شروع دور جدید افزایش قیمت ها در کشور


طی هفته جاری نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت اما قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان صعودی است. با توجه به افزایش نرخ ارز از ابتدای سال‌جاری، قیمت خودرو در بازار به تبعیت از آن روند افزایشی به خود گرفته بود، حال آنکه در هفته جاری با وجود کاهش نرخ...

طی هفته جاری نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت اما قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان صعودی است. با توجه به افزایش نرخ ارز از ابتدای سال‌جاری، قیمت خودرو در بازار به تبعیت از آن روند افزایشی به خود گرفته بود، حال آنکه در هفته جاری با وجود کاهش نرخ ارز قیمت بسیاری از خودروها افزایش یافت.

در مورد چرایی این موضوع بسیاری از دست‌اندرکاران بازار به بلاتکلیفی فروشندگان و خریداران اشاره می‌کنند و اینکه با تایید و تکذیب‌های فراوانی که در مورد افزایش قیمت خودروها صورت می‌گیرد، بازار تکلیفی برای خود نمی‌بیند. با این وضعیت هم‌اکنون فروشندگان حاضر به عرضه خودرو به بازار نیستند و خریداران نیز با توجه به اخبار تایید نشده افزایش قیمت‌ها، بیش از گذشته در بازار حضور یافته‌اند. حال آنکه عرضه‌ای برای تقاضای رو به فزونی مشتریان در بازار نیست. دست‌اندرکاران بازار تاکید می‌کنند برای ثبات بازار خودرو، دولت هرچه زودتر باید قیمت خودرو را تعیین‌تکلیف کند؛ به‌طوری‌که اگر قرار بر افزایش قیمت‌ها است زودتر در این زمینه اقدام شود و اگر هم دولت تصمیمی برای تغییر در قیمت‌ها ندارد آن را نیز به‌طور شفاف اعلام کند تا هم زنجیره خودروسازی کشور و هم مشتریان بازار تکلیف خود را بدانند.

شروع دور جدید افزایش قیمت ها در کشور

آنچه مشخص است با اعمال تحریم‌های بین‌المللی و همچنین افزایش نرخ ارز، زنجیره خودروسازی کشور با هزینه زیادی اقدام به تولید قطعه و خودرو می‌کند. دست‌اندرکاران تولید از مدت‌ها پیش خواستار افزایش قیمت برای جبران هزینه‌های خود بودند حال آنکه با وجود حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو دولت هنوز پاسخ مشخصی به درخواست آنها نداده است. به این ترتیب با توجه به موج مخالفت‌ها برای افزایش قیمت خودرو، در شرایط کنونی خودروسازان، قطعه‌سازان و بازار بلاتکلیف مانده‌اند که همین موضوع روند صعودی قیمت‌ها را در هفته جاری به‌دنبال داشته است. ازسوی دیگر اما آمارهای مربوط به تولید خودرو در مهرماه سال‌جاری نسبت به ماه پیش از آن یعنی شهریور گویای افزایش 50 درصدی تولید است. با توجه به تولید افزایشی خودرو در مهرماه این سوال مطرح می‌شود که چرا بازهم قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفته‌اند؟

در این زمینه یک دست‌اندرکار بازار به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که اگر چه تولید افزایش یافته اما به‌دلیل نقص قطعات در محصولات تولیدی، بسیاری از خودروها در کف کارخانه مانده‌اند و امکان عرضه آنها به بازار نیست. پیش از این محمدرضا سروش، مدیرعامل گروه صنعتی سایپا اعلام کرده بود که حدود 30 هزار خودرو متعلق به این شرکت به‌دلیل نقص قطعه در کف کارخانه مانده‌اند. در هر صورت آنچه مشخص است تا دولت تکلیف قیمت خودروها را مشخص نکند، بازار همچنان ملتهب باقی خواهد ماند و این بلاتکلیفی تاثیری جز افزایش قیمت‌ها نخواهد داشت. حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها در هفته جاری چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید 111 معادل 39میلیون و به نسبت هفته گذشته رشد 2 میلیون و 500 هزار تومانی را تجربه کرده است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل 131 هم 34 میلیون در بازار قیمت خورد. این محصول خانواده x100 نیز رشد 2 میلیون تومانی را تجربه کرده است. از بازار تیبای صندوقدار هم خبر می‌رسد این خودرو نیز مانند پراید 131 با افزایش 2 میلیون تومانی در بازار با قیمت 41 میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. در این شرایط تیبا 2 نیز با قیمت 43 میلیون و 500 هزار تومان در بازار موجود است.

این قیمت به نسبت هفته گذشته رشد یک میلیون و 500 هزار تومانی را تجربه کرده است؛ درحالی‌که انواع پراید و تیبا در بازار افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند طی هفته جاری، قیمت ساینا بدون تغییر باقی ماند. این خودرو با قیمت 48 میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. کوییک فول‌آپشن بر خلاف ساینا راه پراید و تیبا را طی کرد و با رشد 2 میلیون تومانی به نسبت هفته گذشته، در حال حاضر 69 میلیون تومان قیمت دارد. در خانواده پژو، مدل 207 اتومات، در حال‌حاضر با رشد 4 میلیون تومانی به قیمت 109 میلیون تومان موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی تنها یک میلیون رشد را تجربه کرد و با قیمت 89 میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو 206 تیپ 2 ، طی هفته گذشته رشد یک میلیون و 500 هزار تومانی را تجربه کرده و به قیمت 61 میلیون تومان رسید. این در حالی است که تیپ 5 این خودرو با رشد 3 میلیون و 500 هزار تومانی به نسبت هفته گذشته همراه بوده و به قیمت 73 میلیون تومان رسیده است.

ساندرو استپ‌وی اتومات به نسبت هفته گذشته 2 میلیون کاهش قیمت را تجربه کرد و با قیمت 135 میلیون تومان همچنان گران‌ترین محصول تولید داخل خانواده رنو محسوب می‌شود. بعد از آن ساندرو اتومات با قیمت 120میلیون و فاصله 15 میلیونی از استپ‌وی، در جایگاه دوم قرار دارد. تندر اتومات را دیگر باید یک خودرو از خانواده، خودروهایی که در بازار بیش از 100 میلیون تومان قیمت دارند، محسوب کرد. این خودرو در حال‌حاضر در بازار با قیمت 108 میلیون تومان معامله می‌شود. تندر E2 پارس‌خودرو و پارس‌‌تندر نیز به ترتیب 88 و 90 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند. در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس در حال‌حاضر با رشد یک میلیون تومانی قیمتی برابر با 98 میلیون دارد. این در حالی است که مدل معمولی این خودرو بدون تغییر قیمتی در بازار موجود است و 83 میلیون تومان قیمت خورده است.



حضور پژو پارس پلاس در مزایده ایران خودرو؟ رینگ و صفحه نمایش روی نسخه جدید