درآمد ناچیز خودروسازان از بازار کشور؛ فقط 10 هزار میلیارد تومان


تثبیت قیمت خودرو در کشور، خودروسازان را به نفس نفس انداخته است. در حالی که قیمت انواع خودرو نسبت به کارخانه 80 درصد بیشتر در بازار آزاد به فروش می‌رسد، اصرار به تثبیت قیمت خودرو سبب شده تا خودروسازان ضرر و زیان هنگفتی را به خود ببینند. در...

تثبیت قیمت خودرو در کشور، خودروسازان را به نفس نفس انداخته است. در حالی که قیمت انواع خودرو نسبت به کارخانه 80 درصد بیشتر در بازار آزاد به فروش می‌رسد، اصرار به تثبیت قیمت خودرو سبب شده تا خودروسازان ضرر و زیان هنگفتی را به خود ببینند. در این میان نه خودروساز از شرایط به‌وجود آمده راضی است نه مصرف کنندگان. خودروسازان معتقدند که نظام پیش فروش خودرو فقط تعهدات آنان را افزایش داده و سبب خواهد شد که در دو سال آینده، نتوانند خودرو را به قیمت روز به فروش برسانند. آنچه رخ خواهد داد این است که قیمت انواع خودرو در بازار افزایش یافته و در عمل فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار در اختیار سوداگران قرار گیرد و به بخش تولید نرسد.

درآمد ناچیز خودروسازان از بازار کشور؛ فقط 10 هزار میلیارد تومان

این وضعیت کار را بدانجا رسانده که محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان، اوضاع صنعت خودرو را از نظر مالی نامناسب دانسته است و گفته بازار خودرو ایران یک بازار یکصد هزار میلیارد تومانی است، در حالی که در پیش فروش‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود حداکثر 10 هزار میلیارد تومان جمع‌آوری شده باشد. این رقم در برابر نیازهای صنعت خودرو بسیار ناچیز بوده و تولیدات فعلی خودروسازان با زیان همراه است. این مقام صنفی که با ایرنا گفت‌و‌گو کرده، یادآور شده، خودروسازان بزرگ کشور در 6 ماه نخست امسال پنج هزار و 500 میلیارد تومان زیان داشتند؛ این شرکت‌ها رسمی و بورسی‌اند و به همین دلیل حساب و کتاب‌هایشان شفاف است.

نجفی منش هشدار داده که اگر به داد این صنعت نرسیم و بخواهیم با روال پیشین به تولید ادامه دهیم، نتیجه قطعی آن زمین خوردن خودروسازان و قطعه‌سازان خواهد بود. او گفته وقتی قیمت انواع مواد اولیه از جمله مس، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی، فولاد و غیره بیش از سه برابر شده است، چه اصرار عجیبی است که خودرو را با قیمت پایین عرضه کنیم؟ اگر بر همین قیمت‌ها اصرار داریم، دولت می‌تواند بابت هر خودرو پنج میلیون تا 10 میلیون تومان یارانه بدهد. نجفی منش در پاسخ به پرسشی درباره تعدیل نیروی انسانی گفته اینکه هزینه‌های نیروی انسانی در خودروسازان متورم است بحث درستی است اما فراموش نکنیم دولت چنین تکلیفی را بر دوش خودروساز گذاشته است و مدیران نیز تابع دستورات دولتند.

این مقام صنفی ادعا کرده بسیاری از این افراد با توصیه‌های نمایندگان مجلس و سایر مسئولان به خودروسازان تحمیل شده‌اند و جالب این است که به خودروسازان اجازه تعدیل نیرو نیز داده نمی‌شود. با این همه، هزینه یاد شده فقط هفت تا هشت درصد از مجموع هزینه‌های خودروسازان را تشکیل می‌دهد اما ضرر و زیان خودروسازان در شرایط کنونی 50 تا 60 درصد است. بنابراین مطرح کردن این موضوع در شرایط کنونی، دادن آدرس غلط است و باید توجه داشت آنچه اکنون بیش از هر چیز باید در نظر گرفت افزایش قیمت مواد اولیه و ثبات قیمت خودرو است که زیان یاد شده را رقم زده است.

او تأکید کرده مشکل جای دیگر است و باید به بهبود دائمی شرایط بیندیشیم که چرا در حالی که قیمت خودرویی مثل پراید در بازار به 40 میلیون تومان رسیده است، همچنان بر قیمت 22 میلیون تومان کارخانه اصرار داریم؟ این شرایط فقط به سود دلالان است.



بهترین فیلم‌ها و سریال‌های سال 2024 به انتخاب مجله تایم