به گزارش خبرنگار مهر، جلد سوم کتاب «چگونه داستان را به فیلمنامه تبدیل کنیم؟» نوشته محسن دامادی بهتازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب پنجاه و ششمین کتاب از مجموعه «هنر _ سینما» است که این ناشر چاپ میکند.
این کتاب سومین جلد از مجموعه «چگونه داستان را به فیلم تبدیل کنیم؟» است که در آن نقش مجموعهعواملی که برای درآمدن یا درنیامدن داستان و فیلمنامه دخیل هستند، بررسی شدهاند. نویسنده این کتاب بر این عقیده است که باید پاسخهایی قانعکننده برای درآمدن یا از آب درنیامدن فیلمنامه پیدا شود.
عناوین مطالب و بخشهای این کتاب به ترتیب عبارتاند از: چرا فیلم «درنمیآید!»، آفرینش هنری، منطق داستانی، چگونه طرح بنویسیم؟
نویسنده در مطالب کتاب، سرچشمه و منشا آفرینش هنری را جستوجو میکند و به این سوال میپردازد که آیا آفرینش هنری، امری فطری است یا نه؟ شیوه طرحنویسی هم به عنوان مطلب پایانی کتاب مطرح میشود. محسن دامادی در پی انتقال این بوده که طرح فیلمنامه چگونه باید نوشته شود تا سیم ارتباطی فکر و سرمایه باشد و منجر به روشنشدن چراغ تولید و کسب درآمد برای صاحبان فکر شود.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
بعضی هنرمندان در آثارِ داستانی و نمایشی، گناه هرگونه کموکاست و مشکل و ایرادی را معلولِ نظامِ سیاسی کشورها میدانند یا به گردنِ کسانی میاندازند که مسئولِ اداره امور هستند. یا اوضاع کشور را با ممالک دیگر مقایسه میکنند. این روشِ قیاسی معمولا در کشورهای جهانسومی منجر به شهرت برای هنرمند میشود و اینگونه آثار معمولا از حدود مرزی بیرون میروند و در جشنوارههای خارجی جایگاه قابلقبولی بهدست میآورند.
از اینسو، پنداری دولتها و کشورهای شرقِ عالم نیز تمام استعدادِ خود را به کار میگیرند تا با دلیل یا بیدلیل یا با آنها مخالفت کنند، تا تورِ خارجیها برای جذب این گروه از هنرمندانِ معترض بهتر پهن شود. هنرمندانِ اینگونه آثار معمولا به آرزوی خود، یعنی کسب شهرت میرسند، هرچند در مواردی نیز بحرانهایی برای آنها پیش میآید. تو گویی چیزی بدونِ عوارض و مفت به دست نخواهد آمد.
جایگاه سلیقه، در آفرینش هنری!
همیشه نمیتوان انتظار داشت مردم با منطق و استدلال، کاری هنری را دوست داشته باشند. همین موضوع در مورد منتقدان نیز شایع است. سلیقه دخیل است، بههمین سادگی! گرچه پذیرفتنِ سلیقه برای ردِ کاری از سوی منتقدان قابلقبول نیست.
این کتاب با ۱۲۹ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، جلد سوم کتاب «چگونه داستان را به فیلمنامه تبدیل کنیم؟» نوشته محسن دامادی بهتازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب پنجاه و ششمین کتاب از مجموعه «هنر _ سینما» است که این ناشر چاپ میکند.
این کتاب سومین جلد از مجموعه «چگونه داستان را به فیلم تبدیل کنیم؟» است که در آن نقش مجموعهعواملی که برای درآمدن یا درنیامدن داستان و فیلمنامه دخیل هستند، بررسی شدهاند. نویسنده این کتاب بر این عقیده است که باید پاسخهایی قانعکننده برای درآمدن یا از آب درنیامدن فیلمنامه پیدا شود.
عناوین مطالب و بخشهای این کتاب به ترتیب عبارتاند از: چرا فیلم «درنمیآید!»، آفرینش هنری، منطق داستانی، چگونه طرح بنویسیم؟
نویسنده در مطالب کتاب، سرچشمه و منشا آفرینش هنری را جستوجو میکند و به این سوال میپردازد که آیا آفرینش هنری، امری فطری است یا نه؟ شیوه طرحنویسی هم به عنوان مطلب پایانی کتاب مطرح میشود. محسن دامادی در پی انتقال این بوده که طرح فیلمنامه چگونه باید نوشته شود تا سیم ارتباطی فکر و سرمایه باشد و منجر به روشنشدن چراغ تولید و کسب درآمد برای صاحبان فکر شود.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم:
بعضی هنرمندان در آثارِ داستانی و نمایشی، گناه هرگونه کموکاست و مشکل و ایرادی را معلولِ نظامِ سیاسی کشورها میدانند یا به گردنِ کسانی میاندازند که مسئولِ اداره امور هستند. یا اوضاع کشور را با ممالک دیگر مقایسه میکنند. این روشِ قیاسی معمولا در کشورهای جهانسومی منجر به شهرت برای هنرمند میشود و اینگونه آثار معمولا از حدود مرزی بیرون میروند و در جشنوارههای خارجی جایگاه قابلقبولی بهدست میآورند.
از اینسو، پنداری دولتها و کشورهای شرقِ عالم نیز تمام استعدادِ خود را به کار میگیرند تا با دلیل یا بیدلیل یا با آنها مخالفت کنند، تا تورِ خارجیها برای جذب این گروه از هنرمندانِ معترض بهتر پهن شود. هنرمندانِ اینگونه آثار معمولا به آرزوی خود، یعنی کسب شهرت میرسند، هرچند در مواردی نیز بحرانهایی برای آنها پیش میآید. تو گویی چیزی بدونِ عوارض و مفت به دست نخواهد آمد.
جایگاه سلیقه، در آفرینش هنری!
همیشه نمیتوان انتظار داشت مردم با منطق و استدلال، کاری هنری را دوست داشته باشند. همین موضوع در مورد منتقدان نیز شایع است. سلیقه دخیل است، بههمین سادگی! گرچه پذیرفتنِ سلیقه برای ردِ کاری از سوی منتقدان قابلقبول نیست.
این کتاب با ۱۲۹ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان منتشر شده است.