به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین یاوری ضمن گرامیداشت دهه مبارکه فجر و ورود انقلاب اسلامی به دهه چهارم خود، در سخنانی اظهار کرد: بلوغ چهل ساله انقلاب اسلامی نشان می دهد که امروز جمهوری اسلامی به یک درخت تنومند تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه جنس مشروعیت انقلاب اسلامی ایران از جنس مشروعیت کارکرد گرایان غربی نیست،بیان کرد: نگاه برگرفته از فکر غربی این است که هر چقدر دستاوردهای مادی یک انقلاب و یک نظام بیشتر باشد ، مشروعیتش بیشتر است و این با مشروعیت و مقبولیتی که جمهوری اسلامی دارد، در تضاد است.
عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: اگر قراربر این بود که یک حکومتی هست و حکومت دیگری جایگزین شود، که همان تولیدات و آثار مادی را داشته باشد ، تفاوت چندانی حاصل نمی شود، مسئله ی اساسی انقلاب به معنای لغوی آن نیست، رفتن نیست بلکه دگرگونی و تحول است.
وی ادامه داد: مراد ما از انقلابی یعنی در واقع دگرگونی و تحول، اتفاق بیفتد به گونه ای که انسان بتواند هم رابطه ی خودش با خدا تنظیم کند و هم رابطه ی خودش را با جامعه تنطیم بکند، هم رابطه ی خودش را با خودش تنظیم بکند.
حجت الاسلام والمسلمین یاوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت حفظ روحیه انقلابی در حوزه های علمیه، افزود: مبارزه با رژیم شاهنشاهی یک نوع مبارزه هویتی بود مسئله سر این بود این انقلابی شد حالا این هویت به خطر و چالش افتاده هم از درون و هم از بیرون یعنی یک جریان هایی نفوذ پیدا می کنند که این هویت دینی و هویتی که بر اساس مبانی و منابع معرفتی اسلام شکل گرفته به خطر افتاده برای اینکه ماندگار شود و تحقق پیدا کند .
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی وامدار هیچ قیام دیگری جز عاشورا و قیام امام حسین(ع) نیست، تصریح کرد: کسی که می خواهد قیام کند، یک منبع و الگو دارد و قیام عاشورا و نهضت حسینی الگو مبارزه امام(ره) و ملت ایران با رژیم شاهنشاهی بود.
عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: ما باید توجه داشته باشیم که کارکرد حوزه علمیه، کارکرد فنی و مهندسی نیست ما وظیفه مان مکانیک نیست، حوزه متولی علوم انسانی است، من معتقدم شرح وظایف اصلی و راهبردهای حوزه ی علمیه باید علوم انسانی باشد، امروزه متاسفانه دست هایی پشت پرده است که این تولی گری یا مدیریت حوزه بر علوم انسانی را از حوزه بگیرند و این بزرگترین آسیب است چون اساس حوزه ی علمیه توجه به علوم انسانی و اسلامی است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف حوزه انقلابی توجه به نیازها و رصد نیازهای جامعه است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که رهبری بارها بر آن تاکید داشتند اقتصاد مقاومتی است و حوزه انقلابی می تواند در این زمینه تولید روش و تولید محتوا داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین یاوری ادامه داد: امروزه در حوزه ی علوم انسانی یا در حوزه ی دین، مشاهده می کنیم که کسانی هستند به اسم روشنفکر غربی که دیدگاه های آن ها را در جامعه در میان حتی حوزه ی علمیه و دانشگاه های ما اشاعه می دهند.
وی با اشاره به اینکه در نگاه ما در یک حوزه ی انقلابی، تربیت ، شناسایی نخبگان و فرهیختگان گام اول این است و یکی از کارکردهای اصلی باید این باشد که نسلی را از لحاظ علمی و اخلاقی و عملی تربیت کند .
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه حوزه انقلابی باید به بخش نرم افزاری حکومت اسلامی توجه ویژه داشته باشد، تصریح کرد: یکی از راهکارها افزون بر تولید اندیشه و تولید نرم افزار این است که کرسی هایی را برگزار کنند که در آنها ضمن رد و ابطال اندیشه های باطل و بیهوده، اندیشه های درست تبیین شود، جامعه نیاز به اندیشه دارد و ماندگاری یک جامعه به اندیشه های بنیادین و قوی بستگی دارد.
وی گفت: حوزه ی علمیه باید طلابی را در تراز جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی ایران تربیت کند، ما نیاز به طلبه ای داریم که حضور حداکثری و به موقع داشته باشد و بتواند به درد مردم بخورد، ما نیاز داریم به آنجایی برسیم که در تک تک روستاهای ما روحانی و مبلغ حضورداشته باشد اینها از ضعف های حوزه ی علمیه است و حوزه ی علمیه در عین حالی که انقلابی هست و انقلابی بوده و مانده ضعف هایی دارد که بایستی آن را برطرف کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین یاوری ضمن گرامیداشت دهه مبارکه فجر و ورود انقلاب اسلامی به دهه چهارم خود، در سخنانی اظهار کرد: بلوغ چهل ساله انقلاب اسلامی نشان می دهد که امروز جمهوری اسلامی به یک درخت تنومند تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه جنس مشروعیت انقلاب اسلامی ایران از جنس مشروعیت کارکرد گرایان غربی نیست،بیان کرد: نگاه برگرفته از فکر غربی این است که هر چقدر دستاوردهای مادی یک انقلاب و یک نظام بیشتر باشد ، مشروعیتش بیشتر است و این با مشروعیت و مقبولیتی که جمهوری اسلامی دارد، در تضاد است.
عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: اگر قراربر این بود که یک حکومتی هست و حکومت دیگری جایگزین شود، که همان تولیدات و آثار مادی را داشته باشد ، تفاوت چندانی حاصل نمی شود، مسئله ی اساسی انقلاب به معنای لغوی آن نیست، رفتن نیست بلکه دگرگونی و تحول است.
وی ادامه داد: مراد ما از انقلابی یعنی در واقع دگرگونی و تحول، اتفاق بیفتد به گونه ای که انسان بتواند هم رابطه ی خودش با خدا تنظیم کند و هم رابطه ی خودش را با جامعه تنطیم بکند، هم رابطه ی خودش را با خودش تنظیم بکند.
حجت الاسلام والمسلمین یاوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت حفظ روحیه انقلابی در حوزه های علمیه، افزود: مبارزه با رژیم شاهنشاهی یک نوع مبارزه هویتی بود مسئله سر این بود این انقلابی شد حالا این هویت به خطر و چالش افتاده هم از درون و هم از بیرون یعنی یک جریان هایی نفوذ پیدا می کنند که این هویت دینی و هویتی که بر اساس مبانی و منابع معرفتی اسلام شکل گرفته به خطر افتاده برای اینکه ماندگار شود و تحقق پیدا کند .
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی وامدار هیچ قیام دیگری جز عاشورا و قیام امام حسین(ع) نیست، تصریح کرد: کسی که می خواهد قیام کند، یک منبع و الگو دارد و قیام عاشورا و نهضت حسینی الگو مبارزه امام(ره) و ملت ایران با رژیم شاهنشاهی بود.
عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) گفت: ما باید توجه داشته باشیم که کارکرد حوزه علمیه، کارکرد فنی و مهندسی نیست ما وظیفه مان مکانیک نیست، حوزه متولی علوم انسانی است، من معتقدم شرح وظایف اصلی و راهبردهای حوزه ی علمیه باید علوم انسانی باشد، امروزه متاسفانه دست هایی پشت پرده است که این تولی گری یا مدیریت حوزه بر علوم انسانی را از حوزه بگیرند و این بزرگترین آسیب است چون اساس حوزه ی علمیه توجه به علوم انسانی و اسلامی است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف حوزه انقلابی توجه به نیازها و رصد نیازهای جامعه است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که رهبری بارها بر آن تاکید داشتند اقتصاد مقاومتی است و حوزه انقلابی می تواند در این زمینه تولید روش و تولید محتوا داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین یاوری ادامه داد: امروزه در حوزه ی علوم انسانی یا در حوزه ی دین، مشاهده می کنیم که کسانی هستند به اسم روشنفکر غربی که دیدگاه های آن ها را در جامعه در میان حتی حوزه ی علمیه و دانشگاه های ما اشاعه می دهند.
وی با اشاره به اینکه در نگاه ما در یک حوزه ی انقلابی، تربیت ، شناسایی نخبگان و فرهیختگان گام اول این است و یکی از کارکردهای اصلی باید این باشد که نسلی را از لحاظ علمی و اخلاقی و عملی تربیت کند .
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه حوزه انقلابی باید به بخش نرم افزاری حکومت اسلامی توجه ویژه داشته باشد، تصریح کرد: یکی از راهکارها افزون بر تولید اندیشه و تولید نرم افزار این است که کرسی هایی را برگزار کنند که در آنها ضمن رد و ابطال اندیشه های باطل و بیهوده، اندیشه های درست تبیین شود، جامعه نیاز به اندیشه دارد و ماندگاری یک جامعه به اندیشه های بنیادین و قوی بستگی دارد.
وی گفت: حوزه ی علمیه باید طلابی را در تراز جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی ایران تربیت کند، ما نیاز به طلبه ای داریم که حضور حداکثری و به موقع داشته باشد و بتواند به درد مردم بخورد، ما نیاز داریم به آنجایی برسیم که در تک تک روستاهای ما روحانی و مبلغ حضورداشته باشد اینها از ضعف های حوزه ی علمیه است و حوزه ی علمیه در عین حالی که انقلابی هست و انقلابی بوده و مانده ضعف هایی دارد که بایستی آن را برطرف کند.