XJ از سال 1968 در خط تولید جگوار بوده است و تنها دو سال بعد از معرفی، به پرچمدار این برند بریتانیایی تبدیل شد. هماکنون پنجاه سال از زمان معرفی این سدان لوکس میگذرد و هنوز هم عنوان پرچمدار جگوار را در اختیار دارد. این خودرو تاکنون در 9 نسل تولید شده و در هر نسل لوکستر و بزرگتر از قبل شده است؛ بنابراین دیدن اینکه جگوار در طول چندین نسل چگونه XJ را بروز کرده و ویژگیهای خاص ظاهری آنرا با زمان تطبیق داده است بسیار جذاب خواهد بود. بدین منظور، سایت BudgetDirect تصاویری از تمامی نسلهای جگوار XJ تهیه کرده که تشخیص تغییرات هر نسل آنرا سادهتر میکند. در ادامه میتوانید این تصاویر را به همراه اطلاعت کوتاهی از هر نسل این سدان نمادین بریتانیایی ملاحظه کنید.
نسل اول 1968 تا 1973
نسل اول XJ با نام سری 1 شناخته میشود. برای ساخت این خودرو قطعات زیادی از دیگر محصولات آن زمان جگوار قرض گرفته شده بود. تا پیش از ارائهٔ پیشرانهٔ V12 در سال 1972، نسل اول XJ با دو موتور شش سیلندر خطی به بازار عرضه میشد. نسخهٔ V12 اما میتوانست به حداکثر سرعتی در حدود 225 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در همان سال 1972 نسخهٔ کشیدهٔ XJ هم عرضه شد که فاصلهٔ محوری آن با 10 سانتیمتر افزایش، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان عقب قرار میداد.
نسل دوم 1973 تا 1979
نسل دوم XJ با بهروزرسانیهای داخلی و خارجی در سال 1973 معرفی شد. در این نسل یک پیشرانهٔ دیگر هم به لیست موتورهای آن اضافه شد که از نوع 3.4 لیتری شش سیلندر خطی بود. بهمنظور تطابق با استانداردهای ایمنی فدرال ایالاتمتحده، جگوار مجبور به بازطراحی سپرهای جلو و عقب XJ شد. این موضوع موجب شد که جلوپنجرهٔ خودرو در این نسل کوچکتر از نسل قبلی شود. این نسل از XJ در ابتدا با دو فاصلهٔ محوری مختلف عرضه شد اما در سال 1974 نسخهٔ کوتاه کنار رفت و خودرو تنها با فاصلهٔ محوری کشیده عرضه گردید. نسخهٔ کوپهٔ XJ هم در سال 1975 به بازار آمد اما مدت کوتاهی بعد، در سال 1978 تولید آن خاتمه یافت.
نسل سوم 1979 تا 1986
نسل سوم XJ نیز همچنان یک بهروزرسانی روی نسل قبلی محسوب میشد. تغییرات ظاهری جزئی این نسل توسط پینینفارینا انجام گرفت. این تغییرات شامل سپرهای پلاستیکی با قاب کرومی، خط سقف اصلاحشده، دستگیرهٔ درهای کشیدنی و جلوپنجره صرفاً با میلههای عمودی میشد. این نسل از XJ با دو پیشرانهٔ شش سیلندر خطی و یک نمونهٔ V12 صرفاً بهصورت کشیده عرضه گردید.
نسل چهارم 1986 تا 1994
در سال 1986 با معرفی نسل چهارم XJ، جگوار شیوهٔ نامگذاری سری را کنار گذاشت و این نسل را با کد XJ40 معرفی کرد. توسعهٔ نسل چهارم XJ در اوایل دههٔ 70 آغاز شده بود اما این پروژه با تأخیر زیادی مواجه گردید و سرانجام این نسل کاملاً جدید در سال 1986 معرفی شد. جگوار در این نسل کیفیت XJ را بهبود داد، استحکام شاسی را افزایش داد، سروصدای کابین را کاهش داد و وزن آنرا پایین آورد. این پلتفرم جدید همچنین بهطور قابلتوجهی طراحی XJ را هم تغییر داد. در این نسل، پیشرانهٔ شش سیلندر خطی جدیدی ارائه شده و موتور V12 هم در سال 1993 به لیست سفارشها بازگشت.
نسل پنجم 1994 تا 1997
فورد در سال 1990 مالکیت جگوار را در اختیار گرفت و در سال 1994 با کمک خود جگوار اقدام به ساخت نسل پنجم XJ نمود. بهروزرسانی ظاهری عمدهٔ این نسل در قسمت جلویی صورت گرفته بود و دوباره طرح چهار چراغ گرد که در نسل قبلی با چراغهای مستطیل شکل جایگزین شده بودند به XJ بازگشت. این نسل هم با موتورهای شش سیلندر خطی و یک نمونهٔ V12 ارائه شد. در همین نسل، جگوار مدل XJ R را هم معرفی کرد که اولین محصول سوپرشارژ در تاریخ این شرکت محسوب میشد.
نسل ششم 1997 تا 2003
نسل ششم XJ در طراحی پیشرفتهایی جزئی نسبت به نسل قبلی تجربه کرد بهگونهای که تفاوتهای ظاهری میان نسل پنجم و ششم صرفاً به لنز چراغهای جلو و چراغهای مه شکن محدود میشد که به شکل دایره درآمده بودند؛ اما در زیر کاپوت تغییرات بزرگتری انجام گرفته بود زیرا موتورهای شش سیلندر خطی و V12 با نمونههای V8 جایگزین شدند؛ بنابراین ازاینپس در لیست پیشرانههای XJ خبری از موتور V12 نبود.
نسل هفتم 2003 تا 2007
در سال 2003 دومین بهروزرسانی کلی XJ انجام گرفت و نسل هفتم آن با شاسی و طراحی بیرونی کاملاً جدید معرفی شد. در این نسل بهطور گستردهای از آلومینیوم استفاده شده بود. هرچند این نسل از XJ بهاندازهٔ کافی سبک شده بود که دوباره امکان ارائهٔ موتورهای شش سیلندر برای آن فراهم گردد اما جگوار همچنان آنرا با موتورهای V8 بزرگتر و قویتر به بازار عرضه کرد. در بخش طراحی نیز همچنان سنت چهار چراغ گرد ادامه پیدا کرده بود.
نسل هشتم 2007 تا 2009
نسل هشتم XJ با بهروزرسانی جزئی و طراحی مجدد جلو و عقب که شامل جلوپنجرهٔ جدید و سپرهای تجدیدنظر شده میشد معرفی گردید. در این نسل از کروم کمتری در نمای بیرونی خودرو استفاده شده بود. در این نسل همچنین جگوار لوگوی خود را از روی کاپوت به درون جلوپنجره منتقل کرد. در نسل هشتم XJ همچنان ارائهٔ موتورهای V8 ادامه یافت اما یک پیشرانهٔ V6 هم به آنها اضافه شد. در سال 2007 نیز فورد اعلام کرد که قصد فروش جگوار را دارد.
نسل نهم 2009 تاکنون
جگوار که شرکت جدیدی، یعنی تاتا موتور را بهعنوان مالک خود میدید، در سال 2009 نسل جدید XJ را معرفی کرد. هرچند XJ جدید از طراحی کاملاً متفاوتی نسبت به نسل قبلی برخوردار بود اما از همان معماری نسل قبلی استفاده میکرد. پروژهٔ طراحی این نسل که در سال 2005 آغاز شده بود، کاملاً از ویژگیهای سنتی XJ فاصله گرفته بود. در لیست موتورهای نسل نهم XJ همچنان موتورهای شش سیلندر و هشت سیلندر وجود داشت اما برای اولین بار برای آن موتور چهار سیلندر و شش سیلندر سوپرشارژ هم ارائه شد.