غلامرضا اعوانی: همه شاخه های علوم به حکمت ارتقا یابد
شفقنا- استاد دانشگاه و چهره ماندگار سال 1382 بر لزوم تبدیل فلسفه دین به حکمت دین تاکید کرد و گفت:علوم، فنون، کلام و همه دانشهای دیگر وقتی الهی می شوند که با حکمت پیوند بخورد. به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، غلامرضا اعوانی در آئین نکوداشت محمد لگنهاوزن فیلسوف دین که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد، […]
شفقنا- استاد دانشگاه و چهره ماندگار سال ۱۳۸۲ بر لزوم تبدیل فلسفه دین به حکمت دین تاکید کرد و گفت:علوم، فنون، کلام و همه دانشهای دیگر وقتی الهی می شوند که با حکمت پیوند بخورد.
به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، غلامرضا اعوانی در آئین نکوداشت محمد لگنهاوزن فیلسوف دین که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد، گفت: آشناکردن اساتید و دانشجویان به مسائل روز فلسفه، تدریس فلسفه دین به مدت چهارسال در ایران، تدریس فلسفه اخلاق و فلسفه کلام، قرائت، تحلیل و نقد متن از جمله ویژگی های علمی پروفسور لگنهاوزن است.
او افزود: باید فلسفه دین را به حکمت دین تبدیل کنیم چون فلسفه های مضاف برآمده از مکاتب غربی هستد که بیشتر آنها الهیات و خداوند را قبول ندارند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: علوم، فنون، کلام و همه دانشهای دیگر وقتی الهی می شوند که با حکمت پیوند بخورد. قرآن انبیای الهی را معلمان حکمت می داند و براساس گفته خود در الست از انبیا برای پیوند علم و حکمت میثاق گرفته است.
او ادامه داد: بزرگان ما نیز در گذشته در راه پیوند میان علوم، فنون، دین و حکمت زحمات فراوانی را کشیدند که نمونه آن با مراجعه به کتاب های فارابی و ابوعلی سینا قابل مشاهده است.
اعوانی مدعی شد: ایران تنها کشوری است که در آن، حکمت از قبل از اسلام تاکنون حیات مستمر دارد لذا حکمت میراث الهی و علوی است که به ما رسیده و باید همه شاخه های علوم را به حکمت ارتقا دهیم آنگونه که بزرگان و نوابغ ما درگذشته انجام دادند.
او بیان داشت: اسلام انحصارطلب نیست بلکه حکمت را در هرجایی که باشد و در هر دینی می پذیرد.
نظریه بین الاذهانی اخلاقی هادی صادقی
همچنین حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در بخشی از این مراسم، به مساله واقع گرایی و رئالیسم اخلاقی اشاره کرد و گفت: در حوزه الزامات اخلاقی نظریات مختلفی مطرح است، برخی حقیقت وجوب را از سنخ کشف می دانند، اما برخی قائل به وجوب بالغیر هستند که آیت الله حائری قائل به آن هستند و برخی دیگر ضرورت بالقیاس را مطرح می کنند که نظریه شناختی است و آیت الله مصباح یزدی قائل به آن هستند البته نظریات دیگری هم وجود دارد.
او ابراز عقیده کرد: ما در الزامات اخلاقی در حقیقت در عالم واقعی که خود ما در آن هستیم، اذهان و انفس انسانی جزو این عالم هستند که در آن وقایعی شکل گرفته و ایجاد می شود و بین الانفس یکی از آنهاست.
معاون فرهنگی قوه قضائیه ادامه داد: در این عالم بین العبادات یک واقعه ای پدید می آید و آن را برمی سازیم حداقل با حضور دو نفر که یکی آمر و دیگری مامور شود که بین این دو نفر یک واقعیت جمعی شکل می گیرد البته از این حیث که بین این دو ذهن توافق شده است، یک شکل واقعیت دارد و ابتنا بر واقعیت های دیگر مربوط به عینیت های عالم دارد.
او تصریح کرد: در حقیقت، ضرورت بالقیاس پایه ای برای برساخت بین الاذهان می شود و وجود در این برساخت بین الاذهانی است و تا این برساخت نباشد، وجودی شکل نگرفته است.
صادقی گفت: بین الاذهانی ماهیت جمعی دارد و حداقل باید دو نفر باشد، قائم به جمع و بین الاذهان است، اگر تمام اذهان و انفس از بین روند، این دیگر وجود نخواهد داشت و نیز باقی است مادام که انفسی باشد که این اعتبار را نگاه دارد، واقعیت بن النسلی است ضمن اینکه دو نفر مجازی هم می توانند آن را ایجاد کنند و انکارپذیر هم هست.
او بیان داشت: بنابراین در حوزه اخلاق، تشکیل واقعیت بین الاذهانی که شباهتی به جهان سومی که برخی فیلسوفان گفته اند واقعی است.