کمربندی شیراز، قتلگاه و بدون متولی


کمربندی شیراز، قتلگاه و بدون متولی

شیراز-ایرنا- فارس در صدر آمار تلفات جاده‌ای کشور قرار دارد و کمربندی شیراز به طول 42 کیلومتر نیز در بین پرتلفات‌ترین مسیرهای این استان است که رئیس پلیس راه شمال فارس متولی نداشتن این مسیر و پر شمار بودن تلفات را زیبنده شیراز، پایتخت فرهنگی کشور نمی‌داند.

چندین سال است که جاده‌های فارس از صدرنشینی در لیست آمار کشته‌شدگان سوانح ترافیکی کشور پایین نمی‌آیند.

صدرنشینی که به کام مسئولان این خطه خوش نمی‌آید و سعی در کاهش آن دارند اما اینگونه که از شواهد پیداست تاکنون اقدامات انجام شده چندان هم مثمر ثمر نبوده است.

هشت درصد تلفات انسانی جاده‌ای و تصادفات استان پهناور فارس تنها در مسیری ۴۲ کیلومتری که کمربندی شیراز نام گرفته رخ می‌دهد، این را رئیس پلیس راه شمال استان فارس می‌گوید و با تأسف بیان می‌کند که وجود این مساله به هیچ وجه زیبنده کلانشهر شیراز و پایتخت فرهنگی کشور نیست.

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی زمانی که با پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اعلام خطرناک‌ترین محورهای مواصلاتی استان فارس که بیشترین کشته‌ها را در طول سال دارد مواجه می‌شود چهار نقطه را در شمار پرتلفات‌ترین نقاط این استان عنوان می‌کند که یکی از این نقاط کمربندی شیراز است.

پلیس فارس برای تشریح تصادفات ۴ ماه سال ۹۸ و اعلام شروع فعالیت گشت‌های کنترل نامحسوس در طرح تابستانه، نشست خبری را در محل قرارگاه پلیس راه شمال فارس واقع در بزرگراه شیراز-اصفهان ترتیب داد و از خبرنگاران برای شرکت در آن دعوت کرد.

آمار نپرسید

در مسیر حرکت خبرنگاران با مینی بوس به سمت محل برگزاری نشست خبری، مسئول روابط عمومی نیروی انتظامی استان فارس مسئله‌ای را متذکر شد و از خبرنگاران درخواست کرده آمار تلفات جاده‌ای را از پلیس طلب نکنند و دلیل این حرف خود را این موضوع بیان کرد که منبع رسمی اعلام این مورد پزشکی قانونی است و پلیس تنها دلایل تصادفات و تقسیم‌بندی آن را تنها با ذکر درصد اعلام خواهد کرد.

کمربندی شیراز، قتلگاه و بدون متولیرونمایی از خودروهای جدید نامحسوس پلیس راه فارس

زمان برگزاری این نشست پیش از ظهر چهارشنبه ۲۶ تیرماه بود و در این نشست از خودروهای جدید نامحسوس پلیس نیز رونمایی شد، خودروهایی که مأموران پلیس سرنشین آن نیز به دوربین مجهز شده‌اند که گفته شد این مساله قطعاً در افزایش رضایتمندی مردم و برخورد مناسب فی مابین پلیس و مردم تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس پلیس راه شمال استان فارس در این نشست و در پاسخ به ایرنا درباره پرخطرترین محورهای مواصلاتی این استان که بیشترین تلفات جاده‌ای را دارند، چهار محور را در صدر آمار تلفات جاده‌ای دانست و اعلام کرد که محور نورآباد ممسنی به سمت گچساران، محور قائمیه به سمت کازرون، کمربندی شیراز به طول ۴۲ کیلومتر و محور فیروزآباد به سمت شیراز بیشترین تلفات جاده‌ای در حوادث رانندگی فارس را به خود اختصاص داده‌اند.

کمربندی شیراز، قتلگاه و بدون متولیکمربندی خطرناک در کنار کلانشهر

از میان این چهار محور پرخطر استان فارس تنها کمربندی شیراز بود که ادامه سخنان سرهنگ عبدالهاشم دهقانی را به خود اختصاص داد، که دلیل آن شاید اهمیت و قرارگیری این مسیر در مجاور کلانشهر شیراز و مقصد میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی در طول سال است.

کمربندی شیراز ۴۲ کیلومتر طول و از پل شهید اسکندری در شمال شیراز آغاز می شود و تا پل فسا در جنوب کلانشهر شیراز ادامه دارد.

متولی مشخص ندارد

عدم وجود متولی مشخص در خصوص ایمن‌سازی کمربندی شیراز از جمله گلایه‌های سرهنگ دهقانی در این نشست بود.

او چنین گفت: این محل در گذشته برای عبور و مرور ناوگان باربری ایجاد شده اما اکنون به دلیل احداث شهرک‌های زیادی در حاشیه آن عملاً به رینگ شهری تبدیل و این مساله باعث بروز مشکلات زیاد ترافیکی در کمربندی شیراز شده است.

دهقانی این مساله را نیز مطرح می‌کند که برای پلیس تفاوتی ندارد که متولی کمربندی شیراز حوزه راهداری یا شهرداری باشد زیرا نگاه پلیس صرفاً ترافیکی است و هر ارگانی که متولی این محل است باید سریعاً ایمن سازی را در دستور کار قرار دهد.

او می‌گوید که این تعداد کشته و زخمی که ماهانه و سالانه در کمربندی شیراز به طول ۴۲ کیلومتر اتفاق می‌افتد که سهمی ۸ درصدی از کل راه‌های استان که مجموعاً به طول ۲۱ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است را به خود اختصاص داده به هیچ وجه زیبنده کلانشهر شیراز، پایتخت فرهنگی کشور نیست.

او همچنین درخواست کرد که متولی نهایی کمربندی شیراز مشخص شود و ایمن‌سازی آن مدنظر قرار گیرد.

رئیس پلیس راه شمال استان فارس اضافه کرد: در حال حاضر هم شهرداری شیراز و هم راهداری در خصوص کمربندی شیراز مسئولیت‌هایی دارند که بعضاً همین دوگانگی باعث بروز ناهماهنگی‌هایی در بحث ایمن‌سازی این مسیر شده است.

وی در ادامه صحبت های خود به جاذبه‌های متعدد فرهنگی، باستانی، طبیعی و مذهبی استان فارس در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: این استان در ایام مختلف در طول سال خصوصاً تابستان و نوروز میزبان میلیون‌ها نفر گردشگر داخلی و خارجی است و طبیعتاً در این شرایط احتمال بروز تصادفات افزایش خواهد یافت.

طرح تابستانه پلیس راه آغاز شد

طرح تابستانه پلیس راه از ۳۱ خرداد ۹۸ آغاز شده و تا ۳۱ شهریور امسال ادامه خواهد داشت.

دهقانی اظهار داشت: هرچند که استان فارس به لحاظ آمار مطلق و تعداد کشته‌ها در مقایسه با سایر استان‌های کشور رتبه اول را دارد اما اگر با احتساب طول راه‌ها و تعداد خودروهای عبوری محاسبه شود این استان در جایگاه چهاردهم کشور قرار دارد.

رئیس پلیس راه شمال استان فارس، کاهش ۱۱ درصدی تعداد کشته‌شدگان در حوادث ترافیکی این استان در سه ماه اول سال ۹۸ به نسبت مدت مشابه سال قبل را یادآور شد.

کمربندی شیراز، قتلگاه و بدون متولیشروع طرح کنترل نامحسوس

وی همچنین از شروع طرح کنترل ترافیک نامحسوس تابستانه پلیس راه شمال فارس از چهارشنبه ۲۶ تیرماه ۹۸ سخن گفت و ادامه داد: اولویت فعالیت پلیس نامحسوس شامل برخورد با تخلفات خطرناک و حادثه‌ساز نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز و صحبت با تلفن همراه حین رانندگی است که این موارد خط قرمز پلیس است و بطور جدی با آن برخورد می‌شود.

طرح کنترل ترافیک نامحسوس پلیس راه فارس از امروز با ۲۶ خودرو که شش دستگاه آن جدید و مجهز به تجهیزات به روز نظیر جی-پی-اس و دوربین است آغاز شد و همچنین روزانه ۱۰۷ تیم گشت آشکار نیز بصورت روزانه اقدام به رصد و گشت زنی در جاده‌های فارس خواهند کرد.

بیشترین نقاط حادثه‌خیز کشور در فارس

رئیس پلیس راه شمال استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که فارس با بیشترین طول راه‌های کشور، بیشترین نقاط حادثه خیز که ۲۱۳ نقطه است را در کشور دارا است.

او این را هم گفت که ۱۷۰ نقطه حادثه خیز استان فارس به تائید سازمان راهداری کشور رسیده که براساس برنامه دراز مدت باید این نقاط حادثه خیز رفع و در برنامه کوتاه مدت نیز باید این نقاط آشکار سازی شود.

کمربندی شیراز، قتلگاه و بدون متولیرئیس پلیس راه شمال استان فارس: ۱۳۶ دوربین کنترل سرعت ثابت فعال
در سطح این استان وجود دارد

دهقانی همچنین اعلام کرد: ۱۳۶ دوربین کنترل سرعت ثابت فعال در سراسر جاده‌های این استان وجود دارد و جانمایی ۵۶ نقطه دیگر در جاده‌های فارس برای نصب دوربین انجام شده که درآینده این کار صورت خواهد گرفت.

به گفته این مقام مسئول بیشترین تصادفات جاده‌ای در فارس بین ساعت ۱۶ الی ۲۰ رخ می‌دهد و ۳۸ درصد علت تصادفات، عدم توجه به جلو، ۲۹ درصد تخطی از سرعت مطمئنه و ۱۱ درصد انحراف به چپ است.

همچنین بر اساس گفته وی ۵۸ درصد کشته‌شدگان تصادفات این استان سرصحنه، ۳۶ درصد در بیمارستان و ۶ درصد در حین انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست می‌دهند.

۳۱۸ کشته طی سه ماه

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سه ماه اول سال جاری ۳۱۸ نفر در تصادفات جاده‌ای فارس جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد در مدت مشابه سال قبل ۳۵۵ نفر بوده است.

۹۸۷۳ /‏۱۸۷۶‬


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

مرد جوان پسر مورد علاقه مادرزنش را به قتل رساند!