نکات قابل توجه درباره سمند موتور ملی
۱)اتصال بدنه: شل بودن اتصال بدنه کنار درب سوپاپ میتواند منجر به نشان دادن عیب کوئل در دستگاه عیب یاب شود .
۲)سنسور دمای هوای بیرونی: می تواند باعث نرفتن خودرو بر روی گاز شود
۳)سنسور میل سوپاپ: جرقه در این خودرو تک به تک بوده و خرابی این سنسور می تواند باعث روشن نشدن خودرو و یا دیر روشن شدن و یا بد کار کردن موتور گردد.
۴)روشن شدن چراغ چک و نرفتن روی گاز: هرگونه نشتی در مدار فشار قوی یا ضعیف گاز – خرابی شیر برقی سر مخزن – خرابی رگلاتور که توسط دستگاه عیب یاب یا غیر عادی قابل تشخیص است – بسته بودن شیر دستی مخزن – خرابی سنسور دمای هوای بیرونی
روش رفع ایراد عدم نمایش صحیح نشانگر دمای آب سمند مالتی پلکس SMS
در صورتی که خودروی سمند با سیستم مالتی پلکس SMS با ایسیو BOCSH و ایراد عدم نمایش صحیح دمای آب در نمایشگر جلو آمپر مراجعه نمود (عقربه نشانگر بطور کامل ابتدای گیج دما را نشان بدهد) ، لازم است جهت رفع ایراد ابتدا اقدام به کنترل وضعیت پیکربندی ECU مطابق روش زیر گردد:
تغییر پیکره بندی ایسیو از حالت PTP Base به حالت CAN Base
انتخاب صحیح نوع خودرو و ایسیو به حالت سمند با سیستم مالتی پلکس SMS با ایسیو BOCSH
عوامل مستقیم بر افزایش مصرف سوخت.
خرابی سوخت پاش یا انژکتور
به مرور زمان سوزن داخل سوخت پاش خرده شده ویا سیلندر آن گشاد میشود و گاهی با خرابی سیم پیچ که وظیفه تولید میدان مغناطیسی را دارد انژکتور به درستی پاشش نمیکند که با شستشوی انژکتور ها با دستگاههای خوب میتوان از سالم بودن آن مطمئن شوید
سنسور اکسیژن
درست عمل نکردن سنسور فشار و دمای هوای ورودی Tmap( گاهی ممکن است که این سنسور اطلاعات اشتباه به Ecu بدهد و Ecu دستور پاشش سوخت اشتباه به انژکتورها بدهد
سنسور میل سوپاپ
با خراب شدن این سنسور در برخی از Ecu ها خودرو به دلیل این که نمیتواند موقعیت درست زمان پاشش سیلندر یک را پیدا کند پاشش سوخت را از حالت ترتیبی به نیمه ترتیبی تغییر میدهد و با این اَمر هر دو انژکتور قرینه یعنی سیلندر ۱و۴ باهم ،۲و۳ باهم پاشش میکنند که این اَمر باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود.
دلایل روشن ماندن چراغ ایموبلایزر در خودروهای گروه پژو با ایسیو زیمنس CIM و روشن نشدن موتور خودرو
بررسی اتصال بدنه های اصلی
عقب کشیدن پین های ایسیو
بررسی اتصال صحیح کانکتور ۲۳پایه مشکی پشت چراغ جلو سمت راننده در خودروهای معمولی
بررسی اتصال صحیح کانکتورهای مشکی و خاکستری کنار جعبه فیوز موتور در خودروهای مالتی پلکس
وظایف درب رادیاتور درب منبع انبساط چیست؟
مهمترین قطعه در سیستم خنک کننده موتور، درب رادیاتور میباشد.
این قطعه مهم شامل دو سوپاپ میباشد
سوپاپ فشار
سوپاپ خلایی
وظایف
۱- سوپاپ فشار
جلوگیری از خارج شدن فشار و تبخیر آب، این امر موجب میشود آب در دمای بالای یکصد درجه سانتیگراد به جوش آید.
۲- سوپاپ خلایی
جلوگیری از جمع شدن شیلنگهای آب، زمانیکه موتور روشن است تمامی شیلنگها در اثر حرارت ناشی از کارکرد موتور #منبسط شده و باد میکنند، و زمانیکه موتور خاموش میشود، شلنگها سرد و منقبض میشوند، اینجا ست که سوپاپ خلای بکار افتاده و خلا ایجاد شده داخل سیستم را خارج میکند و به درون قمقمه آب برمیگرداند تا مانع از جمع شدن شیلنگها شود.
نکته, مهمترین عامل خرابی سوپاپ های درب رادیاتور در اثر زنگ زدگی که ناشی از نبود ضدیخ است میباشد.
هر یک ماه میانگین زمانیکه موتور سرد است هم آب داخل رادیاتور و هم درب رادیاتور بررسی شود،
هیچ موقع در زمان گرم بودن موتور درب رادیاتور را باز نکنید .
در صورت خرابی درب رادیاتور ، فشار آب باعث سرریز از درب میشود و رد آب از زیر درب به سمت پایین روی گلویی رادیاتور مشهود است، که باید هر چه سریعتر درب تعویض شود, تا مانع از سوختن واشر سرسیلندر شوید.
منبع
شاید مقاله های دیگر وب سایت روژان را هم دوست داشته باشید