این خودرویی کوچک با تواناییهای زیاد است. دربارهی نسل جدید پژو 208 سخن میگوییم خودرویی که از همان کابین جادار و استایل هوشمند مدل مجهز به پیشرانهی 1.2 لیتری بنزینی استاندارد سود میبرد.
اما زیر کاپوت این نسخه از 208 جدید پیشرانهی الکتریکی 134 اسب بخاری که نیروی خود را به چرخ های جلو منتقل میکند دیده میشود. یک مجموعه باتری لیتیوم-یونی 50 کیلووات ساعتی نیز نیروبخش پیشرانهی الکتریکی بوده و خبری از قلب آهنین بنزینی نیست. این نسخه از 208 جدید کاملاً الکتریکی بوده ولی شباهتهای ظاهری زیادی با دیگر مدلهای خانواده دارد. پژو معتقد است 208 الکتریکی گزینهای عادی همچون مدل بنزینی بوده و بنابراین طراحی آن را کاملاً مشابه مدل بنزینی کرده است. تنها درخشش آبی کمرنگ نشان شیر پژو و نشانهای e-208 باعث تمایز آن با برادران سنتی خود میشود.
برد الکتریکی رسمی این خودرو 340 کیلومتر اعلام شده و با استفاده از پورت تایپ 2 در بخش عقب میتوان باتریها را شارژ کرد.
شارژ باتری با استفاده از شارژر 8 کیلووات استاندارد حدود 7.5 ساعت طول خواهد کشید اما زمانی که از شارژرهای سریع 100 کیلوواتی استفاده کنید در حدود 20 دقیقه خواهید توانست تا 80 درصد ظرفیت باتری را شارژ کنید. شارژرهای معمولتر 50 کیلوواتی که معمولاً در بزرگراهها دیده میشوند همین کار را در حدود 40 دقیقه انجام میدهند.
کابین 208 الکتریکی مثل مدل بنزینی نقطه قوت آن بوده و طراحی مینیمالیستی و هوشمندی دارد. همچنین فضای کافی برای چهار سرنشین بالغ تدارک دیده شده و فضای بار 311 لیتری نیز کافی است هرچند نبود فضای لازم برای قرار دادن کابلها در این محفظه جای شرمساری دارد.
سواری 208 الکتریکی جدید چگونه است؟ بیدردسر! خودروهای الکتریکی فاقد دنده هستند بنابراین از این نظر راحت بوده و همچنین به خاطر ماهیت پیشرانههای الکتریکی نیز عملکرد خودرو در خط مستقیم بهتر از اکثر خودروهای بنزینی مشابه میباشد.
اگر پیش از این هرگز پشت فرمان خودرویی الکتریکی ننشسته باشید شاید باید از ترمز احیا شونده استفاده کنید. این سیستم باعث میشود زمانی که پای خود را از روی پدال گاز بردارید بهطور خودکار سرعت را کاهش دهد.
پژو 208 الکتریکی تنها دو حالت برای ترمز احیا شونده دارد که یکی حالت پیشفرض بوده و بسیار سبک است و به ندرت متوجه آن خواهید شد. دیگر نیز حالت سنگینتر B است که برای تردد در شهر عالی بوده چراکه خودرو بهصورت نرم و قابل پیشبینی سرعت را کم میکند. اگر خواهان توقف کامل باشید باید منتظر حس عجیب پدال ترمز باشید و شاید همین امر باعث عدم تمرکز شما شود چراکه انتظار چنین حسی را نداشتهاید.
در کل باید گفت احساس راندن این خودرو بیش از آنکه هیجانانگیز باشد ریلکس است. شما میتوانید حس کنید 208 الکتریکی سنگینتر از برادران بنزینی بوده و تکان های بدنه نیز بسیار قابل حس هستند اما اکثر اوقات سیستم تعلیق این حس را برطرف کرده و حس خونسردی را به راننده تزریق میکند.
ما نمیتوانیم مقایسهای دقیق بین این خودرو و رنو Zoe و حتی اوپل کورسای الکتریکی داشته باشیم چراکه رنو فیس لیفت سنگینی را تجربه خواهد کرد و اوپل نیز فعلاً تست نشده است. البته پلتفرم و قوای محرکهی پژو با اوپل مشترک بوده و قیمت هر دو نیز تقریباً در یک محدوده خواهد بود.
خب صحبت از قیمت شد و باید گفت انتظار داریم 208 الکتریکی قیمتی حدود 25 هزار پوند پس از مشوقهای دولتی داشته باشد. این قیمت حتی برای خودرویی که از صفحه لمسی، ناوبری، سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل و… در ارزانترین تریم خود سود میبرد هم بالاست.
احتمالاً مدل بنزینی 98 اسب بخاری با تجهیزات مشابه حدود 7 هزار پوند ارزانتر از 208 الکتریکی خواهد بود و اینجاست که یک دوراهی پیش میآید. هزینههای کمتر بلندمدت مدل الکتریکی یا قیمت کمتر مدل بنزینی؟
البته خرید نسخهی الکتریکی 208 برای سازمانها بسیار بهتر خواهد بود چراکه این خودرو مالیات کمتری خواهد داشت؛ بنابراین اگر به دنبال خرید یک خودروی الکتریکی برای ادارهی خود هستید 208 الکتریکی یک گزینهی عالی محسوب میشود.
تست نسخهی پیشتولیدی پژو 208 الکتریکی نشان میدهد که این خودرو محصولی دستکم گرفته شده اما دلپذیر است. 208 الکتریکی خودرویی رضایتبخش بوده و بر روی فروش نیسان لیف و دیگر خودروهای الکتریکی و بنزینی تأثیر خواهد گذاشت اما اگر پژو بخواهد فروش مناسبی در بازار خودروهای رده میانی داشته باشد باید روی قیمتگذاری و هزینههای این خودرو کار کند.
مشخصات پژو e-208 اکتیو
قیمت: 24500 پوند (پس از مشوقهای دولتی) پیشرانه: واحد الکتریکی، باتری 50 کیلووات ساعتی قدرت/گشتاور: 134 اسب بخار/270 نیوتون متر گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.2 ثانیه حداکثر سرعت: 160 کیلومتر در ساعت برد حرکتی: 340 کیلومترمنبع: autoexpress