دانشجوی صالح، مصلح اجتماعی است/ سیاست ابزاری در دست دین باشد
گروه سیاست و اقتصاد - نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشجو میتواند یک مصلح اجتماعی باشد ولی در وهله اول نیاز است که صالح باشد.
به گزارش ایکنا از اصفهان، علی مطهری عصر روز گذشته یکشنبه 18 آذرماه در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: نامگذاری روز دانشجو مربوط به شهادت سه تن از دانشجویان دانشگاه تهران بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ است که این حادثه در شرایط خفقان آن زمان، مانند نوری در ظلمت بود. چنین حرکتها و نهضتهایی در تاریخ ماندگار هستند.
وی با بیان اینکه دانشجو و دانشگاه یک رسالتی برعهده دارد و دانشجو طبقه خاصی از جامعه و دارای شرایط ویژهای است، افزود: برخورداری از هوش و استعداد نسبی، فراغت بال در عنفوان جوانی و همچنین میل به عدالتخواهی، حقطلبی، مبارزه با ظلم و ... در بین دانشجویان زنده است، لذا این شرایط، رسالت خاصی را میطلبد.
دانشجویان در معرض خطر ابزار واقع شدن هستند
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه خاص بودن این طبقه در عین اینکه میتواند سازنده باشد، ممکن است آسیبهایی را به دانشجو و جامعه وارد کند، گفت: اوج خشم، شهوت و احساسات در دانشجو ممکن است بر عقل او غلبه پیدا کند. همچنین خطر ابزار واقع شدن همیشه متوجه دانشجویان است، امکان دارد دانشجو دچار جهل مرکب شود، در واقع دانشجو در برزخی میان عوام و متخصصان قرار گرفته است، بنابراین دانشجو در عین داشتن علم، در بعضی از موارد صاحب نظر نیست و به همین دلیل نیاز دارد که به متخصصان مربوط مراجعه کند.
دانشجو باید نقادی کند
مطهری بیان کرد: رسالت اصلی دانشجو و دانشگاه مبارزه با استعمار خارجی و استبداد است و لازمه این امر هم نقادی است، دانشجو باید بتواند نقادی کند، نقادی در واقع سخنی بین تملق و چاپلوسی و همچنین تخریب است، یعنی وقتی که انسان بتواند تعادل امر را بین این دو حالت حفظ کند، آنگاه به نقد منصفانه پرداخته است.
وی در ادامه، داشتن تسلط کافی بر موضوع، نیاز به انصاف و دوری از هواهای نفسانی و داشتن نیت خیرخواهانه را از شرایط نقد برشمرد و افزود: دانشجو باید در نقد، انصاف را رعایت کرده و نقاط مثبت را بیان و نقاط منفی را روشن کند.
وی با اشاره با آیه «ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ ؛ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن»، گفت: خداوند به پیامبر(ص) میفرماید: مردم را با ابزارهایی مختلف به راه خدا دعوت کنید و با اقشار مختلف با حکمت عقل و استدلال و با برخی دیگر با زبان موعظه و اندرز و اگر کارساز نبود، مجادله احسن کنید.
دانشجوی صالح، مصلح اجتماعی است
نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: دانشجو میتواند یک مصلح اجتماعی باشد ولی نیاز است که در وهله اول صالح باشد، به گفته شهید مطهری یک روح پاک میتواند مجاهد باشد و ادعای اصلاح طلبی، مصلح بودن و اصلاحگری داشته باشد.
وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: تنها کسی میتواند امر خدا و احکام خدا را پیاده و عدالت را اجرا کند که اهل مسامحه نباشد. یعنی ملاحظه کاری رودروایسی نداشته و اهل و رفیقبازی نباشد، دوم اینکه نقاط ضعفی که در جامعه وجود دارد و میخواهد آنها را در جامعه اصلاح کند، در خود او وجود نداشته باشد و سوم اینکه، آن شخص در طمع پول، ثروت، شهوت، مقام و جاه نباشد.
آرمانخواهی بدون واقعبینی و واقعیتگرایی به نتیجه نمیرسد
وی با اشاره به چهار دهه آرمانخواهی دانشجویان گفت: آرمانخواهی و آرمانگرایی یک ارزش تلقی میشود و از معیارهای خوب یک جهانبینی است که به آن قدرت میبخشد، ولی نیاز است که همیشه این آرمانخواهی توأم با واقعیت باشد، یعنی یک تعادلی میان آرمانخواهی و واقع بینی وجود داشته باشد. ممکن است ما آرمانهای خوبی داشته باشیم، اما چون توجهی به واقعیتها نمیکنیم، در آن آرمان شکست میخوریم و دچار ناکامی و سرخوردگی میشویم، مثل رفتاری که خوارج در طول تاریخ داشتند و به سرعت منقرض شدند، لذا آرمانخواهی بدون واقع بینی و واقعیتگرایی به نتیجه نخواهد رسید.
آزادی فلسطین یک آرمان است
مطهری با اشاره به اینکه فلسطین یکی از آرمانهای امروز ماست، خاطرنشان کرد: ما باید به این واقعیت توجه داشته باشیم که اگر قبل از توجه به این آرمان، اتحاد بین کشورهای اسلامی را ایجاد نکنیم، امکان دارد کشورهای اسلامی از ترس در دامن اسرائیل بیافتند، بنابراین قبل از آزادی فلسطین باید وحدت بین کشورهای اسلامی را ایجاد کنیم و یک «ید واحدی» برای فلسطین باشیم.
وی افزود: اسلام به عنوان یک مکتب، آرمانهایی دارد و به طبع انقلاب اسلامی نیز آرمانهایی داشته و دارد. انقلاب ایران یک انقلاب به معنای واقعی است و در کنار انقلاب کبیر فرانسه وانقلاب روسیه جز مهمترین انقلابها تلقی میشود. اما وجه تمایز انقلاب ما در این است که همه اقشار جامعه با دست خالی وارد میدان شدند، قیام کردند و بعد پیروز شدند.
انقلاب اسلامی برگرفته از ایدئولوژی بود
وی با بیان اینکه اصولا ریشه انقلابها ناشی از محرومیت مادی اقشار جامعه، نبود آزادی و برخی مکتبها و ایدئولوژیها است، گفت: انقلاب ما انقلاب برگرفته از ایدئولوژی بود، ما میگوییم انقلاب اسلامی، انقلابی پیامبر گونه بود که ریشه اصلی آن جریحهدار شدن عواطف مذهبی مردم بود. رواج فساد و فحشا به صورت آشکار، تبدیل شدن تاریخ اسلامی به تاریخ شاهنشاهی، سبب جریحهدار شدن عواطف مردم شد و امام(ره) از این موقعیت به خوبی استفاده کردند. اگر رژیم شاه این ظواهر را رعایت میکرد، طبیعتا سرنگونی آن نیز بسیار مشکلتر بود.
دین نباید ابزاری در دست سیاست شود
وی در خصوص پیوند میان دین و سیاست، بیان کرد: این پیوند نباید به شکلی باشد که دین ابزاری در دست سیاست شود، بلکه سیاست باید ابزاری در دست دین باشد، بعضی کسانی که صحبت از جدایی دین از سیاست میکردند، نظارهگر این بودند که دین ابزاری برای سیاست شده، به همین خاطر با وجود اینکه مخالفتی با پیوند دین وسیاست نداشتد، ولی بعد با پیوند آنها مخالفت کردند.
عدالت در جامعه اسلامی به معنای عدم تبعیض است
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در انقلاب اسلامی ایران همه عوامل و آرمانها رنگ اسلامی به خود گرفت، از جمله عدالتخواهی، و برهمین اساس نگاه سوسیالیستی و نگاه سرمایه داری مورد قبول واقع نشد. منظور از عدالت در جامعه اسلامی، نبود تفاوت نیست، بلکه عدم تبعیض در جامعه است.
وی آزادیخواهی را از آرمانهای انقلاب دانست و اظهار کرد: ما در بحث آزادی بیان، تفکر و عرصه اجتماعی تفاوت چندانی با جامعه غربی نداریم، بلکه نقطه مهم تفاوت ما قائل شدن دو نوع آزادی انسانی وحیوانی است؛ غربیها معتقدند میل انسان باید آزاد باشد ولیکن ما فقط آزادیهای انسانی را بی قید وشرط میدانیم، ولی آزادیهای حیوانی را محدود میکنیم. در بحث آزادی فردی در غرب، آنچه آزادی فرد را محدود میکند، سلب آزادی دیگران است، یعنی هر کسی تا جایی که مزاحم آزادی دیگران نباشد، آزاد است، ولی ما معتقدیم آینده خود فرد، جامعه و نسل آینده نیز میتواند آزادی فردی را محدود کند.
اسلام عقاید ناشی از تفکر و تعقل را میپذیرد
مطهری تصریح کرد: غرب درباره آزادی عقیده معتقد است که حیثیت ذاتی بشر اقتضا میکند که عقیده به طور مطلق آزاد باشد، اما اسلام فقط عقایدی را برمیتابد که ناشی از تفکر و تعقل باشد. همانطور که در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است که به موجب حیثیت ذاتی قابل احترام بشر هر کسی در بیان عقیده خودش آزاد است، اما اسلام عقایدی را که بر مبنای تفکر و تعقل است، قبول میکند و عقایدی ناشی از خرافات را مانند زنجیری میداند که به دست و پای مردم بسته شده و باید آنها را باز کرد.
انتهای پیام