ب ام و M۸۵۰i مدل ۲۰۱۹ نمونهایست در کلاس بدنه خودروهای Grand Tourer. در این نوشته با مشخصات فنی و قیمت و رقبا و قابلیتها و امکانات مدل های کوپه و کانورتیبل نسل جدید ب ام و سری ۸ ۲۰۱۹ ؛ پرچمدار جدید ب ام و آشنا خواهید شد.
ب ام و (BMW) آلمان یکی از پرسابقه ترین و خوشنام ترین شرکت های خودروسازی جهان بوده که با بیش از ۱ قرن فعالیت در این زمینه، همیشه نمونههایی قابل توجه، پرقدرت و سریع با شتاب بالا و امکانات مدرن را برای سلیقهها و کاربریهای مختلف راهی بازار نموده است.
تاریخچه ب ام و سری ۸
ب ام و سری ۸ (BMW ۸ Series) نیز یکی از نمونههای خاص این شرکت بوده که نسل اول آن در سال ۱۹۸۹ و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به معرض نمایش عموم گذاشته شد. این خودرو که بزرگترین نمونه ب ام و به حساب میآمد تا سال ۱۹۹۹ میلادی در خط تولید قرار داشت. هدف اصلی از طراحی ب ام و سری ۸ ارائه تواناییهایی فراتر از نمونههای سری ۶ بود.
سری ۸ نسل اول در مجهزترین مدل از یک موتور ۱۲ سیلندر خورجینی ۵.۰ لیتری نیرو می گرفت که قدرتی برابر با ۲۹۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۴۵۰ نیوتون متر را تولید میکرد. بدین ترتیب ۸۵۰i در زمانی نزدیک به ۷.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی در حدود ۱۵۶ مایل در ساعت (معادل ۲۵۰ کیلومتر در ساعت) را داشته و در زمان خود یک سوپر اسپرت لوکس خیابانی به حساب میآمد.
بیشتر بخوانید: مروری بر تاریخچه M Power شرکت ب ام وب ام و سری ۸ نسل جدید (BMW ۸ Series) ؛ M۸۵۰i مدل ۲۰۱۹
ب ام و M۸۵۰i مدل ۲۰۱۹ اولین نمونه سری ۸ جدید بوده که با عرضه در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی در ۲ کلاس بدنه کوپه و کانورتیبل ، بازار نمونههای گرند تورر یا GT را داغتر از پیش میکند.
نسل جدید سری ۸ برای اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ به نمایش عمومی گذاشته شد. اولین مدل این خودرو در کلاس بدنه کوپه (Coupe) تولید شد و به تدریج نمونههای کانورتیبل (Convertible) و ۴ در آن نیز راهی بازار خواهند شد.
بیشتر بخوانید: مروری بر بهترینهای نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ابعاد
M۸۵۰i این اتومبیل نسبتا بزرگ بوده و مدل کوپه و کانورتیبل دو در آن با طولی در حدود ۴.۸۵۰ میلیمتر، ارتفاع ۱.۳۴۰ میلیمتر و پهنای ۱.۹۰۰ میلیمتر ابعادی در حدود کیا استینگر (Kia Stinger) در مکانی مابین سری ۴ و سری ۵ قرار میگیرد.
طراحی ظاهری
سری ۸ ۲۰۱۹ نمایی بسیار جسور و جنگنده داشته و ظاهر آن شباهت زیادی با مدلهای سری ۴ دارد.
جلو پنجره مخصوص ب ام و (با لقب Kidney Grille) طراحی بسیار مدرن و عصبی داشته و چراغهای کشیده مجهز به تکنولوژی لیزر مخصوص ب ام و تکمیل کننده ظاهر پرخاشگر آن هستند.
طراحی داخلی
M۸۵۰i مدل ۲۰۱۹ ترکیبی از یک خودروی لوکس با استانداردهای سری ۷ و یک سوپر اسپرت بوده و به همین دلیل کابین آن مجموعهای از امکانات مدرن را با استفاده از بالاترین کیفیت ممکن در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد.
صندلیها علیرغم اسپرت بوده، به مجموعهای از امکانات رفاهی مجهز بوده و پوشش چرم سفارشی،غلظت لاکچری موجود را به حداکثر میرساند.
موتور و پیشرانه
موتور ب ام و M۸۵۰i مدل ۲۰۱۹ در حال حاضر یک نمونه بسیار قدرتمند ۸ سیلندر خورجینی ۴.۴ لیتری با ۳۲ سوپاپ بوده که با استفاده از سیستم تویین توربو (Twin Turbo) توانایی تولید نیرویی در حدود ۵۲۳ اسب بخار در دور موتور ۵.۵۰۰ دور در دقیقه را دارد.
حداکثر گشتاور تولیدی این پیشرانه نیز در حدود ۵۵۳ پاوند بر فوت (معادل ۷۵۰ نیوتون متر) بوده که از دور موتور ۱.۸۰۰ دور در دقیقه تا ۴.۶۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار میگیرد. این نیرو توسط یک جعبه دنده ۸ سرعته فوق مدرن اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی و سیستم کنترل استارت حرکت یا لانچ کنترل (Launch Control) با ۴ مدل مختلف رانندگی با سامانه جدید و به روز شده xDrive به هر چهار چرخ خودرو منتقل می گردد.
عملکرد
همانطور که اشاره شد سری ۸ مدل ۲۰۱۹ حتی در مدلهای پایه نیز با فلسفه به چالش کشیدن سوپر اسپرتهای رقیب طراحی شده است. این خودرو به زمانی در حدود ۳.۶ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز با وجود محدود شدن به ۱۵۵ مایل در ساعت (معادل ۲۵۰ کیلومتر در ساعت مطابق قوانین کشور آلمان) در صورت حذف سیستمهای محدود کننده به رقمی بیش از ۲۰۰ مایل در ساعت (معادل ۳۲۳ کیلومتر در ساعت) خواهد رسید.
مصرف سوخت و آلایندگی
علیرغم حجم بالای موتور، وزن سنگین و عملکرد اسپرت، ب ام و M۸۵۰i مدل ۲۰۱۹ مصرف سوخت قابل قبولی داشته و با مصرف ۵.۹ لیتر سوخت در بزرگراه و ۹.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت میانگین، عملا از بسیاری از خودروهای به اصطلاح ملی و عقب مانده صنعت خودروی حکومتی ایران کم مصرف تر است.
طراحی مطابق با علم آئرودینامیک و استفاده از انواع اقسام فیلترها و کاتالیزورها، ب ام و سری ۸ مدل ۲۰۱۹ را در رده خودروهای نسبتا پاک قرار داده و این اتومبیل لوکس اسپرت در هر کیلومتر مسیر بزرگراهی تنها ۱۵۴ گرم و به طور میانگین ۲۲۴ گرم آلاینده CO۲ را در هوا آزاد می کند.
بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ۲۰۱۹ ؛ نگاهی به برترین فیلمهای سینمایی سالتجهیزات و امکانات
ب ام و در زمینه تجهیزات و امکانات در سری ۸ مدل ۲۰۱۹ سنگ تمام گذاشته و آن را به کلکسیونی از مدرنترین و جدیدترین امکانات رفاهی، سرگرمی، ایمنی و کمکی رانندگی مجهز نموده است. گوشهای از این امکانات عبارتند از:
فرمان الکتریکی رینگهای ۲۰ اینچی آلیاژی تایرهای ۲۴۵/۳۵/۲۰ در جلو و ۲۷۵/۳۰/۲۰ در عقب سیستم لامپهای لیزری ب ام و آیینههای جانبی الکتریکی مجهز به گرمکن صندلیهای جلویی با قابلیت تنظیم در ۲۰ بخش مختلف پوشش چرم مرغوب ناپا (Nappa) برای بخش پشت آمپر تزئینات و ادوات ساخته شده از فولاد ضد زنگ سیستم صوتی حرفهای ساخت شرکت هارمان کاردون با ۱۶ بلندگو و ۶۰۰ وات خروجی غربیلک فرمان ۳ شاخه اسپرت چرمی با کنترلرهای سیستم صوتی و… سیستم بهینه ساز ایتفاده از گوشی های هوشمند صفحه پشت آمپر ۱۲.۳ اینچی با کیفیت فوق العاده صفحه نمایش اصلی iDrive ب ام و با سایز ۱۰.۲ اینچ پشتیبانی از نرم افزارهای آفیس ۳۶۵ و اسکایپ بیزینس (Skype Business) سوییچ دیجیتالی ب ام و دکمه خاموش و روشن کردن موتور سیستم ذخیره تنظیمات خودرو (صندلیها، تهویه و …) ۱۱ رنگ نورپردازی داخلی گرم کن ۳ مرحله ای برای صندلی ها جلویی سیستم شارژ وایرلس گوشی های هوشمند (Qi) چراغهای روشنایی در روز مجهز به لامپهای LED با قابلیت برنامه ریزیامکانات و تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی
سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control) نمایش اطلاعات خودرو بر روی شیشه جلو راننده یا هد آپ دیسپلی (HUD) کمربندهای ایمنی ۳ نقطه ای با سیستم محدود کننده نیرو برای تمامی صندلی ها سیستم هشدار برخورد از جلو با قابلیت پیشگیری از تصادف در مسیرهای داخل شهری سیستم هشدار خروج مسیر حرکت خودرو از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning) سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Alert) سیستم نمایش نقاط کور فعال (Active Blind Spot Detection) سیستم تعلیق اسپرت تطبیقی M ترمزهای M Sport سیستم کنترل پایداری (DSC) سیستم کنترل کشش تطبیقی و هوشمند (DTC) سیستم ترمز دیسکی ضدقفل با سامانه کنترل هوشمند ترمز (DBC) سیستم سفارشی دید در شب با قابلیت تشخیص عابران پیاده ۴ سال یا ۸۰.۰۰۰ کیلومتر گارانتی ب ام و و…قیمت ب ام و M۸۵۰i مدل ۲۰۱۹
ب ام و سری ۸ مدل ۲۰۱۹ همانطور که اشاره شد یک سوپر اسپرت لوکس و گرانقیت به حساب می آید. قیمت پایه آن در حالت عادی در مدلهای فعلی (کوپه و سقب بازشو) در حدود ۱۱۲.۰۰۰ دلار (معادل ۴۷۰ میلیون تومان با ارز ۴.۲۰۰ تومانی دولتی یا ۱.۴ میلیارد تومان با احتساب دلار ۱۲.۰۰۰ تومانی آزاد در زمستان ۹۷ و کمتر از قیمت هیوندای سانتافه) است.
در صورت انتخاب آپشن ها و تجهیزات سفارشی از جمله سقف فیبر کربنی M Power و سیستم صوتی حرفهای تر ساخت شرکت Bowers Wilkins این رقم فراتر نیز رفته به ۱۳۰.۰۰۰ دلار (معادل ۵۵۰ میلیون تومان / ۱.۶ میلیارد تومان) نزدیک می گردد.
بیشتر بخوانید: آشنایی با بی ارزش ترین واحدهای پولی جهانرقبای ب ام و M۸۵۰i مدل ۲۰۱۹
از رقبای ب ام و M۸۵۰i مدل ۲۰۱۹ در مدل های کوپه و سقف بازشو میتوان به خودروهای فهرست زیر اشاره نمود:
مرسدس AMG GT با قیمت پایه ای در حدود ۱۵۰.۰۰۰ دلار آستون مارتین ونتیج با قیمت پایه ای در حدود ۱۵۳.۰۰۰ دلار آئودی R۸ با قیمت پایه ای در حدود ۱۴۰.۰۰۰ دلار پورشه ۹۱۱ با قیمت پایه ای در حدود ۱۴۰.۰۰۰ دلار مازراتی گرن توریسمو با قیمت پایه ای در حدود ۱۳۵.۰۰۰ دلار لکسوس LC با قیمت پایهای در حدود ۹۵.۰۰۰ دلارمشخصات فنی ب ام و M۸۵۰i مدل ۲۰۱۹ در یک نگاه
حجم موتور (سی سی) | ۴۴۰۰ |
تعداد سیلندر | ۸ خورجینی توربو |
قدرت موتور (اسب بخار) | ۵۲۳ |
گشتاور (نیوتون. متر.) | ۷۵۰ |
تعداد سوپاپ | ۳۲ |
گیربکس | ۸ اتوماتیک |
سیستم انتقال قدرت | چهار چرخ |
مصرف سوخت (شهر) | ۱۲ |
مصرف سوخت (بزرگراه) | ۵.۹ |
مصرف سوخت (ترکیبی) | ۹.۸ |
تولید CO۲ در هرکیلومتر (گرم.) | ۲۲۴ |
ظرفیت باک (لیتر.) | – |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت | ۳.۶ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۵۰ (محدود شده) |
طول (میلیمتر) | ۴.۸۵۷ |
پهنا (میلیمتر) | ۱.۹۰۲ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱.۳۴۶ |
فاصله دو محور (میلیمتر) | ۲.۸۲۲ |
ارتفاع از زمین (میلیمتر) | – |
وزن (کیلوگرم) | – |
حجم محفظه بار (لیتر) | – |
سایر تایر (جلو) | ۲۰/۳۵/۲۴۵ |
سایر تایر (عقب) | ۲۰/۳۰/۲۷۵ |
گنجایش (نفر) | ۴ |
قیمت پایه در جهان (میلیون تومان) | ۴۷۰ |
قیمت در ایران (میلیون تومان) | بیش از ۳ میلیارد در صورت ورود |