نمایش اقتدار ایران در پهنه آبی آسمان
جنگنده کوثر اولین جنگنده ساخت ایران توسط مهندسان صنایع هوایی وزارت دفاع است که 30 مرداد امسال در حضور رئیس جمهوری رونمایی شد و حالا قرار است در تیم آکروجت نهاجا که به زودی تشکیل شود از آن استفاده شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی دفاعی خبرگزاری شبستان، آکروجت شامل یک تیم از هواپیماهای با قابلیت مانور بالا است که با اجرای مانورهای سخت و نمایشی به اجرای حرکات آکروباسی با هواپیما میپردازد. مهارت بالای پروازی و تمرینات مداوم و پیچیده از جمله ویژگیهای خلبانان تیمهای آکروجت است.
بنابراین گزارش نمایش آکروجت با استفاده از هواپیما و بادپر و با اهداف آموزشی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی انجام میشود. همچنین برخی از بالگردها مانند MBB Bo 105 نیز دارای قابلیت مانور آکروباتیک محدود هستند.
بیشتر مانورهای آکروجت با چرخش هواپیما به دور محور طولی یا عرضی خود انجام میشود. برخی دیگر از مانورها نیز با چرخش هواپیما به دور محور افقی صورت میگیرد. پرواز آکروباتیک نیازمند مهارتهای بالای خلبانی نسبت به پرواز عادی است. در برخی کشورها خلبان باید به هنگام اجرای پرواز آکروباتیک از چتر نجات استفاده کند.
آموزش آکروجت قابلیتهای خلبان را برای شرایط غیرعادی پرواز افزایش میدهد و بنابراین عنصری اساسی پر بسیاری از برنامههای آموزش ایمنی پرواز برای خلبانان است.
حالا گویا قرار است تیم آکروجت نیروی هوایی ارتش به زودی تشکیل شود. «امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده»، فرمانده نیروی هوایی ارتش با اعلام این خبر گفته است: «در تیم آکروجت آینده این نیرو از جنگنده کوثر استفاده میشود.»
وی در جریان برپایی نهمین نمایشگاه هوایی کیش اضافه کرد: «این تیم میتواند نه فقط در ایران بلکه در دیگر کشورها هم به انجام برنامه بپردازند.»
جنگنده کوثر اولین جنگنده ساخت ایران توسط مهندسان صنایع هوایی وزارت دفاع است که 30 مرداد امسال در حضور رئیس جمهوری رونمایی شد. هواپیمای کوثر یک هواپیمای جنگنده پیشرفته با ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی است که به صورت کاملا بومی ساخته شده است و ایران را در زمره معدود کشورهای دارای فناوری طراحی و ساخت هواپیمای جنگنده با سامانههای اویونیک و کنترل آتش نسل ۴ قرار داده است.
«امیر بنی طرفی»، رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع درخصوص همکاری با بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان برای ساخت جنگنده کوثر گفته بود: «۷۵ درصد کار این هواپیما در بخش خصوصی صورت گرفت و ما در وزارت دفاع آن را هدایت کردیم. با تولید این جنگنده، در کل هواپیما 16 و نیم میلیون دلار و در بخش اویونیک 7 و نیم میلیون دلار صرفه جویی میشود.»
این هواپیما در ۲ نوع تک کابین و دو کابین قابل تبدیل است که نوع دوکابینه علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته کاربرد دارد. مهمترین دستاوردهای تولید این هواپیما به شرح زیر است:
ارتقا توان رزم و آموزش خلبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران.
بومیسازی سامانههای اویونیک و کنترل آتش پیشرفته نسل ۴ و سامانههای مکانیکی و هیدرولیکی و موتور با بهکارگیری شبکه گسترده شرکتهای دانشبنیان و سازمانهای صنعتی وزارت دفاع، مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، بهرهگیری از معماری یکپارچه پیشرفته اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل ۴.
بهرهگیری از فناوری نمایشگرهای چندمنظوره تمام دیجیتال.
بهرهگیری از کامپیوتر محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانهروی مقابل خلبانان (HUD) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات.
بهرهگیری از رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات.
بهرهگیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند.
در پروژه کوثر، ۱۰ دانشگاه برتر کشور، ۷۲ شرکت پیمانکار، ۴۴ شرکت تامین کننده ۶۳ شرکت دانش بنیان همکاری داشتهاند و این یعنی ارتباط خوبی در مسیر طراحی و تولید پروژههای نظامی میان صنعت و دانشگاه برقرار شده است که این به خودی خود، گام بسیار مهمی تلقی میشود.
از مهمترین اتفاقاتی که در پروژه کوثر رخ داده، میتوان از نصب «موتور توربوجت بومی اوج» روی جنگنده کوثر نام برد؛ اوج اولین موتور جت ساخت ایران است که همتای موتور J-۸۵ بهشمار میرود و متخصصان کشورمان آنقدر به این محصول اطمینان داشتهاند که حالا آن را برای اولین بار روی یک جنگنده سوار کردهاند.
موتور توربوجت ملی اوج، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع ۵۰ هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانههای متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و آبوهوایی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بهروی انواع پرندههای با وزن برخاست حداکثر ۱۰ تن را داراست.
یکی از شبهاتی که ضدانقلاب و شبکههای بیگانه در ابتدا خواستند آن را به مخاطبان خود القا کنند، این بود که برای جنگنده کوثر، تصویر «جت آموزشی کوثر ۸۸» که سال گذشته به بهرهبرداری رسیده بود را نمایش دهند و بدین ترتیب ارزش کار متخصصان کشورمان را پایین بیاورند. اقدامی مضحک و تاسفآور که حتی نیازی به سادهترین تکذیبیه هم نداشت. کاربرد جت کوثر ۸۸ که سال گذشته رونمایی شد، صرفاً آموزشی بود و سرعت آن نیز به سرعت صوت نمیرسید.
رویترز، فاکس نیوز، اینکوایر، هندوستان تایمز، بی بی سی، سی ان ان، پایگاه خبری جروزالم پست، پایگاه خبری انگلیسی «استار» و العربیه، مهمترین رسانههایی بودند که در خصوص رونمایی از موشک کوثر، به صرف اعلام یک خبر کوتاه بسنده نکردند و درباره این دستاورد جدید ایران، گزارشهای فنی ارائه دادند./
پایان پیام/50