گزارش مشروح سومین دوره مسابقات قهرمانی درگ کشور
سومین راند مسابقات درگ قهرمانی کشور روزهای 5 شنبه و جمعه گذشته با حضور بیش از 50 شرکت کننده در پیست تازه تاسیس محموعه سرزمین ایرانیان (آیلند)برگزار شد. مجموعه سرزمین ایرانیان، در میانه مسیر التوبان تهران ساوه و چند...
سومین راند مسابقات درگ قهرمانی کشور روزهای 5 شنبه و جمعه گذشته با حضور بیش از 50 شرکت کننده در پیست تازه تاسیس محموعه سرزمین ایرانیان (آیلند)برگزار شد.
مجموعه سرزمین ایرانیان، در میانه مسیر التوبان تهران ساوه و چند کیلومتر بعد از خروجی فرودگاه امام خمینی قرار دارد و پیست مذکور که با نام اتودروم شناخته میشود، اولین پیست فرمول یک کشور به حساب می آید که البته هنوز به طور کامل افتتاح نشده و تاکنون شاهد افتتاح تنها بخش های کوچکی از این پیست 5 کیلومتری هستیم که قابلیت برگزاری مسابقات درگ 400 متر را داراست.
سومین دوره مسابقات کشوری نیز همانند ادوار گذشته، طی دو روز و به صورت حذفی برگزار شد، در روز نخست راننگان در کلاس های مختلف به ثبت تایم پرداختند و با محاسبه زمان عبور خودروها از 400 متر (محاسبه زمان بدون ری اکشن) نفرات برتر هر کلاس برای حضور در رقابت های روز جمعه انتخاب شدند.
اما در روز دوم، دور نهایی مسابقات در 8 کلاس مختلف برگزار شد و نفرات برتر هر کلاس، پس از انجام رقابتی نزدیک و نفسگیر، شناخته شدند.
نکته جالب این مسابقه نیز همانند مسابقات قبلی، حضور خودروهای مدرن و سریع امروزی، در مقابل رقبای سالخورده ای که با استفاده از علم تیونینگ و صرف هزینه های بسیار، به قدرت های بسیار بالایی دست یافته بودند بود، جذاب ترین این رقابتها در دور نیمه نهایی کلاس آزاد اتفاق افتاد، زمانی که سامان خنجری با داتسون معروف خود، در کنار سعید خلعتبری و پورشه 718 باکستر، روی خط ایستاد و با وجود استارت نامناسب، شکست سختی به پورشه تحمیل کرد!
مطابق معمول، شروع رقابت های جمعه با کلاس 206 اختصاصی بود، در این کلاس ابتدا 8 شرکت کننده برتر روز 5 شنبه، به صورت حذفی به رقابت پرداختند و در نهایت، میثم رخشان و محمد بختیاری راهی فینال شدند و امیر عبداللهی بر اساس زمان ثبت شده در نیمه نهایی، به مقام سوم رضایت داد.
در فینال این کلاس، شاهد رقابت بسیار نزدیک و جذابی بودیم، اما این میثم رخشان بود که با اختلافی ناچیز، و تنها 1 دهم ثانیه اختلاف به مقام اول رسید.
پس از کلاس 206 نوبت به رقابت شرکت کنندگان خودروهای کلاس 4و6 سیلندر توربو دیفرانسیل عقب رسید، در این کلاس تنها 4 خودرو باواریایی حاضر بودند، در دور نیمه نهایی، ابتدا دو ب ام و Z4 زرد رنگ با یکدیگر به رقابت پرداختند و پس از آن، دو عدد ب ام و 335iدر کنار هم روی خط ایستادند، در نهایت ارسطو عامری و مرتضی شادفرخ راهی فینال شدند و علیرضا رضایی با z4 خود به مقام سوم رسید.
در فینال این کلاس، شاهد برگزاری یکی از نزدیک و هیجان انگیر ترین رقابت های این دوره بودیم، جایی که قهرمان، تنها با 1 هزارم ثانیه اختلاف نسبت به نفر دوم شناخته شد! در این کلاس ارسطو عامری موفق به کسب مقام اولی شد.
کلاس بعدی مسابقات، کلاس 4 و 6 سیلندر توربو دیفرانسیل جلو بود، به دلیل ایجاد مشکل فنی برای یکی از 4 شرکت کننده راه یافته به دور نهایی، رقابت های این کلاس در میان تنها 3 شرکت کننده برگزار شد وعیسی صابونی با گلف GTI، امیرحسین میرزایی با تویوتا کرونا و محمدرضا غفاری با مزدا 323F، تنها شرکت کنندگان این کلاس بودند!
با توجه به حذف شرکت کننده چهارم این کلاس و جدول مسابقات، امیرحسین میرزایی مستقیما راهی فینال شد، اما در طرف دیگر جدول، شاهد رقابت جذابی میان گلف GTi و مزدا 323 با موتور BPT بودیم، در نهایت این محمدرضا غفاری بود که با شکست دادن گلف، راهی فینال این کلاس شد.
در رقابت فینال اما، امیرحسین میرزایی موفق شد با 4دهم ثانیه اختلاف، مقام اولی را برای خود به ثبت برساند.
پس از شناخت ورزش کاران برتر کلاس توربو دیفرانسیل جلو، گوینده ورزشگاه، شرکت کنندگان کلاس 4و6 سیلندر اتمسفریک دیفرانسیل جلو را به پیت استاپ فراخواند تا پس از قرار گرفتن روی باسکول، مسابقات خود را آغاز کنند.
در این کلاس شاهد حضور 4 خودرو 206، یک دستگاه اوپل کورسا، دو دستگاه هوندا سیویک و یک دستگاه پژو 205 بودیم، پس از انجام رقابت ها در دور تاپ8، در نیمه نهایی و تاپ4، دو 206 در مقابل 2 هوندا سیویک قرار گرفتند، در پایان این دور نیز، تعادل میان پژو و هوندا سیویک باقی ماند تا در فینال، شروین یگانه با 206 در مقابل علی دهقان با هوندا سیویک قرار بگیرد!
فینالی کاملا کلاسیک در این کلاس که نوید مسابقه بسیار جذابی را به تماشاگران میداد....
سر انجام پس از برگزاری فینال این کلاس، علی دهقان به برتری رسید و با نزدیک به 5 دهم ثانیه اختلاف، مقام اول به برای خود به ثبت رساند، شروین یگانه نیز اینبار به دومی رضایت داد...، مقام سوم این کلاس هم با توجه به تایم ثبت شده، به محمدرضا رضازاده با پژو 206 قرمز رنگ رسید.
پس از کلاس 4 سینلدر اتمسفریک، نوبت به آمریکایی های خوش صدا رسید! کلاس 8 سیلندر کلاسیک!
تمام شرکت کنندگان این کلاس را ماسلهای کلاسیک آمریکایی تشکیل داده بودند و شاهد رقابت انواع خودروهای کامارو، پونتیاک و بیوک بودیم، پس از رقابت های تاپ8، در نهایت سوان غریب، حسن جلیلی، حسین بهرامیفر و محمدرضا مهجوری راهی نیمه نهایی شدند.
در دور نیمه نهایی ابتدا سوان غریب با بیوک در کنار محمدرضا مهجوری با پونتیاگ، روی خط استارت ایستادند.
در این دور، محمدرضامهجوری به دلیل حرکت زودتر از زمان استارت، حذف شد و با وجود زمان استثنایی 12.7 که در روز قبل به ثبت رسانده بود، حذفی زود هنگام را تجربه کرد تا سوان غریب راهی فینال شود.
، در دیگر رقابت نیمه نهایی نیز حسن جلیلی موفق به شکست کامارو Z28 حسین بهرامی فر شد تا او به مقام سومی این کلاس دست پیدا کند.
در مسابقه فینال این کلاس نیز، سوان غریب در رقابتی نسبتا آسان، با 6 دهم ثانیه اختلاف مقام اولی را از آن خود کرد.
پس از 8 سیلندر کلاسیک، کلاس 8 سیلندر حرفه ای برگزار شد، در این کلاس قهرمانی ساامان خنجری با شورلت مونزا، باتوجه به زمان های روز 5 شنبه تقریبا قطعی بنظر میرسید.
خنجری برای رسیدن به فینال در کنار مرسدس SLK55 ایستاد و موفق شد به راحتی این خودروی آلمانی را از پیش روی بردارد.
در طرف دیگر جدول نیمه نهایی، فرید توفیقی که با خودروی فورد موستانگ، به عنوان نماینده خودروهای منطقه آزاد ارس در این مسابقات حاضر بود، باید با محمدرضا مهجوری و پونتیاک قدرتمندش به رقابت میپرداخت، محمدرضا مهجوری با توجه به پیشرانه قدرتمند LS3 که بر روی پونتیاگ خود میدید( با حدود 625 اسب بخار قدرت)، امید بسیاری برای فینالیست شدن و شکست فورد موستانگ هرتز داشت، اما نهایتا در رقابت نیمه نهایی، موفق نشد بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارد و به کسب مقام سوم با تایم 14.055 رضایت داد.
در فینال این کلاس هم مطابق انتظار، سامان خنجری کار سختی نداشت و به راحتی با اختلافی 1.5 ثانیه ای نسبت به فرید توفیقی، به مقام اول رسید.خنجری در این دوره موفق شد زمان بسیار خوب 11.77 را برای خود به ثبت برساند.
در کلاس بعدی، شاهد رقابت خودروهای 4 و 6 سیلندر اتمسفریک دیفرانسیل عقب بودیم، در این کلاس دو جنسیس کوپه، یک پورشه کررا 911، دو پورشه کیمن ، یک نیسان 370Z و دو دستگاه نیز تویوتای GT86 شرکت کرده بودند.
در این کلاس در دور تاپ8، ابتدا بهنام اسماعیلی در مقابل نیسان زد به رقابت پرداخت و موفق به شکست خودرو نیسان شد، اما هر دو شرکت کننده به دلیل خطا در زمان استارت، حذف شدند.
سپس امیرضیایی با پورشه کیمن سفید رنگ خود، در مقابل جنسیس کوپه دنده ای مهدی باسره به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد.
در طرف دیگر جدول نیز، ابتدا عطا ماجدی با پورشه 911 کررا در کنار یکی از دو دستگاه جیتی86 حاضر روی خط ایستاد که با اختلافی تماشایی و بدون نیاز به فشاروارد کردن به خودرو خود، موفق به حذف رقیب شد.
همچنین شایان خسروی نیز به آسانی دیگر GT86 حاضر را شکست داد تا مقام سومی خود را قطعی کند.
نکته جالب مسابقات این کلاس، حضور 2 خودرو جیتی86 بود که با وجود اختلاف قدرت و پرفورمنس بسیار با رقبا، همچنان تا لحظه آخر امیدوارانه به رقابت ادامه دادند.
دور نیمه نهایی این کلاس، جولانگاهی برای پورشه های حاضر بود، در یک طرف جدول عطاماجدی به تنهایی حاضر بود و راهی فینال شد، در طرف دیگر نیز شایان خسروی و امیرضیایی که هردو با خودروی کیمن شرکت کرده بودند، باهم به رقابت پرداختند تا در نهایت، امیرضیایی پس از پیروزی در رقابتی نزدیک، راهی فینال شود.
برنده فینال این کلاس هم، پس از برگزاری یک فینال درون خانوادگی میان کیمن و 911 مشخص شد و مطابق انتظار، عطا ماجدی با خودروی 911 کررا موفق به کسب مقام اول شد.
اما آخرین قسمت مسابقات، جذاب ترین نیز بود، جایی که شرکت کنندگان کلاس آزاد برای کسب عنوان سریع ترین خودروی ایران با یکدیگر به رقابت میپرداختند.
در این دوره از مسابقات، جای خالی میتسوبیشی لنسر اوولوشن ها به عنوان مدعیان همیشگی قهرمانی کاملا به چشم می آمد، اما فرزین رستگار با گالانت VR4 تا بن مسلح خود برای اولین بار در این مسابقات حاضر شده بود تا به هرحال، مثل همیشه یک نماینده از میتسوبیشی با 4G63T، برای کسب عنوان سریع ترین خودرو ایران بجنگد.
دیگر غایب بزرگ این دوره نیز، محسن فرهمند قهرمان دور قبلی مسابقات بود که به دلایلی در این راند حاضر نبود تا سامان خنجری با داتسون z240 خود که از موتور RB26 نیسان استفاده میکند، خودرا بیشتر از هر زمان به قهرمانی نزدیک ببیند....
در این کلاس همچنین شاهد حضور خودروهای دیگری نظیر پورشه 718 باکستر، مرسدس بنز CLS550 و همینطور CLA45 AMG بودیم، همچنین ارسطوعامری و عطا ماجدی نیز با خودروهای خود در کلاس آزاد شرکت کرده بودند.
در دور تاپ 8 کلاس آزاد، ابتدا فرزین رستگار در کنار عطا ماجدی روی خط ایستاد و موفق شد پس از رقابتی جذاب، راهی مرحله بعد شود، سپس پیروزی z4 ارسطو عامری بر بنز ClA45 را شاهد بودیم تا نخستین مسابقه نیمه نهایی، میان میتسوبیشی گالانت و BMW Z4 شکل بگیرد.
در طرف دیگر جدول، سامان خنجری در این دور استراحت داشت و مستقیما راهی نیمه نهایی شد، پورشه 718 نیز در مقابل بنز CLS550 به برتری رسید تا رقیب خنجری در دور بعد باشد.
اما در نیمه نهایی، شاهد مقاومت و جنگندگی بسیار خوب رقبای مدعیان قهرمانی بودیم، در نخستین رقابت، ارسطو عامری در کنار گالانت فرزین رستگار ایستاد و با ری کشن تایم بسیار خوب خود، تا نیمه های مسیر به خوبی در کنار گالانت VR4 700 اسب بخاری او پیش روی میکرد...
اما در دیگر مسابقه این مرحله یکی از هیجان انگیز ترین درگ های این دوره شکل گرفت، جایی که سامان خنجری در کنار پورشه 718 باکستر قرار گرفته بود...، قبل از استارت این رقابت، بیشتر شرکت کنندگان تصور میکردند سامان خنجری به راحتی و از همان ابتدا خود را از پورشه جدا کرده و به سمت خط پایان حرکت میکند، اما اینگونه نشد، با روشن شدن چراغ ها، برخلاف همیشه شاهد استارت و لانچ مناسبی از سوی خنجری نبودیم تا راننده پورشه با استفاده از این فرصت کم یاب، خود را پیش افتاده ببیند...
اما قدرت وحشتناک داتسون اینبار به فریاد سامان خنجری رسید تا در ادامه، در همان یک سوم ابتدایی مسیر فاصله عقب افتاده را جبران کرده و شروع به پیشی گرفتن از رقیب نماید...
رقابت فینال کلاس آزاد نیز خالی از هیجان نبود و در میان فریادها و تشویق های تماشاگران هیجان زده برگزار شد....
در فینال شاهد بودیم که هر دو راننده با ری اکشن تایم نسبتا بالایی استارت زدند که در این سطح کمی بعید بنظر می رسید، سامان خنجری اینبار در استارت دچار اشتباه نشد و با شتابی مناسب شروع به حرکت کرد......، فرزین رستگار نیز لحظه ای پس از حرکت خنجری به راه افتاد، اما در نهایت زمان دور از انتظار 12.5 ثانیه را ثبت کرد تا به مقام دوم برسد.
در این کلاس ارسطو عامری به مقام سوم دست یافت.
در پایان از شما دعوت میکنیم پس از دیدن لیست نفرات برتر و زمان ثبت شده آنها، از دیگر عکس های این مسابقه نیز دیدن کنید.
(تایم ها به صورت مجموع ری اکشن راننده + تایم خودرو اعلام شده است)
کلاس شش و هشت سیلندر دیفرانسیل عقب
1. عطا ماجدی - پورشه 911 کررا اس - زمان 13.788 ثانیه
2. امیر ضیایی – پورشه کیمن - زمان 14.631 ثانیه
3. شایان خسروی – پورشه کیمن
کلاس هشت سیلندر حرفه ای:
1. سامان خنجری – شورلت مونزا – زمان 11.776 ثانیه
2. فرید جعفری توفیقی – فورد ماستانگ هرتز – زمان 13.381 ثانیه
3. محمد رضا مهجوری – پونتیاگ ترانزام – زمان 14.055 - ثانیه
کلاس چهار و شش سیلندر دیفرانسیل جلو:
1. علی دهقان – هوندا سیویک - زمان 13.924 ثانیه
2. شروین یگانه – پژو 206 – زمان 14.463 ثانیه
3. محمد رضا رضازاده – پژو 206 - زمان 14.503 ثانیه
کلاس اختصاصی پژو 206:
1. میثم رخشان - زمان 14.808 ثانیه
2. محمد بختیاری – زمان 14.937 ثانیه
3. امیر احمد عبدالهی – زمان 15.307 ثانیه
کلاس 4 و 6 سیلندر توربو دیفرانسیل عقب:
1. ارسطو عامری – ب ام و Z4 35i - زمان 12.962 ثانیه
2. مرتضی شاد فرخ – ب ام و 335i - زمان 13.961 ثانیه
3. علیرضا رضایی – ب ام و Z4 - زمان 14.570 ثانیه
کلاس آزاد:
1. سامان خنجری – داتسون - زمان 11.060 ثانیه
2. فرزین رستگار – میتسوبیشی گالانت VR4 - زمان 12.596 ثانیه
3. ارسطو عامری – ب ام و Z4 35i – زمان 12.743 ثانیه
کلاس 8 سیلندر کلاسیک:
1. سوان غریب – بیوک – زمان 15.346ثانیه
2. حسن جلیلی – کاماروSS - زمان 15.975 ثانیه
3. حسن بهرامی فر – کامارو Z28 – زمان 15.223 ثانیه