«آشیانه در عدم»؛ برگرفته از مصرع مولاناست/ کار هنری برایم نیاز حیاتی است
یک مجسمه سازمی گوید عنوان نمایشگاهش برگرفته از مصرع «در عدم آشیانه کن» مولانا است. با این درک که «عدم» بر خلاف مفهوم رایج نیستی، مبنای هستی است و در ساحتی ورای زمان و مکان می نشیند؛ همان جا که مبدع افرینش و منبع امکانات بی شمارِ بودن است.
خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، لیلا ضامنی: «آشیانه در عدم» عنوان نمایشگاه آثار حجم «ستاره امین الهی» معمار و مجسمه ساز ایرانی است که از 13 تا 24 اردیبهشت در گالری کاما برپا شده است؛ در این نمایشگاه که دومین نمایشگاه انفرادی ستاره امین الهی است شش اثر اجرا شده این هنرمند با چوب، آینه و شیشه رنگی به نمایش در آمده است.در کارنامه این هنرمند حضور در نمایشگاه گروهی متعددی دیده می شود آخرین نمایشگاه انفرادی وی نمایشگاه «شعر در رگهای چوب» در گالری مژده است؛ برپایی «آشیانه در عدم» بهانه ای شد تا با این هنرمند به گفتگو بنشینیم که در زیر می آید:
عنوان نمایشگاه «آشیانه در عدم» است درباره این عنوان توضیح بدهید؟
عنوان نمایشگاه برگرفته از «در عدم آشیانه کن»، مصرعی است از مولانا. با این درک که «عدم» بر خلافِ مفهومِ رایجِ نیستی، مبنای هستی می باشد و در ساحتی ورای زمان و مکان می نشیند؛ همانجا که مبدع افرینش و منبعِ امکاناتِ بیشمارِ بودن است.
موضوع آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه «آشیانه در عدم» چیست؟
شش مجسمه این مجموعه، به دو بخش تقسیم می شوند: موضوع اصلی این آثار در بخش نخست، گذر زمان و تاثیرات آن است، در بخش دوّم، حالت ماورای زمانی بررسی می شود. در نگاهی دقیق تر در سه مجسمه بخش نخست ، واژه «زخم » در گذارِ زمان ، تجسّم و تفکیک می شود. مجسمه اوّل، حرف « ز»" را که نماد دیروز است، به گونه ای انتزاعی تجسّم می بخشد. گشادگی زخم و خون فشان بودنِ آن ، در این حجم مشهود است. مجسمه دوّم، حرف « خ » ، به نماد امروز می باشد که اثار بهبود و التیام را نوید می دهد. و مجسمه سوّم ، حرفِ پایانی و همان « م » است که نمادی است از فردای زخم، در این حجمِ بسته شده تنها ردّی است که تا ابد بر جا می ماند.در سه مجسمه بخش دوّم ، واژه «عدم» تجسّم و تفکیک می شود. در اینجا میان مجسمه «ع» و « د » و «م» حالت یکسانی برقرار است. چرا که «عدم » ماورای زمان بوده، خود مبدع و منبع است و عبور زمان را برنمی تابد.
متریال و تکنیک این آثار چیست؟
در این مجموعه از چوب گردو، اینه و شیشه های رنگی استفاده کرده ام.
لایه های باریک و تراش خورده چوب را، پس از سمباده کاری و روغن زدن، بر روی هم یا در کنار هم چسبانده ام. برش های ظریف آینه را نیز بر خلاف روش متداول بر روی هم و نه در کنار هم قرار داده ام. برای همین در ساعاتی از روز، خاصیت اینه واری و در اکثر ساعات در نور طبیعی یا مصنوعی سایه های رنگی به چشم می خورد که از پنجره های اُرُسی الهام گرفته شده است.
این نمایشگاه چندمین نمایشگاه شماست اگر تاکنون نمایشگاهی برپا کرده اید در مورد آن هم توضیح بدهید؟
«آشیانه در عدم»، دوّمین نمایشگاه انفرادی من است. نخستین نمایشگاه انفرادی با عنوان«شعر در رگهای چوب» بیش از دو سال پیش در گالری مژده برگزار شد. همچنین تا کنون در چهار نمایشگاه گروهی شرکت کرده ام.
ابعاد این آثار چقدر است؟
ابعاد کارها کوچک است: به طور متوسّط ۳۰ در ۲۰ در ۱۲ سانتیمتر.
پشت طراحی و ساخت این آثار چه هدفی را دنبال می کردید؟
کار هنری برایم یک نیاز حیاتی است. زمانی که با چوب این مجسمه ها را می ساختم، گواهی بود که زنده ام و نفس می کشم.
ویژگی بارز آثار به نمایش درآمده در «آشیانه در عدم» چیست؟
تصوّر می کنم پرکار بودن و همزمان نوعی سادگی و انتزاع از ویژگیهای بارز این مجموعه است. همچنین مفهوم کاستن از حجم و هم آواییِ نور و سایه در کارها مشهود است.
نحوه قیمت گذاری آثار به نمایش درآمده در «آشیانه در عدم» و قیمت آنها چگونه است؟
برای من قیمت گذاری یک اثر هنری، در زمره سخت ترینِ کارها است. هرگز برای لحظاتِ سختِ عرق ریزان روح در هنگام خلق ، یا ساعاتِ بیشمارِ کار که گاه عبور روز و شب را برایت نامحسوس می کند، از برای تمام دقایق تردید و شک ، خستگی و شکستگی ، نمی توان قیمت مادّی گذارد. چه اندک، چه زیاد، ارزش یک کار هنری با مادّیات قابلِ سنجش نیست.
پایان پیام/32