فرمول یک ایران – جدید ترین پاوریونیت فرمول یک شرکت هوندا، تامین کننده ی پاوریونیت تیم های ردبول و تورو روسو در فصل 2019 رقابت های فرمول یک، الهام گرفته از برنامه ی این شرکت در کار با موتور های جت می باشد. این شرکت با استفاده از تجارب افراد متخصص خود در زمینه ی موتور های جت، گام بسیار بزرگی در جهت ساخت یک پاوریونیت قدرتمند برداشته است.
آپدیت سوم پاوریونیت هوندا، جدیدترین واحد قدرت این شرکت می باشد که در گرندپری فرانسه 2019 معرفی شد و مکس ورشتپن نیز با کمک آن توانست برنده ی گرندپری اتریش 2019 شود. مهم ترین بروز رسانی این پاوریونیت، در بخش های توربو و خود موتور احتراق داخلی بوده است.
کارکنان بخش توسعه و تحقیق فرمول یک شرکت هوندا حدود دو سال زمان را با همتایان خود در بخش موتور های جت در شهر ساکورای ژاپن، صرف همکاری و تبادل اطلاعات کرده اند و بدین ترتیب ماحصل این همکاری، دستیابی به یکی از بزرگترین موفقیت های این شرکت در زمینه ی قابلیت اطمینان در بخش هایبرید به خصوص عنصر MGU-H (مخفف واژه ی Motor Generator Unit – Heat : سیستم بازیابی انرژی حرارتی) پاوریونیت جدید این شرکت بوده است.
پیشنهاد این همکاری از سوی آقای یاسوکی آساکی (سرپرست بخش تحقیقات فرمول یک هوندا در شهر ساکورا) در یکی از جلسات با مدیران شرکت هوندا بوده است که ایشان در آن جلسه اذعان کرده اند که همکاری بخش فرمول یک با بخش موتور های جت به خصوص در زمینه ی توربین ها، می تواند برای پیشرفت پاوریونیت های فرمول یک این شرکت مفید واقع شود.
مدیر فنی شرکت هوندا، آقای تویوهارو تانابه گفت:
موتور جت، خود به تنهایی با موتور فرمول یک کاملا فرق دارد اما بخش توربین آن همانند توربو شارژر و MGU-H در موتور های فرمول یک می باشد.
توربین موتور های جت در سرعت های بالا می چرخد و همچنین ساخت آن نیز نیاز به طراحی خاص و آیرودینامیکی دارد و به نظرم این فناوری، فناوری رایجی می باشد.
مدیر ورزشی هوندا، آقای ماساشی یاماماتو نیز بیان کرد:
اگر شما بخواهید تمام تمرکز خود را صرفا بر روی فرمول یک قرار دهید، طبیعتا تمام حواستان فقط معطوف به دنیای درون آن خواهد بود (در زمینه های دیگر پیشرفت نخواهید کرد).
ما با انجام این کار (همکاری با بخش جت) توانستیم از دیدگاه ها، نظرات و توصیه های افراد دیگر و همچنین تکنولوژی های به کار رفته در جاهای دیگر استفاده کنیم. این بار این دیدگاه درباره ی آیرودینامیک و شکل خاص توربین بود و این دیدگاه جدید در کار ما پیشرفت های زیادی ایجاد کرد.
ارتباط موتور جت با موتور فرمول یک
جت HA-420 شرکت هوندا، یک جت تجاری شش صندلی ارتفاع بالا با وزن پایین می باشد. تامین کننده ی قدرت مورد نیاز این جت، منبع الهام گیرنده شرکت هوندا یعنی موتور HF120 می باشد.
این موتور متشکل از دو توربین می باشد:
توربین کوچک با فشار بالا که شامل توربینی از جنس پره های تک بلور می باشد و سوخت کمتری مصرف می کند. توربین بزرگ تر با فشار کم که در جهت مخالف توربین کوچک تر به چرخش در می آید و همچنین نسبت به آن وزن کمتری نیز دارد.پاوریونیت کنونی فرمول یک، موتور توربو 6 سیلندر با آرایش خورجینی (V6) به همراه متعلقات سیستم هایبرید می باشد که دو عنصر توربو شارژر و MGU-H قادر هستند تا 125000 دور در دقیقه به چرخش در آیند.
شرکت هوندا در سال های اخیر، در به راه انداختن و چرخاندن این دو عنصر با مشکلات بسیار زیادی دست و پنچه نرم می کرد که یکی از بزرگ ترین آن ها مشکل قابلیت اطمینان بود. این مسئله مشکلات بسیاری همانند کمبود قدرت موتور و عملکرد بسیار بد آن و همچنین کاهش مقدار و کیفیت انرژی بازیابی شده از سیستم هایبرید را با خود به همراه داشت.
اهمیت داشتن توربو شارژر و عملکرد بهینه ی آن در این است که این قطعه با فشرده سازی هوا قبل از ورود آن به محفظه ی احتراق، فرایند احتراق موتور را بهبود می بخشد و آن را بهینه تر می سازد. پس توربو با فشرده سازی و فرستادن هوای بیشتر به داخل سیلندر های موتور، احتراق کامل سوخت را به موتور خودرو هدیه می دهد.
در فرمول یک علاوه بر عملکرد درست توربو که از حیاتی ترین فعل و انفعالات در موتور های V6 مرسوم می باشد، بخش هایبرید نیز با موتور احتراق داخلی ترکیب می شود و در سال های اخیر، مشکل اکثر شرکت های سازنده ی موتور خودرو های فرمول یک، از این بخش ناشی می شود. توربوی موتور فرمول یک رابطه ی دوگانه بسیار اساسی و مهمی با MGU-H بخش هایبرید دارد.
MGU-H، گاز های خروجی اگزوز خودرو را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و بدین وسیله توان مورد نیاز MGU-K ( مخفف واژه ی Motor Generator Unit – Kinetic : سیستم بازیابی انرژی جنبشی) را تامین می کند. اما انرژی بازیابی شده توسط MGU-H قابلیت ذخیره سازی نیز دارد و بر خلاف MGU-K، محدودیتی از نظر میزان انرژی ذخیره شده در هر دور نیز ندارد.
بنابراین وجود و عملکرد درست MGU-H برای سیستم بازیابی انرژی پاوریونیت بسیار حیاتی و مهم می باشد، چرا که این بخش حدود 20 درصد از توان کل پاوریونیت یک خودروی فرمول یک را تشکیل می دهد.
یکی دیگر از وظایف مهم MGU-H، کنترل سرعت توربو شارژر می باشد. بنابراین زمانی که راننده پای خود را روی پدال گاز فشار می دهد، MGU-H سرعت چرخش توربو را بالاتر می برد و این به معنای فشرده سازی سریع تر هوا و همچنین برطرف کردن مشکل اصلی و مهم توربو شارژ موتور ها یعنی لگ توربو می باشد.
بنابراین در پاوریونیت های کنونی فرمول یک، MGU-H نقش بسیار اساسی و مهمی را ایفا می کند.
بیشتر بدانید ؛ با سیستم بازیابی انرژی پاور یونیت فرمول یک بیشتر آشنا شوید
اهمیت این بروز رسانی برای تیم ردبول
ردبول و هوندا، هر دو اذعان کرده اند که برای به چالش کشیدن مرسدس و کسب پیروزی و در نهایت عنوان قهرمانی در فرمول یک، پیشرفت های بسیار بیشتری مورد نیاز می باشد.
معرفی این موتور در هشتمین مسابقه ی فصل می تواند نشان دهنده ی این موضوع باشد که تیم خطر دریافت جریمه های جایگاه راننده های خود در قبال پیشرفت های بیشتر را پذیرفته است.
تویوهارو تانابه بیان کرد که این معرفی زودهنگام بخشی از برنامه های آنان بوده اما همچنین بیان کرد که عملکرد آن ها (در ساخت پاوریونیت) تحت تاثیر همکاری دراز مدت با بخش توسعه و تحقیق موتور های جت بوده است.
تانابه گفت:
قطعا زمان زیادی برای طی کردن این فرایند مورد نیاز است. کمی سخت است که بگوییم مثلا ماه آینده آماده می شود.
ما از طرف هوندا اعلام آمادگی کردیم و با تیم ها راجع به این مورد مشورت کردیم و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که فرانسه بهترین زمان برای اعمال آن می باشد.
هوندا اخیرا بیان کرده بود که موتور جدید حتی اگر در تست داینو افزایش قدرت کمی نشان دهد، باز هم عملکرد آن چشم گیر نخواهد بود. اما با این حال از قابلیت اطمینان آن راضی بود و موتور را در گرندپری فرانسه ارتقا داد. تاثیر این ارتقا در گرندپری اتریش دیده شد و مکس ورشتپن توانست با ترکیبی از موتور جدید هوندا و شاسی فوق العاده ی تیم ردبول برنده ی این گرندپری شود.
تانابه در ادامه گفت:
اگر شما یک توربو شارژر با کارایی بالا در اختیار داشته باشید، قادر خواهید بود این مزیت را با موتور احتراق داخلی و همچنین MGU-H به اشتراک بگذارید. توربو شارژر موتور ما در بروز رسانی جدیدمان چنین توربویی می باشد. بدین وسیله ما قادر خواهیم بود تا عملکرد و توانایی کلی موتور را بهینه سازی کنیم.
با این موتور جدید ما می توانیم انرژی کافی و موثرتری از توربو شارژر دریافت کنیم و از نظر مدیریت انرژی نیز قادر هستیم این انرژی را در سرتاسر موتور به اشتراک بگذاریم.