نقد فیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکهای بی سرانجام
فیلم هزار پا تازه ترین اثر ابوالحسن داوودی کارگردان با سابقه ی سینمای ایران است. او پیش از این فیلم رخ دیوانه را در سال 1393 ساخته بود.رخ دیوانه فیلم منتخب مردم در جشنواره ی فجر سال 1393 نیز انتخاب شده بود. نوشته نقد فیلم هزارپا کاری از ابوالحسن داوودی، هزار تکهای بی سرانجام اولین بار در نت نوشت. پدیدار شد.
فیلم هزار پا تازه ترین اثر ابوالحسن داوودی کارگردان با سابقه ی سینمای ایران است. او پیش از این فیلم رخ دیوانه را در سال ۱۳۹۳ ساخته بود.رخ دیوانه فیلم منتخب مردم در جشنواره ی فجر سال ۱۳۹۳ نیز انتخاب شده بود.
فیلم هزارپا تازه ترین اثر ابوالحسن داوودی کارگردان با سابقهی سینمای ایران است. او پیش از این فیلم رخ دیوانه را در سال ۱۳۹۳ ساخته بود. رخ دیوانه فیلم منتخب مردم در جشنوارهی فجر سال ۱۳۹۳ نیز انتخاب شده بود. ابوالحسن داوودی متولد ۱۳۳۴ در نیشابور است. وی فعالیت سینمایی را سال ۱۳۶۵ با نگارش فیلمنامه فیلم پائیزان به کارگردانی رسول صدر عاملی، با همکاری فرید مصطفوی تجربه کرد. از دیگر فعالیتهای داوودی میتوان به تأسیس دفتر تولید فیلم آرتا فیلم، نگارش مقالههای سینمایی و رئیس اسبق هیئت مدیره خانه سینما اشاره کرد. از آثار مطرح او میتوان به من زمین را دوست دارم (۱۳۷۲)، مرد بارانی (۱۳۷۸)، نان و عشق و موتور ۱۰۰۰ (۱۳۸۰) و تقاطع (۱۳۸۴) اشاره کرد. این بار نیز او به مانند برخی از آثار قبلی اش به سراغ ساخت فیلمی کمدی رفته است. در مطلب زیر به نقد فیلم هزارپا خواهیم پرداخت.
نقد فیلم هزارپا ؛ هزار تکهی بی سرانجام
رضا (رضا عطاران) و منصور (جواد عزتی) با دزدی و کارهای خلاف روزگار میگذرانند. رضا یک پای خود را از دست داده است. او متوجه میشود که دختری پولدار (سارا بهرامی) تصمیم گرفته است تا با جانبازی ازدواج کند. ماجراهای فیلم هزارپا در دههی شصت شمسی و بعد از جنگ تحمیلی میگذرد.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی ، پرسش هایی که بی پاسخ میمانند!
در نقد فیلم هزارپا ، شاید بتوان گفت که داستان و شخصیت پردازی دو اصل مهم و پایهی اصلی هر فیلمنامه ای هستند. که خب در این فیلم نه داستان سر راست و چفت و بست داری وجود دارد و نه شخصیت پردازی درستی صورت گرفته است.
داستان فیلم هزارپا از روابط علی و معلولی پیروی نمی کند. بعنوان مثال در صحنه ای که ترمز ماشین رضا بریده است و هم زمان با نیروهای منافقین درگیر است ناگهان کات میخورد به گفتگوی او با منصور در داخل حیاط، بی آنکه بدانیم چه اتفاقی افتاده است. و یا اصلا این صحنهها چه ربطی به داستان اصلی دارد. و در مورد داستان های فرعی و حضور برخی از شخصیت های فرعی نیز تکه تکه های هستند که در کنار هم تشکیل فیلمنامهی را داده اند. که در اصل داستان و در پیشبرد آن نقشی ندارند. بعنوان مثال رابطهی دایی رضا با مادر منصور.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم بمب، یک عاشقانه کاری از پیمان معادی , در ستایش عشق و زندگی در زیر بمب باران جنگ
نکتهی دیگر در نقد فیلم هزارپا شخصیتها و شخصیت پردازی این فیلم است. تمام زن های این فیلم از هوش پایین برخوردار هستند و بسیاری از موقعیت های طنز این فیلم بر اساس این به اصطلاح خنگ بودن زنها رقم میخورد. حتی سارا بهرامی در نقش خانم عباسی که آسایشگاهی را اداره میکند و همه از او حساب میبرند نیز با دیدن رضا از خود بی خود میشود و عقل و هوش خود را کاملا از دست میدهد. یا اعضای گروهک تروریستی منافقین که حضورشان در فیلم فقط یکی از ماجراها و موقعیتها را رقم میزند. و به آنها حتی در سطح کم هم پرداخته نشده است.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم جشن دلتنگی به کارگردانی پوریا آذربایجانی ، واقعیت روابط مجازی
در نقد فیلم هزارپا باید به بازیها نیز اشاره ای داشته باشیم. در این فیلم رضا عطاران به عنوان بازیگر اصلی و نقش اول بازی میکند. که تنهایی با طنازی اش توانسته است فیلم را سرپا نگه دارد. او که به کمدینی موفق در طی این سالها در سینمای ایران بدل شده است و حضورش به تنهایی باعث تضمین فروش فیلم است. هر چند نقش او در این فیلم بسیار به نقش های دیگر شبیه است، اما باز هم از سایر بازیگران این فیلم یک سر و گردن بالاتر است. در نقطهی مقابل او سارا بهرامی است. که نقش خانم عباسی را بازی میکند. نقش او بسیار یادآور نقش ویشکا آسایش در فیلم ورود آقایان ممنوع است. اما او نتوانسته است از پس ایفای این نقش بر بیاید. نه در بخشی که مربوط به نشان دادن اقتدارش است و نه در بخشی که ماجرا با حضور رضا در آسایشگاه به سمت طنز میرود.
اما آنچه باعث موفقیت فیلم هزارپا میشود استفادهی زیاد از شوخی های جنسی است. که اخیرا این شوخیها در فیلم های به اصطلاح طنز ایرانی پر شده است. و بدون اینکه این شوخیها به صحنه ربطی داشته باشند و یا کمکی به در آوردن حال و هوا و درونمایهی اثر بکند تنها بار ضعف فیلمنامه در آفریدن موقعیت های کمیک را به دوش میکشد.
شهره لرستانی، مهران احمدی، لاله اسکندری، سپند امیر سلیمانی، سعید امیرسلیمانی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم سوء تفاهم از احمدرضا معتمدی ، فم فتلی ایرانی با تنالیته های آبی
بیشتر بخوانید: معرفی فیلم پری اثر داریوش مهرجویی، اقتباسی ارزشمند از فرانی و زویی اثر جی. دی. سالینجر
بیشتر بخوانید: معرفی فیلم پل خواب اولین ساخته اکتای براهنی ؛ حکایت یک قتل به روایت یک قاتل
پاسخی بگذارید لغو پاسخ
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن
نام *
ایمیل *
وبسایت
Current ye@r *
Leave this field empty