در قسمتی قبلی سری مطالب تاریخچهٔ فورد موستانگ به نسل فعلی یعنی نسل ششم رسیدیم و بهطور کامل ویژگیهای آنرا بررسی کردیم. در قسمت قبلی تا معرفی شلبی GT350 پیش رفتیم و گفتیم که فورد پس از حدود نیمقرن این مدل افسانهای را رسماً احیا کرد. حال به ادامهٔ بررسی نسل ششم موستانگ میپردازیم. به مناسبت پنجاهمین سالگرد برنامهٔ اجارهٔ هرتز، سه شرکت فورد، شلبی و هرتز در نمایشگاه نیویورک 2016 نسخهٔ ویژهای از نسل ششم موستانگ را با نام شلبی GT-H معرفی کردند.
این نسخه بر اساس مدل GT ساخته شده بود اما شلبی با استفاده از قطعات فورد پرفورمنس مثل تعلیق، اگزوز و رینگهای 19 اینچی آلومینیومی با لاستیکهای میشلن، آنرا ارتقاء داده بود. علاوه بر این، شاسی خودرو هم با پکیج هندلینگ فورد بروز شده بود که به ارائهٔ تجربهٔ رانندگی مسابقهای مانند کمک میکرد. این پکیج فنرهای پایینتر و تنظیم ویژهٔ کمکها را هم به همراه داشت. GT-H در بیرون مثل نمونهٔ اصلی سال 1966 به رنگ مشکی با خطوط طلاییرنگ بود.
در قسمتهای مختلف بدنهٔ این نسخهٔ ویژهٔ مثل جلوپنجره و بخش عقبی خودرو نشان GT-H کار شده بود و شلبی هم اسپلیتر و اسپویلر استاندارد را با نمونههای فیبر کربنی جایگزین کرده بود. علاوه بر این، یک کاپوت ویژه با دریچههای هوا و برآمدگی بزرگی در وسط نیز برای GT-H طراحی شده بود. کابین خودرو اما تا حد زیادی با موستانگ GT استاندارد یکسان بود و فقط نشان GT-H در قسمتهای مختلف کار شده و یک پلاک با شمارهٔ تولید در آن نصب شده بود. از شلبی GT-H فقط 140 دستگاه ساخته شد.
فیسلیفت، پیشرفت یا پسرفت؟
نسل ششم موستانگ حدود چهار سال بعد از رونمایی اولیه، نخستین فیسلیفت خود را تجربه کرد. این نسخهٔ جدید رسماً در ژانویهٔ 2017 معرفی شد و در نمایشگاه شیکاگو برای اولین بار به نمایش عمومی درآمد. طی این فیسلیفت عمدهٔ تغییرات در دماغهٔ خودرو صورت گرفته بود و چراغهای جلو کاملاً تغییر کردند. البته به عقیدهٔ بسیاری، این چراغهای جدید زیبایی قبل را نداشتند. در عقب اما حجم تغییرات بسیار کمتر بود و صرفاً اصلاحاتی جزئی در جا پلاک و گرافیک چراغها انجام گرفته بود. خوشبختانه این فیسلیفت در ظاهر شلبی GT350 اعمال نشد و این مدل همچنان با همان دماغهٔ قبلی تولید میشود. طی این فیسلیفت برای داخل موستانگ هم آپشنها و ویژگیهای جدیدی مثل صفحه آمپر تمام دیجیتالی 12 اینچی و غربیلک فرمان چرمی با گرمکن ارائه شد.
همراه با این فیسلیفت، تغییرات و ارتقاءهای فنی هم در موستانگ انجام گرفته بود. مهمترین اتفاق این فیسلیفت حذف پیشرانهٔ 3.7 لیتری V6 از لیست موتورها بود زیرا به گفتهٔ فورد، با وجود پیشرانهٔ اکوبوست، این موتور شش سیلندر فروش پایینی داشته و اکثر خریداران برای موستانگ پایه موتور چهار سیلندر توربو را سفارش میدهند؛ بنابراین حالا فقط دو موتور برای موستانگ قابل انتخاب بود و مثل سالهای 1987 تا 1993، پیشرانهٔ 2.3 لیتری چهار سیلندر تنها موتور پایه محسوب میشود. هرچند در این بهروزرسانی موتور V6 موستانگ حذف شد اما در عوض گشتاور موتور اکوبوست از 434 نیوتن متر به 475 نیوتن متر افزایش یافت و خروجی موتور V8 نیز به 460 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور رسید.
در بخش انتقال نیرو نیز یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک جدید جایگزین نمونهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک قبلی شد و بهعنوان یک آپشن در کنار گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه شد. این گیربکس بهطور مشترک توسط جنرال موتورز و فورد توسعه پیدا کرده و قبلاً از آن در شورلت کامارو ZL1 و فورد F150 رپتور استفاده شده بود. علاوه بر این، سیستم تعلیق مگناراید که قبلاً فقط در مدل GT350 ارائه میشد حالا برای موستانگهای استاندارد هم قابل سفارش بود. فورد برای نسخهٔ جدید موستانگ یک پکیج پرفورمنس را نیز بهصورت سفارشی ارائه کرد که لاستیکهای پهنتر، کالیپرهای ترمز برمبو، کمکفنرهای بهبودیافته و تنظیم منحصربهفرد شاسی را به همراه داشت و موستانگ GT را از لحاظ هندلینگ و عملکرد بسیار به GT350 نزدیک میکرد.
به یاد بولیت و استیو مککوئین
در قسمت دوم این مطالب گفتیم که موستانگ GT فستبک مدل 1968 با حضور در فیلم بولیت با بازی استیو مککوئین به خودرویی نمادین تبدیل شد و به همین دلیل، فورد بهمنظور گرامیداشت و زنده کردن نام بولیت، نسخهٔ ویژهای از نسل چهارم و پنجم موستانگ را با نام بولیت به ترتیب در سالهای 2001 و 2008 معرفی کرد. سپس در نسل ششم نیز برای بزرگداشت پنجاهمین سالگرد فیلم بولیت، فورد در نمایشگاه دیترویت 2018 نسخهٔ ویژهٔ بولیت را رونمایی کرد.
این بولیت جدید توسط مولی مککوئین، نوهٔ استیو مککوئین رونمایی شد. این نسخه بر اساس موستانگ GT ساخته شده و از همان پیشرانهٔ 5 لیتری V8 استفاده میکند اما به لطف دریچهٔ گاز بزرگتر، منیفولد GT350 اصلاحشده و تنظیم مجدد ورودی هوا، قدرت آن به 460 اسب بخار افزایش پیدا کرده است. انتقال نیرو در این نسخه هم فقط توسط گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد. این موستانگ بولیت مانند نمونهٔ اصلی سال 1968 با همان رنگ سبز تاریک عرضه میشود اما امکان سفارش رنگ مشکی هم برای آن وجود دارد.
و سرانجام، جدیدترین موستانگ
تقریباً به پایان تاریخچهٔ موستانگ رسیدهایم و تنها یک مدل دیگر مانده که هنوز به آن نپرداختهایم. این مدل جدیدترین موستانگ حال حاضر دنیا یعنی شلبی GT500 جدید است یعنی نسخهای که اوایل امسال در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. این هیولای جدید که ادامهدهندهٔ راه پرافتخار شلبیها است، در زیر کاپوت خود یک نیروگاه 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ را پنهان کرده که 760 اسب بخار قدرت و 847 نیوتن متر گشتاور دارد. این یعنی شلبی GT500 جدید از آخرین نمونهٔ نسل قبل نزدیک به 100 اسب بخار قویتر است. همچنین انتقال نیرو در این خودرو برای اولین بار در تاریخ GT500 توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت میگیرد و خبری از گیربکس دستی نیست. البته ویژگیهای GT500 جدید صرفاً به این موارد ختم نمیشود اما در اینجا به همین بسنده میکنیم زیرا پیشازاین در پدال طی مطالب مختلف بهطور کامل و جامع به معرفی این خودرو و بررسی ویژگیهای آن پرداختهایم.
پایان!
سرانجام پس از هجده قسمت به پایان تاریخچهٔ فورد موستانگ رسیدیم. در این سری مطالب سعی شد بهطور کامل و با جزئیات تاریخچهٔ همهٔ نسلهای این اسب اصیل آمریکایی بیان گردد. در این هجده قسمت خواندیم که چگونه موستانگ کلاس جدیدی بنام پانی کار را پایهگذاری کرد، دوران اوج موستانگ را مرور کردیم، از دوران سیاه آن گذشتیم و دوباره شاهد اوجگیری آن بودیم. در قسمتهای بعدی سری مطالب ماسل کارها اما به بیان تاریخچهٔ نسل اول موستانگ شلبی خواهیم پرداخت و سپس به سراغ شورلت کامارو خواهیم رفت. با ما همراه باشید.