همایش «عرفان پادزهری برای افراط گرایی» در مالزی برگزار شد
کوالالامپور - ایرنا - نشست تخصصی موسوم به ' عرفان و معنویت پادزهری برای افراط گرایی و خشونت در جهان اسلام' در مرکز مطالعات پیشرفته جهان اسلام (IAIS) با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور پایتخت مالزی با حضور استادان و محققان حوزه دین و سیاست برگزار شد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا ، دکتر امیرحسین ذکرگو استاد ایرانی دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی،بهارالدین احمد از اساتید سابق دانشگاه اسلامی مالزی ، محی الدین العطاس و محمد شفیق برهان الدین از پژوهشگران مالایی در این سمینار سخنرانی کردند.
امیرحسین ذکرگو در این نشست گفت: بررسی ها نشان می دهد مولانا به عنوان یکی از مهمترین عرفای اسلامی با تکیه بر تعالیم اسلام در اشعار خود از لایه های ابتدایی برای آموزش و هدایت انسانها در مسیر ایجاد و حفظ تعادل در زندگی استفاده کرده است.
وی بابیان اینکه جهان کنونی از بیماری افراط گرایی رنج می برد،افزود: مولانا در تمام آثار خود بر میانه روی تاکید کرده و عدول از آن را مایه تندروی و گمراهی انسان دانسته است.
ذکرگو تاکید کرد : مولانا با تعالیم بسیار ساده برای هدایت انسانها از جمله تعادل در خوراک ،خواب و صحبت کردن بهره گرفته و معتقد است چنانچه این موضوعات ملکه ذهن شود، انسان های در دامن میانه روی رشد کرده و مشکلات جوامع شروع به برطرف شدن می کند.
این استاد دانشگاه های مالزی افزود: کسب میانه روی فردی و اجتماعی با برگزاری کنفرانس و مقالات حل نخواهد شد، بلکه انسانها ها باید آن را ابتدا در زندگی شخصی خود عملی سازند تا این منش به جامعه نیز سرایت کرده و سبب نجات جوامع شود.
سید محی الدین العطاس نیز در این نشست گفت که مفاهیم برای مسلمانان در مورد میانه روی از قرآن نشات می گیرد و واقعیت ها و چشم انداز دراین زمینه در قرآن کتاب آسمانی مسلمانان کاملا مطرح شده است.
وی در بخشی از سخنانش افزود: پروژه روشنگری در غرب به رغم دستاوردهای آن در حوزه های فنآوری و علوم طبیعی، تعادل و توازن را در بسیاری امور دیگر از دست داده است.
این پژوهشگر فلسفه اسلامی در' انجمن روشنفکران مسلمان مالزی ' (HAKIM) حفظ توازن و تعادل را در امور فردی واجتماعی بسیار حیاتی دانست و گفت: درصورتی که انسان در امور فردی خود توازن را از دست دهد ممکن است به سمت خشونت و عدول از عدالت سوق داده شود و اگر اجتماع نیز از توازن عبور کند عواقب آن بسیار بدتر بوده و حتی ممکن است به کشتار جمعی نیز منجر شود.
آساق **1599**1663**