خوشا به حالت ای روستایی؛ گامی به سوی توسعه پایدار روستاها
گروه سلامت ـ کمپین «خوشا به حالت ای روستایی» توسط دانشجویان جهادی دانشگاههای کشور راه اندازی شده است و طی دو سال گذشته به فعالیت در حوزه معرفی توانمندیهای روستاییان و فرهنگ سازی در جهت توسعه پایدار روستاهای کشور پرداخته و فعالیتهای جهادی در مناطق محروم را در ابعاد اجتماعی و اقتصادی گسترش داده است.
به گزارش ایکنا، در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گروههایی از جوانان که بیشتر آنها دانشجو بودند به شهرها و روستاهای دور دست و محروم رفته و با حرکتهای جهادی گامهای بزرگی را در راستای آبادانی و باز کردن گرههای گور در زندگی مردم ستمکشیدهای که سهمی از امکانات شهرها نداشتند، برداشتند. این افراد به مرور زمان به بنیان گذاران جهاد سازندگی در کشور تبدیل شدند.
در سالهای اخیر بار دیگر گروههای دیگری از جوانان پا جای جهادگران سالهای اول انقلاب گذاشتند و حرکتهای جهادی را در قالبهای مختلفی احیا کردند، گروههای سازندگی، کشاورزی، بهداشت و درمان و تسهیلگران اجتماعی و مددکاران از جمله این گروهها هستند که با راه اندازی کمپینهایی سعی در کمک به روستاییان برای بهبود وضعیت آنها دارند.
کمپین «خوشا به حالت ای روستایی» از جمله این کمپینها است که توسط برخی از گروههای جهادی در دانشگاههای کشور با هدف معرفی توانمندیهای روستاییان و آبادانی روستاهای کشور ایجاد شده است.
این کمپین عمده فعالیت خود را در گروه نشا که از سال ۹۵ تأسیس شده، گسترش داد و آن را به پایگاهی برای معرفی گروههای فعال در روستاهای کشور و فعالیتهای اثربخش در این روستاها تبدیل کرده است.
ابوالفضل نوری مقدم از مدیران گروه جهادی نشا و مؤسسان این کمپین در گفت و گو با ایکنا، در این رابطه گفت: یکی از مهمترین موضوعهایی که در پایگاه نشا و کمپین «خوشا به حالت ای روستایی» انجام میشود حمایت از خدماتدهنده و تولیدکنندگانی است که برای مردم کالا و محصولاتی از روستاها داشته یا به نوعی در حال فرهنگسازی و تشویق مردم به خرید کالاهای روستایی هستند؛ چرا که بر این اعتقاد هستیم که استفاده از محصولات روستا موجب چرخیدن اقتصاد روستایی و افزایش امید روستاییان به زندگی در روستا میشود. از سوی دیگر با این کار به توزیع غذای سالم و ارگانیک در سراسر که در روستاها تولید میشود نیز کمک میکنیم.
وی همچنین نشا را پاتوقی برای معرفی گروههای جوان فعال در روستاهای کشور دانست و بیان کرد: در نشا قرار است تمام فعالیتها و کسب و کارهای روستایی از طریق محتواهای چند رسانهای معرفی و در توانمندسازی این کسبوکارها با آنها همکاری شود.
نوری مقدم یادآور شد: تا کنون هزار و 350 روستا در این طرح مشارکت داده شدهاند، سقفی برای گروههای مشارکت کننده در کمپین وجود نداشته و هر فرد یا گروهی بخواهد در امر آبادانی روستاها مشارکت داشته باشد، مورد حمایت قرار میگیرد.
وی تصریح کرد: ما در پنج بخش آموزش، فرهنگی و اجتماعی، بهداشت، اشتغال و زیرساخت فعالیت میکنیم و برای هر یک از این بخش ها، کارگروههایی وجود دارند و خوشبختانه بازخوردهای مناسبی نیز در حوزههای فعالیت کمپین دریافت شده است. این گروه به صورت ویژه در حال فعالیت برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها است و طرحهای زیادی مانند ایران نشا که به توسعه کارآفرینی و استارتاپهای روستایی برای توسعه پایدار آنها میپردازد را در دستور کار دارد.
وی افزود: در عموم طرحهای اجرا شده در روستاها، روستاییان را درگیر کار کرده و عموما با همراهی آنان مواجه هستیم. ضمن اینکه پیش از ورود به روستا مطالعه وسیعی در آن منطقه انجام داده و فعالیت ها براساس ویژگیهای اقلیمی و فرهنگی آن منطقه طرح ریزی میشود.
انتهای پیام