر شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از پیشنهاد چینیها برای تولید دارو در این منطقه با هدف توزیع و مصرف در کشورهای مسلمان با برند حلال خبر داد.
«عبدالرحیم کردی» در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به درخواست چینیها مبنی بر فعالیت در منطقه آزاد چابهار به منظور تولید دارو برای مصرف در کشورهای مسلمان و منطقه با برند حلال اظهار کرد: چینیها پیشنهادی را در ارتباط با تولید دارو به جهت عرضه به کشورهای منطقهای و اسلامی ارائه کردهاند که این پیشنهاد در دست بررسی است و یکی از موضوعاتی است که میتواند زمینه همکاریهای مناسبی را فراهم کند. در عین حال باید بدانیم که چینیها در زمینه تولید دارو موفق هستند و بازارهای مناسبی نیز دارند.
وی ادامه داد: چینیها درخواست کردهاند که زمینه برای فعالیت آنها جهت تولید دارو به منظور عرضه در کشورهای مسلمان و منطقهای با برند حلال، در منطقه آزاد چابهار فرآهم شود تا با توجه به ملاحظاتی که مسلمانان در مسائل مختلف از جمله مصارف دارویی دارند، بتوانند داروی با برند حلال را در ایران و در منطقه آزاد چابهار تولید کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه از پیشنهاد چینیها در این رابطه استقبال کردهایم، گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته آنها علاوه بر اینکه میتوانند با داروسازان داخلی به صورت مشترک فعالیت خود را انجام دهند، خواهند توانست به صورت مستقیم در این رابطه سرمایهگذاری کنند و امکانات لازم جهت تولید دارو با مشخصات مذکور در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
یادآور می شود، بندر چابهار تنها بندر ایران منتهی به اقیانوس به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیکترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آبهای آزاد است از اهمیت فراوانی برخوردار است و سازندگی و سرمایهگذاری فراوانی در آن صورت میگیرد؛ از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتیهای اقیانوسپیما (د خلیج چابهار) و ساخت راهآهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بینالمللی. این بندر یکی از مهمترین چهارراههای کریدور شمال-جنوب بازرگانی جهانی است./