آشنایی با 6 خودروساز آمریکایی که ورشکست شدند
برندها نیز همچون انسانها متولد میشوند، به بلوغ میرسند، دچار غرور میشوند، شکست میخورند، با رشد فروش مواجه شده و در نهایت در انزوا ورشکسته و تعطیل میشوند. نام برخی از آنها که خودروهایی خاص و عجیب و محبوب ساختند البته تا همیشه به یاد مردم...
برندها نیز همچون انسانها متولد میشوند، به بلوغ میرسند، دچار غرور میشوند، شکست میخورند، با رشد فروش مواجه شده و در نهایت در انزوا ورشکسته و تعطیل میشوند. نام برخی از آنها که خودروهایی خاص و عجیب و محبوب ساختند البته تا همیشه به یاد مردم میماند. صنعت خودرو آمریکا از آغاز حیات در انتهای قرن نوزدهم و ابتدای سده بیستم تا به امروز یاران جدیدی را رهسپار جدال با رقیبان آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی، انگلیسی، ژاپنی و اخیرا کرهای نموده منتهی شش شکست خورده بزرگ این سالها همگی برندههای آمریکایی هستند. اینجا مروری کوتاه روی کارنامه، مهمترین محصولات و دلیل ورشکستگیشان خواهیم داشت.
اولدزموبیل
از همه قدیمیتر است و تاسیسش به سال ۱۸۹۷ برمیگردد و ۱۰۷ سال بعد پس از تولید بیش از ۲۵ میلیون دستگاه خودرو برای همیشه تعطیل میشود. اولدزموبیل در بازارهای جهانی با اقسامی از سدانهای شهری نرم و مدرن و کوپههای لوکس به شهرت رسید گرچه تا ابتدای دهه ۹۰ میلادی و عرضه مدل کوتلاس در ایران کسی با این نام آشنایی نداشت. مشهورترین خودرو این شرکت مدل راکت ۸۸ است که سال ۱۹۴۹ ساخته شد. آخرین خودرویی هم که اولدزموبیل به بازار مصرف فرستاد شاسیبلند زمخت براوادا بود.
پونتیاک
با ۸۴ سال سن، نامی مملو از احساس و شور جوانی است. در ایران با مدل فایربرد کوپه و در بازارهای جهانی با اقسامی از کوپههای جسور مثل سولستیس شناخته میشود. ذاتا یک خودروساز دیترویتی نیست و در اوکلند زاده شده اما در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی جزو شش برند اصلی بازار آمریکا بود. بحران جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۰ اما برای همیشه چراغ این برند را خاموش کرد.
پلیموت
از سال ۱۹۲۸ که توسط جنرال موتورز تاسیس شد تا ابتدای سال ۲۰۰۱، کل تولید پونتیاک به کمتر از ۱۵ میلیون واحد میرسد که برای یک دور ۷۳ ساله چندان زیاد نیست. این برند در بازارهای جهانی و البته ایران با خودروهای سری کودا و باراکودا شناخته میشود. پلیموت از ابتدا با این ایده تاسیس شد که محصولات شورولت را در فرمی ارزانتر تولید کند اما این ایده هرگز باعث نشد پلیموت به برند موفق تبدیل شود. این برند با عرضه کوپه عجیب الخلقه پراولر در نهایت به کار خود پایان داد.
مرکوری
باورش سخت است اما مرکوری یکی از قدیمیترین خودروسازان آمریکا است که تا پایان راه به شرکت فورد وفادار ماند. مرکوری که در سال ۱۹۳۸ همزمان با جنگ جهانی اول آغاز به کار کرد، پس از ۷۳ سال در اکتبر ۲۰۱۱ برای همیشه تولید خودرو را کنار گذاشت. برند مرکوری که گونه ارزانتر لینکلن و فورد بود، با خلاقیت ادسل فورد فرزند فقید هنری فورد تاسیس شد اما هیچگاه جایگاهی برجسته در بازار پیدا نکرد. آخرین محصول این برند سدان خوشفرم میلان بود.
ساتورن
کمتر کسی در ایران اسم ساتورن را شنیده اما این خودروساز آمریکایی که توسط جنرال موتورز خلق شد در آمریکای شمالی یک برند نوظهور بود. البته ساتورن تنها ۲۵ سال زندگی کرد و در این مدت هرگز نتوانست ایدههای جنرال موتورز را در بخش خودروهای شهری محقق کند. مشهورترین محصول این بنرد سری یون بود.
هامر
به مدد حضور گسترده در ارتش آمریکا و البته ورود چند نسخه از این شاسیبلندساز مشهور به ایران، هامر خودرویی نسبتا شناخته شده در ایران است. این شرکت که تنها ۱۸ سال عمر کرد از ابتدای سال ۹۲ میلادی شروع به کار کرد و در پایان سال ۲۰۱۰ برای همیشه تعطیل شد. مهمترین محصول این شرکت خودرو آفرودر اچ۲ است.