کتاب «بازگشت از قرآن» منتشر شد
گروه معارف - کتاب «بازگشت از قرآن» نقدی بر قرائت نبوی از جهان، به قلم عبدالله نصری منتشر شد.
به گزارش ایکنا از اصفهان، کتاب «بازگشت از قرآن» نقدی بر قرائت نبوی از جهان محمد مجتهد شبستری، به قلم عبدالله نصری، محقق و پژوهشگر دینی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد.
به گفته عبدالله نصری، این کتاب به نقد مقالات مجتهد شبستری با عنوان «قرائت نبوی از جهان» اختصاص دارد. مجتهد شبستری در چند سال اخیر، 15 مقاله تحت عنوان «قرائت نبوی از جهان» منتشر کرده است. علاوه براین، وی مجموعه مطالبی از سخنرانیها، مقالهها و مصاحبههای خود را در آبانماه سال 96 با عنوان «نقدی بر بنیانهای فقه و کلام» به صورت کتابpdf در سایت خود منتشر کرد که قسمتی از مطالب این کتاب نیز درباره «قرائت نبوی از جهان» است. تمام حرف وی در قرائت نبوی از جهان، این است که قرآن کلام پیامبر(ص) است. کتاب «بازگشت از قرآن» به نقد دیدگاه وی در این زمینه میپردازد.
این کتاب در دو بخش و هرکدام در چندفصل مجزا منتشر شده است. بخش اول با عنوان «نظریه و استدلالها» در ۶ فصل و بخش دوم کتاب نیز با عنوان «مبانی و پیشفرضها» نامگذاری شده که شامل ۱۰ فصل است.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: شاید برای خواننده نکتهسنج، این سؤال مطرح شود که چرا نام این کتاب، «بازگشت از قرآن» است. قطعاً غرضی در کار بوده، اما این غرض، مبتنی بر مرض نبوده است، بلکه هدفی علمی در پس این عنوان نهفته است. میدانیم که احیاگران دینی از سیدجمالالدین اسدآبادی تا طالقانی، مطهری، شریعتی و بازرگان، همه از «بازگشت به قرآن» یاد کردهاند، چرا که آنها پیامبر(ص) را راوی کتاب الهی میدانستند و معتقد بودند خداوند آن را برای هدایت بشر نازل کرده و آموزههای آن برای زندگی فردی و اجتماعی و زندگی دنیوی و اخروی انسان حیاتبخش است. آنها با توجه به مبانی فلسفی و کلامی خود، قرآن را نه کلام محمد(ص)، بلکه کلام خداوند میدانستند که خطایی در آن راه ندارد و آموزههایش ابدی است، اما کسانی مانند عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری که قرآن را نه کلام خدا میدانند و نه خطاناپذیر و ابدی، و نه آموزههای آن را برای زندگی دنیوی انسان حیاتبخش میدانند؛ در مقابل دیدگاه احیاگران، باید اندیشههای آنها را «بازگشت از قرآن» نامید. قرآن دارای ویژگیهای خاصی است که اگر به بهانه قرائتهای جدید، چیزی از آن حذف شود، آنچه باقی میماند دیگر قرآن نخواهد بود.
با این اوصاف، آیا نظر روشنفکرانی که قرآن را یک متن بشری میدانند که یا حاصل رؤیاهای یک فرد عادی است و یا قرائت و تفسیر او از جهان؛ با نظر احیاگرانی که قرآن را دارای منشأ الهی و نازل شده بر پیامبر(ص) میدانند، برابر است؟ قطعاً دیدگاه اول، نه با خود آیات قرآن سازگاری دارد و نه از پیشفرضهای کلامی و فلسفی متقن برخوردار است. انکار الهی بودن قرآن و نفی انزال آن بر پیامبری که برگزیده خداوند است، و در عین حال آن را یک متن بشری دانستن، عقیدهای جز انکار قرآن نیست؛ با این تحلیل، عنوان کتاب یعنی «بازگشت از قرآن» چیزی جز لوازم علمی یک نظریه نیست.
کتاب «بازگشت از قرآن» در 255 صفحهو به قیمت 45 هزار تومان توسط انتشارات علمی فرهنگی منتشر شده است.
انتهای پیام