به گزارش خبرنگار مهر، کورش کمالی سروستانی در آیین گشایش این همایش که ظهر یکشنبه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور نویسندگان، شعرا و صاحبنظران ادبیات برگزار شد به تببین جریان داستان نویسی فارس پرداخت و پس از تقسیم بندی نسلی نویسندگان ادبیات استان، گفت: ستاره های نسل اول نویسندگان فارس سیمین دانشور و ابراهیم گلستان و پس از آن محمد بهمن بیگی هستند.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران بر اساس سن امین فقیری در نسل دوم مطرح ترین در زمینه ادبیات اقلیمی است، افزود: کتاب «دهکده پر ملال» این نویسنده بزرگ در این ژانر برجسته می شود.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه صدای ادبیات شیراز توسط نسل سوم مطرح شد، گفت: ژانر دیگری بعد از سال ۷۸ خورشیدی شکل می گیرد که به ادبیات پایداری شناخته شده است.
وی با بیان اینکه سرآمد ادبیات دفاع مقدس فارس اکبر صحرایی است، عنوان کرد: پدیده ای که به بیژن کیا، احمد اکبرپور، حمید اکبرپور، بابک طیبی و مجید کوهکن منجر می شود در ادامه این نسل ظهور می یابند.
کمالی سروستانی با یادآوری اینکه در همه داستان هایی که در این ۷۰ سال منتشر شده جای خالی داستان های شهری که بتواند شیراز را در زمان و مکان درگیر کند مشهود است، افزود: این سه نسل دل به نسل جدید و معاصر بسته است.
وی با این وجود نسل دوم ادبیات داستانی شیراز را همراه با نیم نگاهی به این شهر عنوان کرد و افزود: نسل سوم گویی شیراز را نمی شناسند و حتی به اندازه آگاتا کریستی خانه ای در شیراز ندارند، زیرا یا آنان دل به شهر نسپرده اند یا شهر به این نویسندگان تعلق ندارد؛ اگرچه شیراز در رمانی روایت نشده و هنوز شیراز در انتظار خلق داستان و رمانی است با این همه شیراز را باید به وصف نشست.
کمالی سروستانی در پایان تصریح کرد: شیراز از پس زمینه در ادبیات داستانی جلوتر نیامده است و منتظر داستان نویسانی است که از پس زمینه آن را بیرون بیاورند.
به گزارش خبرنگار مهر، همایش یکروزه ملی ادبیات معاصر ایران دهه ۹۰-۶۰ توسط مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، کورش کمالی سروستانی در آیین گشایش این همایش که ظهر یکشنبه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور نویسندگان، شعرا و صاحبنظران ادبیات برگزار شد به تببین جریان داستان نویسی فارس پرداخت و پس از تقسیم بندی نسلی نویسندگان ادبیات استان، گفت: ستاره های نسل اول نویسندگان فارس سیمین دانشور و ابراهیم گلستان و پس از آن محمد بهمن بیگی هستند.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران بر اساس سن امین فقیری در نسل دوم مطرح ترین در زمینه ادبیات اقلیمی است، افزود: کتاب «دهکده پر ملال» این نویسنده بزرگ در این ژانر برجسته می شود.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه صدای ادبیات شیراز توسط نسل سوم مطرح شد، گفت: ژانر دیگری بعد از سال ۷۸ خورشیدی شکل می گیرد که به ادبیات پایداری شناخته شده است.
وی با بیان اینکه سرآمد ادبیات دفاع مقدس فارس اکبر صحرایی است، عنوان کرد: پدیده ای که به بیژن کیا، احمد اکبرپور، حمید اکبرپور، بابک طیبی و مجید کوهکن منجر می شود در ادامه این نسل ظهور می یابند.
کمالی سروستانی با یادآوری اینکه در همه داستان هایی که در این ۷۰ سال منتشر شده جای خالی داستان های شهری که بتواند شیراز را در زمان و مکان درگیر کند مشهود است، افزود: این سه نسل دل به نسل جدید و معاصر بسته است.
وی با این وجود نسل دوم ادبیات داستانی شیراز را همراه با نیم نگاهی به این شهر عنوان کرد و افزود: نسل سوم گویی شیراز را نمی شناسند و حتی به اندازه آگاتا کریستی خانه ای در شیراز ندارند، زیرا یا آنان دل به شهر نسپرده اند یا شهر به این نویسندگان تعلق ندارد؛ اگرچه شیراز در رمانی روایت نشده و هنوز شیراز در انتظار خلق داستان و رمانی است با این همه شیراز را باید به وصف نشست.
کمالی سروستانی در پایان تصریح کرد: شیراز از پس زمینه در ادبیات داستانی جلوتر نیامده است و منتظر داستان نویسانی است که از پس زمینه آن را بیرون بیاورند.
به گزارش خبرنگار مهر، همایش یکروزه ملی ادبیات معاصر ایران دهه ۹۰-۶۰ توسط مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.