به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده تصریح کرد: اگر شهرنشین با حقوق خود آشنا شود، به حقوق دیگران احترام بگذارد و مسئولیتهای خود را بشناسد، شهروندی محسوب میشود که به مسائل عمومی آگاه و واجد فضیلتهای مدنی بوده و از مهارتهای لازم برای مشارکت در عرصههای اجتماعی برخوردار خواهد بود.
وی با برشمردن ابعاد آموزش شهروندی خاطرنشان کرد: مهارتهای شهروندی درنتیجه آموزشهای لازم میسر است و امروزه آموزش و پرورش معادل یادگیری هست و این یادگیری باید برای دانستن، عمل کردن، زندگی کردن و نهایتاً برای باهم زندگی کردن منجر شود.
مدیرکل کانون استان در قسمتی از سخنان خود با اشاره به تعریف کودک در پیماننامه جهانی حقوق کودک، گفت: در این پیمان هر انسان کمتر از ۱۸ سال کودک محسوب میشود و به اقتضای قوانین داخلی کشورها نیز متغیر است؛ برای مثال پایان دوره کودکی در کشورمان ۱۳ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران است و حضور در انتخابات ۱۸ سال میباشد و با توجه به اینکه کودکان به علت شرایط خاص سنی نمیتوانند از حقوق خود دفاع کنند، اما کنوانسیونهای مختلف بدین امر اهمیت داده است.
این مدیر فرهنگی اضافه کرد: اهمیت دهی به حقوق انسانها در ایران باستان، در آیین مقدس اسلام و در سدههای اخیر به ویژه در انقلاب مشروطیت با شکلگیری مجلس و قانون اساسی، سلیقه مندی در ارتباط با حقوق مردم را ضابطهمند کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی قانون اساسی در ۱۲ فصل و ۱۷۵ اصل و با اختصاص فصلی مجزا بستر مناسبی را برای توجه به حقوق ملت و کودکان فراهم ساخت و پیماننامه جهانی کودک هم در سال ۱۸۹۸ در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و در سال ۱۳۷۲ هم کشورمان عضو این کنوانسیون شد.
احدزاده در ادامه سخنان خود به اهمیت دهی به کودکان و نوجوانان به عنوان شهروندان فردای جامعه تأکید کرد و افزود: کودکان ۱۲ سال در مدرسه و منظومههای آموزشی زندگی میکنند، یاد میگیرند، ساخته میشوند و تجارب زندگی اجتماعی را کسب میکنند، بنابراین مدارس سرچشمه مناسبات، رفتارها و کردارهای نسل آینده بوده و در بلندمدت کل جامعه محصول فرهنگی آن خواهد بود و بسیاری از مهارتهای موردنیاز برای ایفای حقوق شهروندی ازجمله: اعتمادبهنفس، انگیزه، تلاش، مسئولیتپذیری، خلاقیت، توجه به دیگران و کار گروهی در همین دوران و در سیستمهای آموزشی، فرهنگی و پرورشی شکل میگیرد و مراکز فرهنگی هنری کانون در این زمینه نقشآفرینی بارزی دارد.
مدیرکل کانون استان تصریح کرد: تبیین مهمترین مؤلفههای موردنیاز زندگی امروزی کودکان و نوجوانان باعث افزایش آگاهیهای عمومی و درونی سازی این دانش و همچنین منجر به توسعه این مهارت در آنها شده و درنهایت باعث خواهد شد تا کودکان با حقوق خود آشنا شده و آن را رعایت کنند.
او با اشاره به ویژهبرنامههای کانون پرورش فکری استان در زمینه آموزش مهارتهای اصول شهروندی، یادآور شد: کارگاههای آموزشی در سه سطح خاص کودکان و نوجوانان، والدین، کارکنان و مربیان پیشبینیشده و در حال برگزاری است و حتی به این موضوعات فراتر از سه گروه یادشده اهمیت داده خواهد شد که میتوان به برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مشاوران بانوان دستگاههای اجرایی استان با عنوان «الزامات تربیتی کودکان و نوجوانان در عصر حاضر» اشاره کرد که شرکتکنندگان خواستار تداوم این نشستها شدهاند.
گفتنی است، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل و دکتر ولی اله خوشطینت حقوقدان و عضو هیئتعلمی دانشگاه از دیگر سخنرانان این نشست علمی تخصصی انجمن مردم یاران سبلان بودند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده تصریح کرد: اگر شهرنشین با حقوق خود آشنا شود، به حقوق دیگران احترام بگذارد و مسئولیتهای خود را بشناسد، شهروندی محسوب میشود که به مسائل عمومی آگاه و واجد فضیلتهای مدنی بوده و از مهارتهای لازم برای مشارکت در عرصههای اجتماعی برخوردار خواهد بود.
وی با برشمردن ابعاد آموزش شهروندی خاطرنشان کرد: مهارتهای شهروندی درنتیجه آموزشهای لازم میسر است و امروزه آموزش و پرورش معادل یادگیری هست و این یادگیری باید برای دانستن، عمل کردن، زندگی کردن و نهایتاً برای باهم زندگی کردن منجر شود.
مدیرکل کانون استان در قسمتی از سخنان خود با اشاره به تعریف کودک در پیماننامه جهانی حقوق کودک، گفت: در این پیمان هر انسان کمتر از ۱۸ سال کودک محسوب میشود و به اقتضای قوانین داخلی کشورها نیز متغیر است؛ برای مثال پایان دوره کودکی در کشورمان ۱۳ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران است و حضور در انتخابات ۱۸ سال میباشد و با توجه به اینکه کودکان به علت شرایط خاص سنی نمیتوانند از حقوق خود دفاع کنند، اما کنوانسیونهای مختلف بدین امر اهمیت داده است.
این مدیر فرهنگی اضافه کرد: اهمیت دهی به حقوق انسانها در ایران باستان، در آیین مقدس اسلام و در سدههای اخیر به ویژه در انقلاب مشروطیت با شکلگیری مجلس و قانون اساسی، سلیقه مندی در ارتباط با حقوق مردم را ضابطهمند کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی قانون اساسی در ۱۲ فصل و ۱۷۵ اصل و با اختصاص فصلی مجزا بستر مناسبی را برای توجه به حقوق ملت و کودکان فراهم ساخت و پیماننامه جهانی کودک هم در سال ۱۸۹۸ در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و در سال ۱۳۷۲ هم کشورمان عضو این کنوانسیون شد.
احدزاده در ادامه سخنان خود به اهمیت دهی به کودکان و نوجوانان به عنوان شهروندان فردای جامعه تأکید کرد و افزود: کودکان ۱۲ سال در مدرسه و منظومههای آموزشی زندگی میکنند، یاد میگیرند، ساخته میشوند و تجارب زندگی اجتماعی را کسب میکنند، بنابراین مدارس سرچشمه مناسبات، رفتارها و کردارهای نسل آینده بوده و در بلندمدت کل جامعه محصول فرهنگی آن خواهد بود و بسیاری از مهارتهای موردنیاز برای ایفای حقوق شهروندی ازجمله: اعتمادبهنفس، انگیزه، تلاش، مسئولیتپذیری، خلاقیت، توجه به دیگران و کار گروهی در همین دوران و در سیستمهای آموزشی، فرهنگی و پرورشی شکل میگیرد و مراکز فرهنگی هنری کانون در این زمینه نقشآفرینی بارزی دارد.
مدیرکل کانون استان تصریح کرد: تبیین مهمترین مؤلفههای موردنیاز زندگی امروزی کودکان و نوجوانان باعث افزایش آگاهیهای عمومی و درونی سازی این دانش و همچنین منجر به توسعه این مهارت در آنها شده و درنهایت باعث خواهد شد تا کودکان با حقوق خود آشنا شده و آن را رعایت کنند.
او با اشاره به ویژهبرنامههای کانون پرورش فکری استان در زمینه آموزش مهارتهای اصول شهروندی، یادآور شد: کارگاههای آموزشی در سه سطح خاص کودکان و نوجوانان، والدین، کارکنان و مربیان پیشبینیشده و در حال برگزاری است و حتی به این موضوعات فراتر از سه گروه یادشده اهمیت داده خواهد شد که میتوان به برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مشاوران بانوان دستگاههای اجرایی استان با عنوان «الزامات تربیتی کودکان و نوجوانان در عصر حاضر» اشاره کرد که شرکتکنندگان خواستار تداوم این نشستها شدهاند.
گفتنی است، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل و دکتر ولی اله خوشطینت حقوقدان و عضو هیئتعلمی دانشگاه از دیگر سخنرانان این نشست علمی تخصصی انجمن مردم یاران سبلان بودند.