حضور پررنگ علوم انسانی در همایش کتاب سال و نشست های علمی


تقدیر از «گفتگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی» در همایش کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، ورود «طلبه انقلابی به بازار نشر» و برگزاری نشست های مرتبط با علوم انسانی از مهمترین اخبار هفدهمین روز از بهمن 97 است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار هفدهمین روز از بهمن ما 97.

«گفتگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی» کتاب سال جمهوری اسلامی شد

کتاب «گفتگویی میان هگل و فیلسوفان اسلامی» نوشته «سید حمید طالب زاده»، دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

بنابر این گزارش، اثر سید حمید طالب زاده استاد تمام فلسفه دانشگاه تهران و دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در همایش کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در حوزه فلسفه توسط توسط هیئت داوران شایسته تقدیر شناخته شد.

گفتنی است، همایش کتاب سال جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (سه شنبه، 17 بهمن) با حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران برگزار شد.

حضور پررنگ علوم انسانی در همایش کتاب سال و نشست های علمی

«طلبه انقلابی» به بازار نشر می آید

کتاب مهارتی «طلبه انقلابی» به زودی توسط گروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می شود. در همین زمینه گفت و گوی کوتاهی با حجت الاسلام «سعید هلالیان»، نویسنده کتاب انجام داده‌ایم که در ادامه مرور می شود:

«طلبه انقلابی» با چه امتیازات و ویژگی هایی نگارش شده است؟

مهم ترین ویژگی این اثر پرداختن به موضوعی است که پرداختن به آن برای طلّاب بسیار لازم و ضروری است و نیاز فراوانی به آن دارند و مقام معظم رهبری هم تأکید زیادی بر آن داشته و دارند، ولی اثر چندانی در زمینه این موضوع یافت نمی‌ شود.

با توجه به مخاطب هدف؛ ضرورت و اهمیت موضوع را چگونه می دانید؟

انقلابی بودن و ماندن عموم مردم و مسئولان به طور عام و نهادهای مؤثّرتر به‌ طور خاصّ، و هشدار نسبت به خطر ارتجاع و بازگشت از اهداف و مسیر انقلاب، از دغدغه‌ های جدی و راهبردی مقام معظم رهبری به ‌ویژه در سال های اخیر بوده است. برای مثال، ایشان، در 25 اسنفد ماه 1394در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیۀ قم، با تأکید بر اهمیّت بررسی مسائل حوزه از دیدگاه وضعیّت انقلابی و رشد و بلوغ تفکر انقلابی، در سخنانی صریح و هشدارآمیز، به وجود برخی انگیزه‌ ها برای انقلاب‌زدایی از حوزه‌ها و سرمایه‌گذاری دشمنان در این زمینه اشاره و تأکید کردند اگر بخواهیم نظام، «اسلامی» بماند، حوزه باید «انقلابی» بماند و باید در این زمینه احساس خطر کرد و با فکر و اندیشه، تدبیر و برنامه‌ریزی حکمت‌ آمیز کار کرد تا بینش و حرکت انقلابی در حوزه گسترش پیدا کند. یا به عنوان نمونه ای دیگر، چند سال قبل‌تر در 29 مهر 1389 نیز در دیدار طلاب، فضلا و استادان حوزۀ علمیۀ قم با طرح بحثی درباره نظام رفتاری و اخلاقی حوزه، درباره مسألۀ گرایش ‌ها و احساسات انقلابی در حوزه هشدار داده بودند که فضای انقلابی در کشور دشمنان عنودی دارد و در حوزۀ علمیه هم همه باید به این مسأله توجه کنند که عده ‌ای می‌خواهند فضای انقلابی را بشکنند و روحانی انقلابی را منزوی کنند. لذا مباحثی درباره حوزه انقلابی پیش آمد، امّا کمتر به بحث از طلبه انقلابی پرداخته شد، درحالی که عدم تبیین دقیق ویژگی‌های طلبۀ انقلابی، موجب حیرت و سردرگمی طلاب و حتی اساتید و نخبگان می‌ شود و آنها را در اتّخاذ تصمیم‌ های جازم و طراحی برنامه‌ های روشن، سرگردان و گاه از مسیر خارج می کند. درمقابل، ترسیم سیمای طلبۀ انقلابی و ویژگی ‌های مختلف او، تأثیرات مثبت مستقیمی در بالندگی طلاب در ابعاد مختلف حیات صنفی طلّاب دارد.

رویکرد غالب در این اثر چیست؟

رویکرد غالب،‌ توجه به نیازهای کنونی طلّاب در این زمینه با توجه به متون دینی وارده درباره رسالت ‌ها و وظایف طلّاب و نیز با تأکید بر سخنان و رهنمودهای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در موارد مرتبط بوده است.

ویژگی شاخص و مزیت ‌های نسبی این اثر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به صورت تیتروار این موارد عبارت اند از:

توجّه به متون دینی مرتبط

استفاده از تراث فرهنگی اسلامی

توجّه به سخنان و سیره عالمان بزرگ (به­ ویژه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری)

رویکرد آسیب ‌شناسانه و توجّه به دغدغه‌ های طلّاب و مشکلات و آسیب ‌های موجود در این زمینه

تلاش برای ارائه راه‌کارهای متناسب با هر مبحث نظری.

با توجه به مزیت‌های موجود یادشده، گمانه‌زنی و پیش‌بینی اجمالی‌تان از میزان استقبال مخاطبان عام این کتاب و مخاطب خاص مرکز پژوهش‌های جوان (جوانان و طلاب فرهیخته) چیست؟

با توجه به نیازهای موجود در این زمینه که اشاره شد، مورد توجه قرار بگیرد و مقبول ارباب نظر افتد.

بررسی چالش های انقلاب اسلامی در دهه پنجم

نشست «چالش های انقلاب اسلامی در دهه پنجم»، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

در این نشست که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن برگزار می شود،‌ حجت الاسلام «حمید پارسانیا»، آیت الله «محسن غرویان»، «محمد صادق کوشکی»، «محمود صادقی» به عنوان سخنرانان روز اول در روز دوم «سعید زیبا کلام»، «سید علیرضا بهشتی»، «علیرضا شجاعی زند»، «حمید رضا جلایی پور»، «علی باقری» و «الهه کولایی» سخنرانی می کنند.

گفتنی است، این نشست در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

حضور پررنگ علوم انسانی در همایش کتاب سال و نشست های علمی

فرهنگ و زبان در نگاه الهیات اجتماعی بررسی می شود

نشست «فرهنگ و زبان در نگاه الهیات اجتماعی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

در این نشست که به همت گروه پژوهشی جامعه شناسی ادیان پژوهشکده مطالعات اجتماعی و با همکاری گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی انجمن جامعه شناسی ایران برگزار می شود، «سید حجت مهدوی سعیدی»،‌ «داود مهدوی زادگان»،«سید محمد ثقفی»، «بیژن عبدالکریمی»، «بهمن اکبری»، «قادر فاضلی»، «حمید پارسانیا»، «سید جواد میری» سخنرانی می کنند.

این نشست شنبه، ۴ اسفند از ساعت ۱۳ تا ۱۸ در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

حضور پررنگ علوم انسانی در همایش کتاب سال و نشست های علمی

پایان پیام/9

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

به آتش کشیدن دفتر محمود الصرخی در بابل/ دستگیری شخص هتاک به مراقد مطهر ائمه