معرفی هواپیماهای جنگنده فانتوم
معرفی هواپیماهای جنگنده فانتوم مجله تالاب : فانتوم اولین پروازش را در ماه می1958 به انجام رسانید. این جنگنده در حقیقت برای دفاع از ناوگان دریایی آمریکا طراحی شده بود که نهایتاً در سال 1961 به خدمت در آمد. نیروی هوایی آمریکا فانتوم را برای پشتیبانی هوایی بسته ارزیابی و سرانجام در سال 1962 مدل مخصوص نیروی هوایی آن را به تصویب و تولید رسانید....
معرفی هواپیماهای جنگنده فانتوم
مجله تالاب : فانتوم اولین پروازش را در ماه می1958 به انجام رسانید. این جنگنده در حقیقت برای دفاع از ناوگان دریایی آمریکا طراحی شده بود که نهایتاً در سال 1961 به خدمت در آمد.
نیروی هوایی آمریکا فانتوم را برای پشتیبانی هوایی بسته ارزیابی و سرانجام در سال 1962 مدل مخصوص نیروی هوایی آن را به تصویب و تولید رسانید. جنگنده فانتوم II نیروی هوایی آمریکا، موجب به کار گماشتن فانتوم مدل سی نیز شد که نخستین پروازش را در 27 می 1963 انجام داد و تحویل این محصول در نوامبر 1963 شروع گردید.
هواپیمای جنگنده اف-4 در نقش هوا به زمین دو بمب معمولی می توانست حمل نماید. اف-4 همچنین قادر به انجام پرواز های شناسایی نیز بوده و در ماموریت متوقف ساختن هواپیماهای دیگر که به ماموریت راسوی وحشی مشهور بود کاملاً موفق می نمود.
تولید هواپیمای اف-4 II درسال 1979 بعد از اینکه بیش از پنج هزار فروند فانتوم II تولید گردید، یعنی به تعداد بیش از 2600 فروند برای نیروی هوایی آمریکا، در حدود 1200 فروند برای ناوگان ها و نیروی دریایی و بقیه برای کشورهای دوست که شامل اسرائیل، ایران، یونان، اسپانیا، ترکیه، کره جنوبی، آلمان غربی، استرالیا ژاپن و بالاخره بریتانیای کبیر می شد، تولید پایان یافت.
چنان که می دانیم از این جنگنده مشهور به شکلی گسترده در جنگ ویتنام استفاده گردید. مدل های بعدی این جنگنده به یاد ماندنی هنوز در فهرست اموال نیروی هوایی آمریکا تا سال 1990 موجود و در حال فعالیت بودند.
فانتوم ها دیگر در خدمت نیروی هوایی آمریکا نمی باشند در حالی که هنوز در اکثر کشور های دیگر به پرواز در آمده و به خدمت گرفته می شوند. جنگنده اف-4 مدل سی برای اولین بار در می 1963 به پرواز در آمد و گارد ملی هوایی به پرواز در آوردن اف-4 سی را در ژانویه 1972 آغاز کرد. نیروی هوایی آمریکا اولین فانتوم II را در ژوئن 1978 دریافت کرد.
مدل اف-4 دی با تغییرات عمده ای در بالا بردن دقت هدف گیری سلاح ها، به نیروی هوایی در سال 1966، به گارد ملی هوایی در سال 1977 و به مجموعه جنگنده های نیروی هوایی و انبار جنگنده های نیروی هوایی در سال 1980 تحویل گردید. اولین جنگنده اف-4 ئی در اکتبر 1967 به نیروی هوایی آمریکا تحویل داده شد و متعاقباً گارد ملی هوایی نیز اولین اف-4 ئی را در سال 1985 و انبار جنگنده های نیروی هوایی در سال 1987 اولین اف-4 های خود را دریافت داشتند.
این مدل از اف-4 با یک مخزن سوخت اضافه، لبه حمله باریک برای افزایش قدرت مانور دهی و موتورهای بهبود یافته و یک توپ 20 میلیمتری دو لوله ای داخلی همراه سیستم کنترل آتش بهبود یافته عرضه شد. در سال 1973 اولین هواپیمای مدل اف-4 ئی همراه سیستم شناسایی هدف برای شناسایی تصویری دوربرد هوایی یا زمینی عرضه گشت.
هر سیستم به طور اساسی یک دوربین تلوزیونی با عدسی کانون متغیر برای شناسایی درست هدف بود و همچنین سیستمی که پیوتک نامیده می شد، قابلیت شبانه روزی تمام جوی را برای بدست آوردن و تعیین محل کردن اهداف زمینی به وسیله لیزر و سلاح های هدایت شونده به وسیله مادون قرمز را فراهم می آورد.
دیگر تغییری که که دراین مدل ایجاد شده بود، چند کامپیوتر دیجیتالی جدا بود که شامل سیستم های شلیک موشک های هوا به هوای سایدوایندر و اسپارو می شد. به علاوه در مدل های ئی و جی سیستم دیجیتالی ARN-101 ناوبری، با سیستم جدید ناوبری LN-12 تعویض شده بود.
با معرفی مدل های جدیدتر هواپیما های دیگر بیشتر سیستم های توانای اف-4 فانتوم و مأموریت های آن نیز محدود شده و و مختص جلوگیری از دفاع هوایی دشمن گردید. سرانجام فانتوم های اف-4 جی به مرکز صد و نودمین اسکادران هواپیماهای بازنشسته تعمیر و نگهداری گارد ملی هوایی آیدائو واگذار گردید و بدین گونه بود که تاریخ این جنگنده ی افسانه ای جهان به پایان رسید.