81250 پوند قیمت دارد و تنها میتوان آن را بهصورت سفارشی خرید ولی رنجروور اسپورت HST جدید یک خودروی کاملاً برجسته، نه تنها برای لندروور برای کل شرکت میباشد.
چرا؟ چون پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری بنزینی این خودرو از تکنولوژیهایی سود میبرد که در آینده وارد برخی مدلهای دیگر نیز خواهد شد.
جگوار لندروور اخیراً اعلام کرده تا سال 2020 تمامی محصولات خود را با سیستمهای الکتریکی شده عرضه خواهد شد و البته برخی مدلها نیز از نوع تمام الکتریکی خواهند بود. این یک بیانیهی خبری برجسته است و در واقع این خودروی جدید HST اثبات کنندهی همین ادعاست.
در آغاز باید گفت آرایش این پیشرانه بجای V شکل از نوع خطی است و مهندسان این برند بریتانیایی ادعا میکنند آرایش خطی سیلندرها باعث عملکرد نرمتر میشود. هرچه باشد جگوار خیلی قبلتر از پیشرانههای 8 سیلندر V شکل سازندهی پیشرانههای خطی بوده است.
اما قابلتوجهترین جنبهی این پیشرانهی جدید سوپرشارژری است که از سیستم الکتریکی 48 ولتی نیروی خود را میگیرد. یک سیستم هیبریدی ملایم نیز کمکحال نیروگاه خودرو است که از باتری 48 ولتی استفاده میکند.
در کل تمامی این تکنولوژیها باعث میشود پیشرانهی رنجروور اسپورت HST قدرت 395 اسب بخاری و گشتاور 550 نیوتون متری داشته باشد؛ اما بنا به گفتهی لندروور آنچه که ذات این خودرو را تعریف میکند نرمی عملکرد پیشرانه است که با راندمان و مصرف سوخت هم در ارتباط است.
اگرچه مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر برابر با 9.2 لیتر بوده و آلایندگی دیاکسید کربن آن نیز در هر کیلومتر 213 گرم است اما این آمار برای خودرویی 2.5 تنی کاملاً مناسب هستند مخصوصاً اینکه بدانید شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت رنجروور اسپورت HST تنها 6.2 ثانیه است.
پیشرانه عملکرد مناسبی داشته و سوپرشارژر الکتریکی نیز فاصلهی بین تأخیر طبیعی توربو را برطرف میکند. همچنین در زمان ترمز گرفتن شاهد احیای ملایم سیستم هیبریدی خواهید بود بنابراین این سیستم همیشه خود را شارژ میکند هرچند این میزان خیلی زیاد نیست.
این خودرو در زمان حرکت بهطور غیرعادیای نرم و قوی است مخصوصاً زمانی که دور پیشرانه پایین باشد. حالت خودرو به گونهای است که انگار یک پیشرانهی 4 لیتری اتمسفریک زیر پای شما قرار دارد و علیرغم تکنولوژی مدرنی بکار رفته این نیروگاه احساس بسیار طبیعیای دارد یعنی همان چیزی که مهندسان لندروور به دنبالش بودهاند.
اگر بخواهیم انتقادی داشته باشیم باید به صدا و احساس پیشرانه اشاره کنیم که ارتباط چندانی با نرمی آن ندارد. اگرچه لرزشهای ناخواستهای در دورهای بالا مشاهده نمیشود اما خب صدای پیشرانه هم چنگی به دل نمیزند. این موضوع در این رنجروور موضوع خاصی نیست اما خب در مدلهای اسپورت تر جگوار XE یا XF شاید مشکل جدیای محسوب شود.
رنجروور اسپورت HST از ویژگیهای طراحی متمایزی هم سود میبرد. در کابین غربیلک فرمان و دستهدنده با پوشش آلکانترا و تریم سفارشی صندلی دیده میشوند. در بیرون خودرو نیز رینگهای جدید با کالیپرهای ترمز قرمز استفاده شدهاند.
شاید این خودرو تفاوتهای زیادی با نسخههای استاندارد نداشته باشد اما زیر کاپوت آن داستان دیگری دارد. تکنولوژی بکار رفته در این پیشرانه راهی بسیاری از محصولات آیندهی جگوار لندروور خواهد شد. ما با پیشرانهای نرم، سریع و نسبتاً اقتصادی طرف هستیم و احتمالاً در جگوار XE هم عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت.
مشخصات رنجروور اسپورت HST
قیمت: 81250 پوند پیشرانه: 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی با سیستم هیبریدی ملایم گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو قدرت/گشتاور: 395 اسب بخار/550 نیوتون متر شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6.2 ثانیه حداکثر سرعت: 225 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 9.2 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress