بزرگتر، برجستهتر، بهتر… آیا این روش جدید بامو برای بازطراحی محصولات خود است؟ شاید هم روندی موقتی برای تزریق خونی تازه به رگهای سری 7 و قدرتمند شدن آن در برابر دیگر رقبای کلاس سدان های لوکس میباشد. به هر حال روش کنونی بامو تفاوتهای قابلتوجهی با سابقهی شرکت و سری 7 دارد.
بیایید به اولین نسل این خودرو برویم و نمای جلوی تمامی نسلهای آن را باهم بررسی کنیم.
اولین نسل E23 (سال 1977 تا 1986)
شاخصهی اصلی این نسل در نمای جلو پروفایلی بود که دماغهی کوسه را به یاد میآورد. این روند جایگزین سدان های قدیمی E3 شده بود. در این نسل سری 7 بسیاری از اولین ویژگیها همچون کامپیوتر سفری، نشاندهندهی سرویسهای دورهای، سیستم تهویه مطبوع و… را معرفی کرد. در واقع سری 7 کد E23 اولین محصول بامو بود که از سیستم ABS بهره برده بود و بهصورت سفارشی با کیسه هوای راننده عرضه میشد.
زمانی که موقع فیس لیفت این خودرو شد، باواریایی ها سپر را تغییر داده و پهنای جلوپنجرهی کلیوی شکل نیز افزایش یافت. به همین خاطر میلههای پلاستیکی بیشتری در جلوپنجره بکار رفت. فلسفهی طراحی این خودرو در نسل بعدی نیز دیده شد.
در مقایسه با نسل قبل E23، دومین نسل سری 7 جانوری بسیار متفاوت بود و البته این امر به بهترین شکل صورت گرفته بود. سری 7 نسل دوم در بسیاری جهات آغاز کننده حرکت “تکنولوژی بیشتر، وزن بیشتر” بود هرچند ویژگیهای ایمنی و رفاهی آن کفهی سنگینتر ترازو را به خود اختصاص داده بودند.
اینجا تنها به بخشی از تجهیزات این نسل اشاره میکنیم: کنترل دامپر الکترونیکی، چراغهای جلوی زنون، کنترل کشش، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، تلفن یکپارچه و خنککنندهی مایعات نوشیدنی. E32 همچنین اولین محصول بامو بود که با گزینهی LWB و پیشرانهی 12 سیلندر ارائه شد.
مدل فیس لیفت این نسل نیز همانگونه که گفته شد روند مشابه E23 را طی کرد و جلوپنجرهای پهنتر و سپر اسپورت تر و کاپوتی جدید داشت. البته برخی تغییرات دیگر هم صورت گرفته بود اما خب تمرکز ما روی نمای جلو است.
سومین نسل E38 (سال 1994 تا 2001)
از نظر بسیاری از افراد، E38 زیباترین سری 7 تاریخ بوده و دارای بسیاری از ویژگیهای نخستین در دنیای خودرو میباشد که از جملهی آنها میتوان به ایربگ های پردهای اشاره کرد. E38 همچنین اولین سدان اروپایی بود که با ناوبری ماهوارهای عرضه شد. این خودرو اولین محصول تاریخ بامو با تلویزیون داخلی و اولین سری 7 با پیشرانهی دیزلی میباشد.
مدلهای فیس لیفت بیشتر بهبودهای فنی را نشان میدادند اما چراغهای جلو نیز تغییریافته بودند و جلوپنجره نیز میلههای عمودی بیشتری داشت. در چراغهای جلو دیگر خبری از طراحی تخت برای بخش پایینی نبود. این ویژگی به نوعی در نسل بعدی که بحثبرانگیزترین نسل سری 7 بود نیز دیده شد.
بزرگترین مشکل این نسل سری 7 طراحی چراغهای جلوی آن بوده است. مطمئن هستیم که همهی شما با ویژگیهای بد طراحی این نسل آشنا هستید. البته بامو تلاش کرد وضعیت را بهبود ببخشد به همین خاطر مدلهای فیس لیفت دارای چراغهای جلوی تیزتر، کاپوت جدید، جلوپنجره بزرگتر، اسپویلر جلوی جدید و نمای عقب بازطراحی شده بودند.
البته E65 از نظر فنی یکی از برجستهترین سدان های لوکس بود به گونهای که از گیربکس اتوماتیک 6 سرعته، کلید هوشمند، دید در شب، سیستم iDrive و… بهره میبرد. اگرچه این نسل سری 7 طویلتر، پهنتر و قدبلندتر از E38 بود اما وزن هر دو خودرو تقریباً مشابه بود.
این نسل سری 7 یک بازگشت دوباره برای بامو بود زیرا طراحی بحثبرانگیز نسل قبلی کنار گذاشته شده بود تا از طراحی محافظهکارانهتر اما مدرن استفاده شود.
این اولین محصول تاریخ بامو بود که از سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، تشخیص عابران پیاده، پایش نقاط کور، کروز کنترل راداری و صندلیهای عقب ماساژوردار بهره میبرد. F01 همچنین اولین محصول بامو مجهز به قوای محرکهی هیبریدی بود.
در سال 2012 شاهد بهروزرسانی F01 بودیم. در مدل فیس لیفت تکنولوژیهای جدیدی همچون چراغهای جلوی تمام LED، گرافیک بهتر صفحهنمایش داشبورد، پیشگیری از برخورد و… به چشم میخورد. تغییرات ظاهری خودرو نیز در جلوپنجره و اسپویلر جلو دیده میشد.
شکل چراغهای جلوی این نسل سری 7 تقریباً مشابه نمونههای بکار رفته در E65 فیس لیفت میباشد.
ششمین نسل G11 (سال 2015 تاکنون)
با نگاه به نسل فعلی سری 7 کاملاً واضح است که تلاش طراحان بامو به چه منظور بوده است. این خودرو باابهت و مدرن بوده اما تصمیم دربارهی اینکه فرم کلی آن تناسب F01 را دارد یا خیر به شما واگذار میکنیم. این خودرو سبکتر از نسل قبل بوده و جلوپنجرهی آن نیز دارای دریچههایی است که در زمانهای موردنیاز باز میشوند تا هوا وارد شود.
سیستم تعلیق بادی خودرو نیز بهصورت خودکار تنظیم شده و از سیستم کنترل حرکتی نیز برخوردار است. همچنین سیستم نیمه خودران و پارک خودکار نیز در این نسل به چشم میخورد.
در چند روز گذشته تصاویری از سری 7 فیس لیفت منتشر شد و همانگونه که مشاهده میکنید بامو وسیعترین تغییرات تاریخ سری 7 را برای G11 تدارک دیده است. آخرین باری که چنین تغییر چشمگیری را در سری 7 فیس لیفت دیدیم به E65 مربوط میشود و آخرین باری که جلوپنجرهی کلیوی شکل بامو اینقدر رشد کرد به نسل E32 بازمیگشت.
ابعاد جلوپنجرهی G11 قبلاً بزرگترین نمونه در تاریخ سری 7 بوده و هماکنون نیز بزرگتر شده است. در بخش عقب نیز سپری جدید و چراغهایی به روز نصب شدهاند.
با در نظر گرفتن تاریخچهی سری 7 میتوان گفت بامو با نسل فعلی سری 7 قدمهای بزرگی در زمینه طراحی برداشته است؛ و پیش از اینکه بگویید مرسدس و آئودی نیز طراحی جلوپنجرهی خود را بارها تغییر دادهاند به یاد داشته باشید جلوپنجرهی کلیوی شکل بامو همیشه طراحی بحثبرانگیزتری در مقایسه با مرسدس و آئودی داشته است زیرا بجای یک شکل واحد با دو فرم مجزا روبرو هستید.