هیچچیزی مثل یک استیشن دو درب اسپورت نیست…
تاریخچهی واژهی شوتینگ بریک به سال 1890 میلادی بازمیگردد و در ابتدا به عنوان یک کالسکه که به منظور حملونقل مورد استفاده قرار میگرفت توصیف میشد. تاریخچهی تکامل این واژه قدری مبهم است اما پیش از آنکه واژههای خودروی استیت یا استیشن بهصورت گسترده بکار رود واژهی شوتینگ بریک بود که برای این نوع از بدنهها بکار میرفت. خودروهای استیشن در فرانسه با نام break de chasse شناخته میشوند که به معنی تفریح شکاری میباشد.
شوتینگ بریک هایی که به خاطر اهداف ورزشی مورد استفاده قرار میگرفتند از اواخر دههی 40 میلادی ظهور کردند و برای حمل مهمانها و اسباب و وسایل آنها بکار رفتند. از آنجایی که این دست خودروها افراد را بین خانهها و املاک estate جابجا میکردند بنابراین واژهی خودروی استیت به آنها اطلاق شد. در دههی 60 و 70 میلادی شاهد افزایش تعداد خودروهای شوتینگ بریک دو درب بودیم اما این خودروها در دههی 90 میلادی به محاق رفتند و تا چند سال بعد خبری از آنها نبود تا اینکه یکی از شاخصترین خودروهای شوتینگ بریک یعنی شورولت نومد در سال 2004 ظهور یافت. در کل تعریف کاملاً مشخصی برای واژهی شوتینگ بریک وجود ندارد اما در کل چنین خودروهایی را یک استیشن دو درب اسپورت میدانند.
در این نوشتار سعی داشتهایم بهترین شوتینگ بریک های تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.
کالووی چندین دهه است که روی کوروت جادوی خود را بکار میبرد و هیچچیزی جذابتر از یک کوروت شوتینگ بریک نخواهد بود. این شرکت کاری ساده اما مؤثر روی تبدیل کوروت C7 به خودرویی شوتینگ بریک انجام داده است. بخشهای مدنظر این شرکت بهصورت مستقیم جایگزین بخش عقبی کوروت شدهاند و مالک فضای بار بیشتری برای آخر هفتههای جذاب خود خواهد داشت. همچنین میتوان پکیجهای پرفورمنس کالووی را نیز سفارش داد که قدرت پیشرانه را به 627 یا 757 اسب بخار میرساند. رلاینت سیمیتر GTE
اگرچه مشهورترین خودروی این کمپانی مدل سهچرخ روبین است اما برخی خودروهای اسپورت را نیز در سالیان گذشته معرفی کرده است. مدل سیمیتر GTE بر پایهی کوپهای با همین نام که بین سالهای 1968 تا 1975 تولید شده بنا شده است. این خودرو اساساً یک مدل اسپورت دو درب با سقفی برای کودکان بوده و میتوان برخی وسایل را برای گردش آخر هفته به همراه برد. استون مارتین ویراژ شوتینگ بریک
نسخهی شوتینگ بریک ویراژ تنها به مدت چند سال ساخته شد. این خودرو فوقالعاده گران بوده و پرفورمنس بالای آن فدای فضای بیشتر و استایل متفاوت شده است. نمونههای بسیار معدودی از ویراژ شوتینگ بریک ساخته شد و اگرچه پرفورمنس آن طبق انتظارات نبود اما به خاطر ظاهر خود موردتوجه قرار گرفت. اخیراً خانهی طراحی زاگاتو مدلی تک دستگاهی از آن را معرفی کرده اما اثر چندانی از مدل اصلی در آن به چشم نمیخورد. لامبورگینی 400 GT فلایینگ استار II
شرکت کوچ بیلدر Corrozzeria Touring Legera مسئول تولید این زیبای ایتالیایی بوده است. خودروی یاد شده که در سال 1966 به نمایشگاه تورین آورده شد نه تنها بدنهای جذاب دارد بلکه از پیشرانهی 12 سیلندر آلومینیومی لامبورگینی و گیربکس 5 سرعته دستی استفاده میکند. تنها یک دستگاه از این خودرو ساخته شد که واقعاً جای تأسف دارد… فراری 365 GTB/4 دیتونا شوتینگ بریک
چندین محصول کوچ بیلد شوتینگ بریک از فراری وجود دارد و شاید فراموششدهترین آنها همین 365 GTB/4 دیتونا باشد. این خودرو از بالانسی ایده آل سود برده و عملکردی در حد و اندازههای سوپرکارهای زمان خود دارد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانهای 353 اسب بخاری قرار داشته که میتواند 365 GTB/4 دیتونا را به سرعت فراتر از 275 کیلومتر در ساعت هم برساند. جنسن GT
جنسی هیلی خودرویی اسپورت است که حاصل همکاری شرکت جنسن و دونالد هیلی میباشد. مدل شوتینگ بریک در واقع همان نسخهی اصلی با کابینی طویلتر بوده بنابراین پرفورمنس آن به خاطر وزن بیشتر کاهش یافته است. این خودرو تنها بین سالهای 1975 و 1976 ساخته شد اما در سال 2016 برخی خبرها دربارهی تولید جنسن GT دستساز و جدید به گوش رسید ولی خب این پروژه هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت. لانچیا بتا HPE
لانچیا در سال 1975 از بتا استیت پرفورمنس که بر پایه ی مدل برلینا کوپه شکل گرفته بود رونمایی کرد. این خودرو بسیار نایاب بوده و با مبلغ بالایی خریدوفروش میشود. بنا به دلیل کیفیت ساخت ضعیف و برخی مشکلات دیگر با خط تولید وداع کرد. بتا HPE ضربهی سختی به هویت و وجههی برند لانچیا وارد کرد اما خب یکی از محصولات جذاب سالهای گذشته محسوب میشود. لینکس ایونتر XJS
پیش از آنکه جگوار نسخههای کانورتیبل محصولات خود را بسازد شرکت کوچک لینکس آنها را به نمونههایی روباز تبدیل میکرد. البته زمانی که خود جگوار تولید خودروهای روباز را شروع کرد لینکس هم مدلهای شوتینگ بریک را ساخت. نتیجهی این کار تولید خودرویی زیبا و ظریف با پیشرانهای 12 سیلندر در زیر کاپوت بود. ولوو 1800 ES
اولین تلاش ولوو در بخش خودروهای اسپورت خیلی خوب پیش نرفت و مدیرعامل جدید این شرکت پروژه را متوقف نمود. خودروی P1800 در سال 1961 و با طراحی برگرفته از گیا تولید شد. این خودرو از نظر فنی و ساختاری حرفهای زیادی برای گفتن داشت و از نظر پرفورمنس میتوان آن را با پورشه 356B مقایسه کرد. سالهای بعد مدل شوتینگ بریک 1800 ES تولید شد که یکی از موفقترین خودروهای از این دست بوده و فروش 8078 دستگاهی را ثبت کرده است. این خودرو به خاطر شیشهی عقب بزرگ و انحنادار خود شناخته شده است. فراری FF
جذابترین شوتینگ بریک فراری حاصل کار شرکتهای کوچ بیلدر نیست. FF جایگزین خودروی مشهور 612 Scaglietti بوده و با ظاهر جذاب و پیشرانهی 12 سیلندر تنفس طبیعی که شتاب 3.7 ثانیهای ایجاد میکند دلهای زیادی را شیفتهی خود کرد. ب ام و Z3 M کوپه
خودرویی که هماکنون به محصولی نایاب و گرانقیمت تبدیل شده به خاطر تلاشهای یکی از مهندسان ب ام و تولید شد. بروکهارد گوشل به دنبال بهبود Z3 رودستر بود و زمانی که مدل کوپه توانست تواناییهای خود را نشان دهد نسخهی موردبحث هم وارد بازار شد و سریعاً توانست نظرات را به خود جلب کند. این خودرو در سال 1999 عنوان خودروی سال مجلهی اتومبیل را دریافت نمود.
منبع: carbuzz