فورد اکسپلورر یک نماد است زیرا پس از سه دهه و شش نسل هنوز هم یکی از موفقترین محصولات فورد محسوب میشود. بهتازگی نسل جدید این شاسیبلند آمریکایی با انبوهی از تکنولوژیها و ویژگیهای جدید در نمایشگاه دیترویت رونمایی شده است. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب مروری داشته باشیم به شش نسل فورد اکسپلورر.
نسل اول سالهای تولید 1991 تا 1994
فرود اولین نسل از اکسپلورر را در سال 1990 و با مدل 1991 راهی بازار کرد. اکسپلورر در آن زمان یک اسیووی کوچک با ساختار بدنه روی شاسی بود که روی شاسی پیکاپ رنجر ساخته شده بود و با خودروهایی چون شورلت S10 بلیزر و جیپ چروکی به رقابت میپرداخت. این نسل از اکسپلورر با 4.43 متر طول، یک اسیووی کامپکت محسوب میشد. در زیر کاپوت این ماشین نیز یک پیشرانهٔ 4 لیتری V6 با تنها 155 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته بود. طراحی نسل اول اکسپلورر بسیار ساده و جعبهای شکل بود و شباهت زیادی به مدل برانکو داشت که چند سال بعد تولید آن به پایان رسید. زاویههای تیز 90 درجه، جلوپنجرهٔ ساده با سه خط افقی و چراغهای مستطیل شکل عقب ازجمله ویژگیهای ظاهری این خودرو بودند. نسل اول اکسپلورر در دو نسخهٔ پنجدر و سهدر تا سال 1994 به بازار عرضه شد.
نسل دوم سالهای تولید از 1995 تا 2003
چهار سال بعد از عرضهٔ اولین نسل اکسپلورر، فورد با طراحی و پیشرانههای جدید، اقدام به تازهسازی این خودرو نمود. هرچند نسل دوم در ظاهر تغییرات عمدهای را نسبت به نسل قبلی تجربه نکرده بود اما بهاندازهٔ کافی با آن متفاوت بود. در این نسل، جلوپنجره و چراغهای جلو طراحی متمایزی پیدا کرده بودند و با 4.84 متر طول در نسخهٔ پنجدر، بهطور قابلتوجهی کشیدهتر از نسل قبلی شده بود. بدین ترتیب اکسپلورر به یک اسیووی میان سایز تبدیل شد. دلیل عمدهٔ این افزایش اندازه، خاتمهٔ تولید مدل برانکو یک سال قبل از معرفی نسل دوم اکسپلورر بود. این نسل در ابتدا همچنان با همان پیشرانهٔ 4 لیتری V6 نسل قبلی با 155 اسب بخار قدرت عرضه شد اما برای رقابت با خودروهایی مثل جیپ چروکی، فورد در سال 1996 یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 با 210 اسب بخار قدرت را هم برای اکسپلورر ارائه کرد. در سال 1997 نیز قدرت این پیشرانه با انجام بهروزرسانی به 215 اسب بخار رسید و فورد یک موتور 4 لیتری V6 جدید با 210 اسب بخار قدرت را نیز بهعنوان سومین پیشرانه برای اکسپلورر ارائه کرد. با خاتمهٔ تولید این نسل، نسخهٔ سهدر از خانوادهٔ اکسپلورر کنار رفت.
نسل سوم سالهای تولید از 2003 تا 2005
اکسپلورر در نسل سوم مهمترین تغییرات تاریخ خود را تا آن زمان تجربه کرد. اکسپلورر در این نسل کاملاً از استایل جعبهای شکل و خشن نسلهای قبلی فاصله گرفته بود و همچنین در زیر این پوستهٔ مدرن از پلتفرم رنجر هم خبری نبود زیرا فورد قصد داشت با اکسپلورر جدید با کراساوورهای مدرنی مثل لکسس RX و فولکسواگن توآرگ به رقابت بپردازد و به همین دلیل این نسل را روی پلتفرم اختصاصی UN152 ساخته بود. همراه با این پلتفرم، پیشرانهٔ جدیدی هم برای اکسپلورر ارائه شد. البته در لیست موتورهای این ماشین همچنان همان نمونهٔ 4 لیتری V6 نسل قبلی با 210 اسب بخار قدرت وجود داشت اما یک موتور 4.6 لیتری V8 جدید هم به این لیست اضافه شده بود. این پیشرانه که با خودروهایی مثل فورد کراون ویکتوریا و مرکوری مارکوئس مشترک بود، 238 اسب بخار قدرت و 382 نیوتن متر گشتاور داشت و نسل سوم را به قدرتمندترین اکسپلورر تا آن زمان تبدیل کرده بود.
نسل چهارم سالهای تولید از 2006 تا 2010
فورد در سال 2006 نسل چهارم اکسپلورر را با پلتفرم جدیدی بنام U2 معرفی کرد. در این نسل با بازطراحی سیستم تعلیق عقب، روند تبدیل اکسپلورر از یک اسیووی خشن به یک کراساوور شهری ادامه پیدا کرد که این ویژگی در طراحی بروز شدهٔ آن نیز منعکس شده بود. چراغهای جلو با طراحی جدید و جلوپنجره با تریم کرومی بیشتر ازجملهٔ ویژگیهای ظاهری برجستهٔ نسل چهارم این خودرو بودند. البته در این نسل همچنان پایه و اساس سیستم انتقال قدرت اکسپلورر بهصورت دیفرانسیل عقب بود. در زیر کاپوت این نسل نیز همان پیشرانههای 4 لیتری V6 و 4.6 لیتری V8 قبلی قرار داشتند اما درحالیکه قدرت موتور شش سیلندر بدون تغییر باقیمانده بود، قدرت پیشرانهٔ هشت سیلندر با افزایش قابلتوجهی به 292 اسب بخار رسیده بود.
نسل پنجم سالهای تولید از 2011 تا 2019
اکسپلورر در نسل پنجم که در سال 2011 به بازار آمد بزرگترین تغییر تاریخ خود را تجربه کرد. این نسل روی پلتفرم D4 فورد مشترک با خودروهای سواری مثل سدان تاروس ساخته شده بود و برخلاف نسلهای قبلی که همگی ساختاری بدنه روی شاسی داشتند، در این نسل از ساختار یکپارچه استفاده شده بود. علاوه بر این، پایهٔ سیستم انتقال قدرت خودرو نیز از دیفرانسیل عقب به دیفرانسیل جلو تغییر پیدا کرد. بدین ترتیب اکسپلورر در نسل پنجم از یک اسیووی زمخت و خشن به یک کراساوور شهری و خانوادگی تبدیل شده بود. در این نسل همچنین فورد طیف کاملاً جدیدی از پیشرانهها را هم برای این خودرو ارائه کرد. در ابتدا فورد تنها یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی با 290 اسب بخار قدرت را برای نسل پنجم اکسپلورر ارائه کرد اما چند ماه بعد یک نمونهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو با 240 اسب بخار قدرت هم به لیست موتورها اضافه شد. در این نسل برای اولین بار اکسپلورر به سامانهٔ چهارچرخ محرک هوشمندی مجهز شده بود که از لندروور گرفته شده بود. در سال 2013، فورد مدلی بنام اسپرت را ارائه کرد که در بیرون به قطعات مشکیرنگ و در زیر کاپوت به یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 توئین توربو با 365 اسب بخار قدرت مجهز شده بود. این مدل بهصورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برخوردار بود. در سال 2016، فورد اقدام به فیسلیفت نسل پنجم اکسپلورر کرد که جلوپنجرهٔ جدید، چراغهای تیزتر و مه شکنهای الهام گرفته از پیکاپ F150 را برای آن به همراه داشت. همزمان با این فیسلیفت، یک پیشرانهٔ قدرتمندتر 2.3 لیتری چهار سیلندر توربو با 280 اسب بخار قدرت نیز جایگزین موتور 2 لیتری قبلی شد.
نسل پنجم سالهای تولید از 2019 تا …
و نهایتاً رسیدیم به نسل ششم فورد اکسپلورر که چندی پیش در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. این نسل نیز تغییرات زیادی را تجربه کرده که مهمترین آنها استفاده از یک پلتفرم دیفرانسیل عقب کاملاً جدید است؛ بنابراین اکسپلورر در این نسل بار دیگر به ریشههای دیفرانسیل عقب خود بازگشته است. پیشرانهٔ استاندارد این نسل یک واحد 2.3 لیتری توربو با 300 اسب بخار قدرت است درحالیکه یک موتور 3 لیتری V6 توئین توربو با 365 اسب بخار قدرت هم برای آن قابل سفارش است. علاوه بر این، فورد در این نسل یک نسخهٔ اسپرت و عملکرد بالا را هم برای اکسپلورر ارائه کرده که ST نام دارد. این مدل به پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با 400 اسب بخار قدرت مجهز شده است؛ بنابراین برای اولین بار در تاریخ اکسپلورر، در لیست موتورهای آن نمونهٔ تنفس طبیعی وجود ندارد. همچنین برای اولین بار فورد نسخهٔ هیبریدی را هم برای این خودرو ارائه خواهد کرد.