با فورد رنجر رپتور آشنا شوید، خودرویی که درسهای خوبی از برادر بزرگتر خود یعنی F-150 رپتور گرفته است. رنجر خودروی شناخته شدهای در بازار بریتانیا بوده چراکه پرفروشترین پیکاپ این کشور است؛ اما فورد تصمیم گرفته دستی بر سر و روی پیکاپ قابلاعتماد خود بکشد و نسخهی پرفورمنس آن را بسازد.
بازار پیکاپ ها در بریتانیا کاملاً سرراست است. اکثر خریداران به دنبال گزینههای 6 سیلندری همچون فولکسواگن آماروک و مرسدس X 350d و دیگر مدلهای سرسخت و آفرود هستند. البته فورد میگوید هیچ رقیب دیگری ترکیب تواناییهای آفرود جذاب با هندلینگ روی جاده را ارائه نمیکند و رنجر رپتور از این نظر محصولی کاملاً منحصربهفرد است.
بازار این خودرو در روی کاغذ هم بسیار محدود به نظر میرسد. فورد پرفورمنس فنرهای تخت رپتور استاندارد در عقب را کنار گذاشته و از سیستم تعلیق بکار گرفته شده در فورد فیستای رالی جهانی استفاده کرده است؛ بنابراین حالا فنرهای پیچشی و دامپرهای موتور اسپورت فاکس را میبینیم. در واقع کل شاسی ارتقا یافته تا هم در آفرود و روی جاده عملکرد بهتری داشته باشد و هم برای رانندگی داکار مانند توانایی داشته باشد. البته فکر نمیکنیم که خریداران خیلی به فکر رانندگی در چنین مکانهایی باشند.
رنجر رپتور 44 میلیمتر پهنتر، 168 میلیمتر طویلتر و 52 میلیمتر قدبلندتر بوده و ارتفاع آن از سطح زمین نیز 51 میلیمتر افزایش یافته و طبیعی است که زوایای حمله و فرار آن نیز بهبود یافتهاند؛ اما این بدنهی رنجر است که در نسخهی رپتور خودنمایی میکند. قوسهای چرخ گیراتر رینگهای 17 اینچی مشکی را در خود جای دادهاند و تکمیل کنندهی این بخش لاستیکهای بزرگ BF گوودریچ است. سپر جلو نیز به شاسی وصل شده و زیر آن فلاپ و قلابهای بکسل جدید نصب شدهاند. جلوپنجرهی این خودرو درست همانند F-150 رپتور نوشتهی بزرگ فورد را در خود جای داده است.
داخل کابین نمیتوان تغییرات را فوراً تشخیص داد. یک جفت صندلی چرمی وجود دارد که بهصورت برقی تنظیم شده و از نوع گرم شونده هستند. غربیلک فرمان اسپورت، چرم با دوخت آبی روی داشبورد، پشت آمپرهای متفاوت، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه لمسی 8.8 اینچی و… از دیگر ویژگیهای کابین رنجر رپتور هستند.
تمامی این اصلاحات مهندسی باعث شدهاند این خودرو محافظهکارتر از سایر نسخهها باشد. در واقع ظرفیت بار این خودرو از یک تن به 680 کیلوگرم کاهش یافته و ظرفیت یدک کشی آنهم از 3.5 به 2.5 تن رسیده است. این تغییرات به معنی عدم کلاسبندی رنجر رپتور در کلاس خودروهای تجاری است بنابراین اگر شما این خودرو را برای کارهای تجاری بخرید باید مالیات را بپردازید. به همین خاطر است که رپتور 47982 پوند قیمت دارد که حدود 10 هزار پوند بیشتر از نسخههای استاندارد میباشد.
کاری به تصمیم خریداران در پرداخت این میزان پول برای رنجر رپتور نداریم اما اگر شما خواهان یک پیکاپ آفرود گیرا باشید قطعاً نظرتان به این خودرو جلب خواهد شد. سواری خودرو در جاده خوب بوده و سیستم تعلیق عقب جدید هم نسبت به فنرهای تخت سنتی عملکرد بهتری دارد.
فرمان این پیکاپ سبک بوده و بهطور سورپرایز کنندهای دقیق است. بدنه هم در پیچها خیلی تلوتلو نمیخورد. 6 حالت رانندگی برای تغییر شخصیت رانندگی این پیکاپ در نظر گرفته شده که حالت اسپورت باعث میشود صدای مصنوعی 8 سیلندر مانند به کابین تزریق شود که ما آن را خیلی دوست نداریم.
یک حالت ویژه که ارزش توجه را دارد حالت “باجا” است. فورد میگوید این حالت رالی داکار است که پیشرانه و شاسی کاملاً آمادهی رویارویی با زمین های خشن و ناهموار میشوند. مسیر تست آفرود ما نشان داد که رپتور مشکل خاصی با عبور از موانع سخت ندارد.
با چنین ظاهر عصبانی و سواری شگفتانگیز، شما باید انتظار داشته باشید که رنجر رپتور از پیشرانهی فورد GT استفاده میکند یا حداقل در بطن آن پیشرانهی 6 سیلندر دیزلی قرار گرفته است اما متأسفانه اینگونه نیست چراکه فورد از پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی با قدرت 210 اسب بخاری استفاده کرده است.
به لطف وجود دو توربو، این پیشرانه قطعاً قدرتمند ظاهر میشود و قدرت بیشتری در مقایسه با پیشرانهی 5 سیلندر 3.2 لیتری سایر مدلهای رنجر دارد؛ اما خب این پیشرانه با تصویر ذهنی از رنجر پیکاپ هماهنگ نیست.
رنجر رپتور دستپروردهی فورد پرفورمنس جایگاهی منحصربهفرد در بازار دارد چراکه شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. اصلاحات مهندسی صورت گرفته در این خودرو کاملاً احساسبرانگیز هستند؛ و اگرچه پیشرانهی این خودرو بهطور سورپرایز کنندهای کوچک است اما به راحتی میتوان آن را دوست داشت.
مشخصات فورد رنجر رپتور
قیمت: 47982 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توئین توربوی دیزلی قدرت/گشتاور: 210 اسب بخار/500 نیوتون متر گیربکس: 10 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.5 ثانیه حداکثر سرعت: 170 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 8.9 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress