بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید


بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید

این خودرویی است که می‌تواند پرفروش‌ترین محصول مزدا در اروپا لقب گیرد. CX-30 جدید یک کراس اوور جمع‌وجور بوده و در فاصله‌ی بین خودروهای CX-3 و CX-5 قرار می‌گیرد. خب پس چرا مزدا این خودرو را CX-4 نام‌گذاری نکرده است؟ به دلیل اینکه خودروی CX-4 پیش ‌از این در بازار چین و با اهداف متفاوتی... The post بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید appeared first on مجله...

این خودرویی است که می‌تواند پرفروش‌ترین محصول مزدا در اروپا لقب گیرد. CX-30 جدید یک کراس اوور جمع‌وجور بوده و در فاصله‌ی بین خودروهای CX-3 و CX-5 قرار می‌گیرد.

بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید
خب پس چرا مزدا این خودرو را CX-4 نام‌گذاری نکرده است؟ به دلیل اینکه خودروی CX-4 پیش ‌از این در بازار چین و با اهداف متفاوتی عرضه شده درحالی‌که این تازه‌وارد به دنبال حفظ موقعیت تثبیت شده‌ی برادر هاچبک خود یعنی نسل جدید مزدا 3 می‌باشد.

بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید
با طول و پهنای به ترتیب 4395 و 1795 میلی‌متری، CX-30 در کلاس کراس اوورهای کامپکت جای گرفته و تنها اندکی بزرگ‌تر از فولکس‌واگن T-Roc می‌باشد. ابعاد این خودرو تقریباً مشابه رنجروور اووک بوده و تنها اندکی کوچک‌تر از ولوو XC40 است؛ اما در واقع این خودرو با رقبای زیادی روبرو است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به تویوتا C-HR، مرسدس بنز GLA، پژو 3008 و… اشاره کرد.

بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید
البته نگاهی دقیق به این خودرو نشان می‌دهد با چیزی بیش از مزدا 3 قدبلندتر روبرو هستیم. بدنه‌ی این خودرو متفاوت بوده و پوشش‌های مشکی بکار رفته چهره‌ای خشن و کاربردی از خودرو بر جای می‌گذارند. البته این خودرو از همان پلتفرم مزدا 3 استفاده کرده و از همان پیشرانه‌های 1.8 لیتری اسکای اکتیو دی 114 اسب بخاری و 2 لیتری اسکای اکتیو جی با قدرت 120 اسب بخار سود می‌برد. مدل حاضر در تست همچنین به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک متصل بوده است. پیشرانه‌ی جدید اسکای اکتیو ایکس نیز در ماه‌های آینده برای CX-30 ارائه خواهد شد.

بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید
طراحی داشبورد و دکمه‌های این خودرو مشابه مزدا 3 می‌باشد. این خبر خوبی است چراکه مزدا 3 جدید به خاطر کیفیت کابین تحسین شده و همین موضوع درباره‌ی CX-30 نیز صدق می‌کند. متریال بکار رفته از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دکمه‌ها نیز عملکرد رضایت بخشی دارند. طراحی کابین نیز منطقی بوده و صفحه‌نمایش 8.8 اینچی جدید خودرو تیز بوده و استفاده از آن آسان است. در کل باید گفت این خودرو از نظر کابین و متریال بکار رفته در سطح رقبای لوکس بوده و برندهای رده میانی را پشت سر گذاشته است.

بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید
در بخش جلوی کابین فضای زیادی وجود داشته ولی موقعیت راننده در آن تغییر کرده است. البته اگر سرنشینان قدبلند پشت سر راننده بنشینند شاید فضای پای محدودتری را بیابند. از طرف دیگر تونل گیربکس در ارتفاع کاملاً بالایی قرار داشته و فضای پای سرنشین وسط را محدود کرده است؛ اما صندوق‌عقب با فضای بزرگی باز می‌شود ولی در صورت استفاده از تمامی صندلی‌ها فضای 430 لیتری خواهد داشت که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از فضای بار اشکودا کاروک می‌باشد.

بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید
پشت فرمان این خودرو همان حس قدرتمند مزدا 3 را خواهید داشت هرچند این موضوع به پیشرانه مربوط نمی‌شود. گشتاور متوسط پیشرانه‌ی اسکای اکتیو جی خیلی گیرا نیست و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت CX-30 در 11.2 ثانیه ثبت می‌شود. گیربکس اتوماتیک خودرو در سربالایی‌ها دور پیشرانه را بالا نگه می‌دارد اما این امر روی رفاه کابین تأثیر منفی ندارد. البته ما در هر حال گیربکس 6 سرعته دستی با تعویض‌های دقیق و تیز را دوست داریم.

بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید
گشتاور پیشرانه‌ی دیزلی شاید برای اکثر افراد بهتر باشد اما خوشبختانه این کراس اوور مناسب سبک زندگی بسیاری از افراد است. با افزایش ارتفاع بدنه تکان های بیشتری در مقایسه با مزدا 3 وجود خواهد داشت اما نقطه قوت اصلی این خودرو یعنی شاسی همچنان پدیدار بوده و فرمان نیز دقیق می‌باشد.

بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید
نرمی سواری در سرعت‌های بالا خوب بوده و پیشرانه نیز بسیار آرام است؛ اما دامپرهای خودروی حاضر در تست ظاهراً دوست دارد در شهر و سرعت‌های پایین برخی لرزش‌ها را به کابین منتقل کند.

بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید
هنوز مشخصات کامل این خودرو منتشر نشده اما به احتمال زیاد شاهد مشخصات نزدیک به مزدا 3 خواهیم بود. اگر این‌گونه باشد ما خودرویی با تجهیزات زیاد برای پول پرداختی را دریافت خواهیم کرد؛ اما به یاد داشته باشید که رقبای CX-30 شاید فاقد چنین کابین خوش‌ساخت و جذاب یا دینامیک سواری سطح بالایی باشند اما خب اکثر آن‌ها پیشرانه‌های قوی‌تری را عرضه می‌کنند.


درست همانند مزدا 3 هاچبک جدید، CX-30 خودرویی خوب با پیشرانه‌ی بنزینی نه چندان عالی است. البته پیشرانه‌ی اسکای اکتیو ایکس 178 اسب بخاری در آینده عرضه خواهد شد و احتمالاً این نقیصه را برطرف خواهد کرد. این خودرو از نظر کیفیت کابین بسیاری از رقبا را پشت سر گذاشته و سواری خوبی هم دارد اما از نظر فضای کابین و بار برخی رقبا بهتر عمل کرده‌اند.

بررسی تخصصی مزدا CX-30 جدید


مشخصات مزدا CX-30 اسکای اکتیو جی 122 GT Sport Auto قیمت: 29 هزار پوند (تخمینی) پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی قدرت/گشتاور: 120 اسب بخار/213 نیوتون متر گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 11.2 ثانیه حداکثر سرعت: 187 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

اهمیت ایمنی و امدادرسانی در حمل و نقل جاده ای