اعتباری برای ارتقای کیفیت غذای دانشجویان اختصاص می یابد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مبالغی از رییس سازمان برنامه و بودجه برای تامین و ارتقای کیفیت غذای دانشجویان گرفتیم، ضمن اینکه باید اشاره کنم امسال 30 درصد به تعداد افرادی که از غذای دانشجویی استفاده میکنند، اضافه شده است.
به گزارش ایران اکونومیست به نقل از خانه ملت؛ منصور غلامی امروز- سه شنبه - با حضور در نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ، در ارائه گزارش از عملکرد این وزارتخانه درخصوص اجرای برنامه ششم توسعه افزود: از طریق شرکتهای دانش بنیان 42 هزار اشتغال پایدار ایجاد شد .
وی همچنین افزود: مطالبات اساتید بازنشسته را تا پایان سال 96 پرداخت کردیم،غلامی اظهار داشت: هماکنون دو عارضه بر آموزش عالی کشور حاکم شده است؛ اعم از توسعه کمّی که باعث تضعیف نظارت میشود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: هماکنون وزارت علوم توقف واحدهای جدیدی که توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارند را در دستور کار خود قرار داده است، ضمن اینکه این وزارتخانه بعد از این متناسب با نیروی انسانی، به روزرسانی، آیندهنگری و نحوه ارائه خدمات و امکانات دانشگاهها به آنها مجوز ایجاد رشته یا جذب دانشجو در مقاطع مختلف خواهد داد و ارزیابی و تغییر رویکرد وزارت علوم بر مبنای آمایش آموزش عالی خواهد بود.
**500 موسسه غیرانتفاعی تعطیل شدند
غلامی اظهار کرد : در حوزه دانشگاههای غیرانتفاعی بیش از 500 موسسه را تعطیل شد ، چرا که فاقد ساختمان و هیات علمی و امکانات لازم بودند که موجب وهن آموزش عالی و تضیع حقوق دانشجویان میشد.
« ضمن اینکه در بحث آمایش دو مصوبه داریم که یکی از آنها ساماندهی آموزش عالی بر اساس برنامه ششم توسعه است که گزارشی از آن تهیه کرده و بین مسئولان توزیع شده است.»
وی تصریح کرد: ساماندهی و ماموریت گرا کردن، شبکه سازی دانشگاههای کوچک، ساماندهی دانشجویان و مدرسان دانشگاه فنی و حرفهای از دیگر اقدامات وزارت علوم است، ضمن اینکه این وزارتخانه مجوز ایجاد 5 دانشگاه ویژه دختران و 10 رشته جدید در حوزه فنی و حرفهای را داده است، از سوی دیگر 328 رشته کارشناسی ناپیوسته ایجاد کرده و 35درصد دانشجویان پذیرفته شده امسال هم در رشتههای فنی و حرفهای خانم بودهاند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: در رابطه با دانشگاههای پیام نور که گسترش زیادی داشته و تعدادی از آنها به دلیل کاهش داوطلب خالی ماندهاند، پیش از این بحث منطقهای بودن مطرح بود، اما با توافق صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که در خصوص ساماندهی آنها براساس آمایش استانی حرکت کنیم.
**ایران رتبه اول در زمینه رشد علمی بعد چین و روسیه
غلامی یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که باید بدان اشاره کنم، رتبه اول کشور در زمینه رشد علمی بوده است که قرار بود در سال 1404 به این رتبه دست پیدا کنیم، اما سرعت نسبی ما رشد چشمگیری داشته و از 2سال گذشته ایران را در جایگاه اول قرار داده و بعد از آن چین و روسیه قرار دارند، که این امر باعث ارتقای جایگاه ایران در سطح مجامع بینالمللی شده است.
وی افزود: در مورد کاربردی کردن دانشگاهها از چند ماه قبل ظرفیت آییننامه ارتقا را مورد بازنگری قرار دادیم، همچنین قرارداد با بخش صنعت، همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش مهارت دانشجویان، قرارداد با وزارت نفت، قرارداد با صنایع دفاع، قرارداد با سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای کنسرسیون علمی از دیگر اقدامات وزارت علوم بوده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در این دوره 2010 نفر از اساتید و محققان خارجی برای انجام پروژههای علمی مشترک از دانشگاههای ایران بازدید کردند، همچنین 1400 استاد ایرانی بدین منظور از دانشگاههای خارجی بازدید داشتند.
** 100 درصد اعتبارات تعیین شده سال گذشته تخصیص یافت
غلامی خاطرنشان کرد: 152 پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاهها و پژوهشگاههای معتبر دنیا که تامین اعتبارات آن به صورت 50-50 صورت گرفته است.
وی افزود: از سوی دیگر وزارت علوم در زمینه تامین ارز وقتی بحث ارز نیمایی قطعی نشده بود، کل موجودی سازمان دانشجویان را برای ایجاد فرصت مطالعاتی در زمینه خرید ارز 4200 تومانی هزینه کرد تا بتوان از این طریق دانشجویان را معرفی کرد، ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم که سال گذشته 100 درصد اعتبارات تعیین شده برای وزارت علوم تخصیص یافت.
وی افزود: وزارت علوم برای دانشجویانی که از خارجی برای تحصیل به ایران بازگردند، شهریهای برابر با پردیس دانشگاهی در نظر گرفته و این موضوع شامل دانشجویانی میشود که تا قبل از مهرماه 97 برای تحصیل از ایران خارج شده باشند، از سوی دیگر وزارت علوم بحث بازنگری در رشتهها و محوای سرفصلها را به طور جدی در دستور کار قرار داده، همچنین محور اصلی فعالیتهای این وزارتخانه بر اساس ارتباط بخش پژوهش با صنعت بوده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در زمینه فعالیت دانشگاههای علمی کاربردی انحرافات جدی وجود داشت و هر دستگاهی در کنار خود یکی از این دانشگاهها را ایجاد کرده بود و به ماشین تولید مدرک تبدیل شده بودند که این شروع غلطی بود که هزینهای را بر دولت و بیتالمال تحمیل میکرد، چرا که فارغالتحصیلان آنها به جمعیت فاقد شغل اضافه میشدند، بنابراین تغییراتی در این بخش ایجاد کردیم.
غلامی افزود: در مورد درآمدسازی دانشگاهها باید آنها یا تحقیق یا تدریس کنند، ضمن اینکه انجام فعالیتهای پژوهشی هم باید مشتری داشته باشد، بنابراین در این شرایط انتظار میرود نمایندگان مجلس کمک کنند تا بخشهای صنعتی وارد دانشگاهها شده و مشکلات خود را مطرح کرده و پروژههای خود را از این طریق پیگیری کنند.
وی افزود: در رابطه با دانشگاههای بینالمللی ایران یا دانشجویان بر اساس توصیه یا درخواست ارزیابی شده و صلاحیت علمی آنها تایید میشود و پذیرفته میشوند، هر چند در این زمینه هم با وزارت امور خارجه و هم وزارت کشور مشکل داریم، کما اینکه سال گذشته در چندین دانشگاه دفتر کنسولگری ایجاد کردیم که رضایتمندی دانشجویان خارجی را به همراه داشت.
** فعال سازی شرکتهای دانش بنیان
فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در بیان علل برگزاری این نشست گفت: مهمترین رویکرد فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نظارت بر حسن اجرای قانون برنامه ششم توسعه است که وزرا طی گزارشی برشی از عملکرد خود را در این خصوص ارائه میدهند، همچنین این فراکسیون بر ضرورت اجرای مواد 101 و 102 این قانون مبنی بر عدالت جنسیتی تاکید دارد.
وی ادامه داد: نکته مهم در مورد دستاورد این وزارتخانه پیرامون فعال سازی شرکتهای دانش بنیان است، همچنین در بازدیدهایی که از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات از استانها داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که تعداد زیادی پروژههای نیمه تمام در بخش آموزش عالی وجود دارد، مطالباتی در این بخش وجود داشته که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات درخور تحسین وزارت علوم ارتقا دادن شاخصهای پژوهشی کشور براساس استانداردهای جهانی است، اقدامات خوبی در زمینه تعامل با شرکتهای دانش بنیان انجام داده که رتبه کشور را از 120 به 65 رسانده است.
**نقل و انتقال دانشجویان دختر تسهیل شود
معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: به تازگی بازدیدی از خوابگاه دخترانه دانشگاه تبریز داشتم که نشان میداد ورزش دانشجویان از شرایط نامناسبی برخوردار است، ضمن اینکه در این خوابگاه کانون موسیقی وجود دارد که مجوز فعال سازی آن باید از سوی وزیر علوم صادر شود، بنابراین درخواست میکنیم در جهت تحقق این امر اقدام شود.
**وزارت علوم به مطالبات دانشجویان توجه کند
طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: از طرف کمیته دانشجویی فراکسیون امید بازدیدی از خوابگاههای دانشجویی تهران داشتیم که متوجه شدیم تعدادی از دانشجویان با مشکلات صنفی مواجه هستند که ممکن است به سمت مطالبات سیاسی برود، بنابراین نیاز است که در این خصوص اقدام جدی صورت بگیرد، ضمن اینکه میتوان گفت صحبتهای دانشجویان با مقامات اداری متفاوت است که نیاز است بیشتر با هم صحبت کنند و مطالباتشان به گونهای ارزیابی شود که به سمت مطالبات سیاسی نرود.
** استفاده از مدیران زن در سطح کلان محقق شود
در ادامه سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: بعد از نشستی که با رئیس جمهوری در مورد انتخاب وزرای جدید داشتیم، درخواست کرده بودیم که حداقل یک وزیر خانم داشته باشیم که محقق نشد، بنابراین در شرایط کنونی انتظار داریم که حداقل از ظرفیت مدیران توانمند خانم برای معاونتهای اصلی این وزارتخانه یا به عنوان روسای دانشگاهها در سراسر ایران استفاده شود.
**بیتوجهی وزارت علوم به انتخاب معاونان زن
در ادامه پروانه مافی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بیتوجهی وزارت علوم به انتخاب معاونان زن گفت: یکی از وزارتخانههایی که بیش از همه نیروی خانم توانمند و تحصیلکرده دارد، وزارت علوم است، اما به شدت در آن برای انتخاب مدیران زن در سطح کلان مدیریتی حالت انقباضی وجود دارد که این جای سوال است.
**دانشجویان خارجی با چه معیاری در دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)جذب میشوند؟
در ادامه سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: هماکنون بحث درآمدزایی دانشگاهها مطرح است که در عمل بر اساس افزایش شهریه دانشجویان تحقق پیدا کرده که نارضایتی این قشر را به همراه داشته است که این موضوع هم جایگاه علم را تنزل میدهد و هم مشکلاتی را به همراه دارد.
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) در شهر قزوین اظهار داشت: در این دانشگاه چند مدل دانشجو جذب میشود که یکی از طریق بورسیه بوده، یکی هم دانشجویانی هستند که شهریه میپردازند، اما بدون کنکور وارد دانشگاه میشوند، یکی هم دانشجویانی هستند که شهریه پرداخت نمیکنند، بنابراین معیار مشخصی برای جذب دانشجو در این دانشگاه وجود ندارد.