ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارن


ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارن

SLR مک‌لارن یکی از ساخته‌های فوق‌العاده و به‌واقع تکرارنشدنی مرسدس بنز محسوب می‌شود که حتی باوجوداینکه نزدیک به یک دهه از زمان خاتمهٔ تولید آن می‌گذرد اما هنوز هم علاقه‌مندان بی‌شماری داشته و همچنان در یادها مانده است. در زمان توسعهٔ این خودرو، مرسدس بنز 40 درصد از سهام مک‌لارن را در اختیار داشت و... The post ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز...

SLR مک‌لارن یکی از ساخته‌های فوق‌العاده و به‌واقع تکرارنشدنی مرسدس بنز محسوب می‌شود که حتی باوجوداینکه نزدیک به یک دهه از زمان خاتمهٔ تولید آن می‌گذرد اما هنوز هم علاقه‌مندان بی‌شماری داشته و همچنان در یادها مانده است. در زمان توسعهٔ این خودرو، مرسدس بنز 40 درصد از سهام مک‌لارن را در اختیار داشت و به طراحی و توسعهٔ قوای محرکه و سیستم‌های الکترونیکی برای تیم فرمول یک مک‌لارن می‌پرداخت. به همین دلیل، این دو شرکت آلمانی و بریتانیایی با همکاری هم اقدام به ساخت SLR کردند و ازاین‌روی، این شاهکار تکرارنشدنی، SLR مک‌لارن نام گرفت.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارنVision SLR Concept

داستان این ماشین با رونمایی از کانسپت Vision SLR در نمایشگاه دیترویت سال 1999 آغاز شد. این کانسپت با الهام از مدل افسانه‌ای 300 SLR Uhlenhaut سال 1955 طراحی شده و نام خود را نیز از آن گرفته بود. کانسپت Vision SLR به «پیکان نقره‌ای فردا» معروف شد که به پیکان‌های نقره‌ای در دوران طلایی مرسدس بنز در مسابقات دههٔ 50 میلادی اشاره داشت. چندی بعد در نمایشگاه فرانکفورت همان سال نیز مرسدس بنز از نسخهٔ رودستر این کانسپت پرده‌برداری کرد. Vision SLR به یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ AMG مجهز شده بود که 565 اسب بخار قدرت و 720 نیوتن متر گشتاور داشت.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارنVision SLR Roadster Concept

به دلیل واکنش‌های بسیار مثبت نسبت به این کانسپت، مرسدس بنز با همکاری شریک فرمول یک خود یعنی مک‌لارن پروژهٔ ساخت نسخهٔ تولیدی آن‌را آغاز کرد که سرانجام در تاریخ 17 نوامبر سال 2003 به‌صورت عمومی رونمایی شد. SLR مک‌لارن تا حد زیادی به کانسپت Vision SLR (خصوصاً نسخهٔ رودستر آن که در ظاهر تغییرات قابل‌توجهی را نسبت به نسخهٔ کوپه تجربه کرده بود) وفادار مانده بود و صرفاً تغییراتی جزئی مثل طراحی پیچیده‌تر دریچه‌های هوای جانبی و ورودی هوای جلویی جدید در آن ایجاد شده بود. با توجه ترکیب موتور جلو، گیربکس اتوماتیک و شخصیت رانندگی، بسیاری از روزنامه‌نگارانی خودرویی، SLR مک‌لارن را در کلاس گرند تورر قرار دادند که خودروهایی مثل آستون‌مارتین DBS و فراری 599 GTB از رقبای آن محسوب می‌شدند.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارنMercedes Benz SLR Mclaren 2003

قوای محرکه

در SLR مک‌لارن برخلاف نسخهٔ کانسپت، از یک پیشرانهٔ دست‌ساز 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ تمام آلومینیومی با سه سوپاپ در هر سیلندر استفاده شده بود. سیستم روان‌کاری این موتور از نوع کارتل خشک بود و سوپرشارژر آن که می‌توانست به حداکثر دور 23 هزار rpm برسد، بوستی برابر با 13 psi داشت. هوای فشرده‌ای که توسط این سوپرشارژر تولید می‌شد، پس از خنک شدن توسط دو اینترکولر به موتور می‌رسید تا 626 اسب بخار قدرت و 780 نیوتن متر گشتاور تولید گردد.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارن

وظیفهٔ نصب این نیروگاه قدرتمند اما بر عهدهٔ مک‌لارن بود. بدین منظور شرکت بریتانیایی که هرگز محل نصب موتور در کانسپت Vision SLR را مناسب نمی‌دانست، در نسخهٔ تولیدی پیشرانه را به یک متر عقب‌تر از سپر جلو و حدود 50 سانتیمتر پشت محور جلو منتقل کرد تا بهترین توزیع وزن ممکن ایجاد گردد. بدین ترتیب SLR به خودرویی موتور جلو-وسط تبدیل شد. مک‌لارن همچنین طراحی فایروال (دیوارهٔ بین محفظهٔ پیشرانه و کابین) خودرو را نیز بهینه نمود. برای انتقال نیروی پیشرانه هم مرسدس بنز یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک با سه حالت دستی را در نظر گرفته بود.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارن

ویژگی‌های برجسته

SLR مک‌لارن به سیستم ترمز سنسوترونیک مجهز شده بود که نسخه‌ای از سیستم ترمز باسیم محسوب می‌شد. دیسک‌های ترمز خودرو نیز از نوع کربن سرامیکی بودند که مقاومت و قدرت توقف بهتری نسبت به نمونه‌های فولادی داشتند. به ادعای مرسدس بنز، این دیسک‌های توانایی تحمل دمایی تا 1200 درجهٔ سانتی‌گراد را دارند. دیسک‌های ترمز جلوی SLR از نوع خنک‌شونده با اندازهٔ 14.6 اینچ و کالیپرهای هشت پیستونه بودند درحالی‌که در عقب از دیسک‌های 14.2 اینچی با کالیپرهای چهار پیستونه استفاده شده بود. این کالیپرها در صورت خیس شدن دیسک‌ها به‌طور خودکار آن‌ها را خشک می‌کردند.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارن

از سوی دیگر، SLR مک‌لارن از ویژگی‌های آئرودینامیکی فعال هم برخوردار بود به‌گونه‌ای که روی لبهٔ درب صندوق بار آن یک اسپویلر نصب شده بود که هم برای افزایش داون‌فورس استفاده می‌شد و هم به‌عنوان ترمز هوایی عمل می‌کرد. این اسپویلر در سرعتی که توسط راننده تنظیم می‌شد به‌طور خودکار در زاویهٔ 10 درجه قرار می‌گرفت اما اگر به داون‌فورس بیشتری نیاز بود، راننده می‌توانست از طریق سوئیچی، اسپویلر را در زاویهٔ 30 درجه قرار دهد. علاوه بر این، به‌منظور بهبود داون‌فورس، SLR از یک دیفیوزر در عقب و کف مسطح برخوردار بود. به این دلیل جایی برای خروج سر اگزوزها وجود نداشت که ازاین‌روی سر اگزوزها در طرفین خودرو قرار گرفته و به یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد SLR مک‌لارن تبدیل شدند.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارن

عملکرد

به‌منظور کاهش وزن، در ساختار SLR مک‌لارن از فیبر کربن تقویت‌شده با پلاستیک استفاده شده بود اما علیرغم استفاده از این ماده، وزن خودرو به بیش از 1750 کیلوگرم رسید که نسبت به سوپراسپرت‌های امروزی زیاد به نظر می‌رسد. SLR مک‌لارن توسط سایت‌ها و مجلات مختلفی مورد آزمایش قرار گرفت اما در بررسی Car Driver بهترین عملکرد را از خود نشان داد به‌گونه‌ای که ظرف 3.4 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید و مسافت 400 متر را ظرف 11.2 ثانیه طی کرد. این در حالی بود که مرسدس بنز شتاب صفرتاصد این ابرماشین را 3.8 ثانیه اعلام کرده بود. SLR مک‌لارن توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 334 کیلومتر بر ساعت را هم داشت.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارن

نسخه‌ها

722 Edition

در سال 2006 مرسدس بنز نسخهٔ جدیدی از SLR مک‌لارن را با نام 722 معرفی کرد که به پیروزی استرلینگ موس با 300 SLR شمارهٔ 722 در مسابقهٔ Mille Miglia سال 1955 اشاره داشت. در پیشرانهٔ این نسخه تغییرات و اصلاحاتی ایجاد شده بود که خروجی آن‌را به 650 اسب بخار قدرت و 820 نیوتن متر گشتاور رسانده بود. برای کاهش وزن غیر فنرسوار در این نسخه از رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی استفاده شده و با استفاده از کمک‌فنرهای سفت‌تر و کاهش یک سانتیمتری ارتفاع خودرو، در سیستم تعلیق هم اصلاحاتی صورت گرفته بود تا هندلینگ بهبود پیدا کند.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارنSLR Mclaren 722 Edition

SLR مک‌لارن 722 در ظاهر با نشان‌های قرمزرنگ 722 و چراغ‌های دودی جلو و عقب از نسخهٔ معمولی متمایز شده بود درحالی‌که در داخل آن نیز تریم فیبر کربنی و تودوزی چرمی مشکی به همراه آلکانترا کار شده بود. این نسخه از SLR مک‌لارن معمولی سریع‌تر بود به‌گونه‌ای که ظرف 3.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 337 کیلومتر بر ساعت را داشت.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارنSLR Mclaren 722 Edition

رودستر

نسخهٔ رودستر SLR مک‌لارن در سال 2007 معرفی و از ماه سپتامبر همان سال به بازار عرضه شد. پیشرانه و دیگر ویژگی‌های فنی این نسخه با برادر کوپه‌اش یکسان بود اما به خاطر سقف باز شونده، وزن بیشتری داشت که روی هندلینگ و عملکرد آن تأثیر گذاشته بود. سقف نرم SLR رودستر از ماده‌ای تازه توسعه‌یافته ساخته شده بود و بعد از باز کردن چفت‌های آن به‌صورت دستی، 10 ثانیه طول می‌کشید تا به‌صورت برقی باز شود. در نمایشگاه فرانکفورت 2007 نیز نسخهٔ رودستر از مدل 722 معرفی شد که پیشرانه و تنظیمات تعلیق آن با 722 کوپه یکسان بود. از SLR مک‌لارن 722 رودستر تنها 150 دستگاه تولید شد.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارن

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارن

McLaren Edition

در سپتامبر سال 2010 یعنی حدود یک سال بعدازاینکه تولید SLR رسماً خاتمه یافته بود، بخش خودروهای ویژهٔ مک‌لارن یا MSO برنامهٔ ساخت نسخه‌ای سفارشی از این خودرو را اعلام کرد. این نسخه که McLaren Edition نام گرفته بود، بر روی تمامی نسخه‌های SLR قابل‌اعمال بود. MSO برای این نسخه سپرها، جلوپنجره، دریچهٔ هوای جانبی، دیفیوزر عقب، رینگ‌ها و قطعات داخلی جدیدی طراحی کرده و اجزای سیستم فرمان و تعلیق آن‌را نیز ارتقاء داده بود. برای این نسخهٔ همچنان یک سیستم اگزوز اسپرت تیتانیومی هم ارائه شده بود. از SLR McLaren Edition تنها 25 دستگاه ساخته شد که هرکدام دقیقاً طبق سفارش خریدار طراحی شدند و به همین دلیل هیچ‌کدام از آن‌ها مشابه یکدیگر نبودند.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارنSLR Mclaren Edition

خاتمهٔ تولید

SLR مک‌لارن بیش از شش سال روی خط تولید بود و مرسدس-مک‌لارن فروش سالانه 500 دستگاه از آن‌را هدف قرار داده بودند که فروش 615 دستگاه در سال 2005 فراتر از انتظار بود اما فروش 261 دستگاه در سال 2006 و 275 دستگاه در سال 2007 به‌مراتب کمتر از هدف سازندگان بود. هنگام رونمایی SLR مک‌لارن مرسدس بنز اعلام کرد که مجموعاً از این خودرو 3500 دستگاه تولید می‌شود اما پس از فروش ناامیدکننده در سال‌های بعد، سازندهٔ آلمانی اعلام کرد که به تولید SLR مک‌لارن در پایان سال 2009 خاتمه خواهد داد. بدین ترتیب سرانجام در پایان سال 2009 آخرین SLR کوپه خط تولید را ترک کرد و اوایل سال 2010 نیز نسخهٔ رودستر از خط تولید کنار رفت. درمجموع از این ابرماشین تکرارنشدنی 2157 دستگاه تولید شد و در سال 2010 مدل SLS AMG به‌عنوان جانشین آن معرفی گردید.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارن

چرا تکرارنشدنی است؟

SLR اولین و آخرین همکاری مرسدس بنز و مک‌لارن در ساخت خودرویی جاده‌ای بود و پس‌ازآن هیچ‌گاه چنین همکاری‌ای تکرار نشد. از سوی دیگر، این خودرو ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشت که در جانشینان آن هیچ‌گاه دیده نشد و مهم‌ترین آن‌ها پیشرانهٔ سوپرشارژ بود. از لحاظ قدرت نیز SLR مک‌لارن حتی از جانشین غیرمستقیمش یعنی AMG GT بالاتر است و خصوصاً در نسخهٔ 722، از تمامی محصولات تولید انبوه حال حاضر مرسدس قوی‌تر است؛ بنابراین SLR ستاره‌ای در تاریخ مرسدس بنز است که هیچ‌گاه تکرار نخواهد شد.

ابرماشین‌های تکرارنشدنی: مرسدس بنز SLR مک‌لارن

مشخصات فنی

Mercedes Benz SLR McLaren
معرفی 2003
خاتمهٔ تولید 2010
ترکیب موتور جلو، وسط
پیشرانه 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت 626 اسب بخار
گشتاور 780 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد 3.8 ثانیه
حداکثر سرعت 334 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 14.5 لیتر ترکیبی
وزن 1768 کیلوگرم
طول 4,656 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,700 میلی‌متر
ظرفیت سرنشین 2 نفر

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

30 سالگی یک اسطوره: مرسدس بنز 190E 2.5-16 Evo II