کاهش فروش خودرو در چین پس از 30 سال
حدود 30 سال است که بازار خودروی چین در حال رشد بوده و در سال 2009 با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگترین بازار خودرویی دنیا تبدیل شده است. البته بنا به گزارش جدید رویترز، فروش خودروی چین در ماه اکتبر با افت 11.7 درصدی مواجه شده و شاید...
حدود 30 سال است که بازار خودروی چین در حال رشد بوده و در سال 2009 با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگترین بازار خودرویی دنیا تبدیل شده است.
البته بنا به گزارش جدید رویترز، فروش خودروی چین در ماه اکتبر با افت 11.7 درصدی مواجه شده و شاید این موضوع اولین جرقه برای افت فروش این بازار از سال 1990 تاکنون باشد.
انجمن خودروسازان چین CAAM پیشبینی کرده فروش خودروی بازار چین در مقایسه با سال پیش 3 درصد افزایش مییابد اما اعلام شده که از ماه ژانویه تا پایان اکتبر فروش انباشته این بازار برابر با 22.87 میلیون دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش یکدهم درصد افت را نشان میدهد. همچنین 2.38 میلیون دستگاه خودرو در ماه اکتبر به فروش رسیده که به این ترتیب برای چهارمین ماه متوالی شاهد افت فروش در بازار چین هستیم. افت فروش ماه اکتبر نیز بیشترین کاهش فروش از سال 2012 تاکنون میباشد.
مدیر یکی از مؤسسات مشاورهای صنعت خودرو در چین میگوید:
اوضاع تا پایان سال خیلی خوب به نظر نمیرسد زیرا که بازار در حال افت بوده است.
او همچنین خاطرنشان ساخته منتظر فعالیت خودروسازان برای افزایش فروش است و اگر سازندگان اصلی کاری انجام ندهند شاید افت فروش بازار چین شدید باشد.
جنگ تجاری با آمریکا و افزایش تعرفهها نیز در این افت فروش نقش دارد. رویترز ادعا میکند تعدادی از نمایندگیهای خودرویی در حال حاضر تخفیفهای زیادی برای جذب مشتریان انجام میدهند و این امر دولت را به کاهش قابلتوجه مالیات خرید خودروهای کوچک سوق داده است.
خبر خوب اینکه فروش خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی در 10 ماه ابتدایی سال جاری با افزایش 75.6 درصدی به 860 هزار دستگاه رسیده که افزایش قابلتوجهی را در مقایسه با مدت مشابه سال پیش نشان میدهد.