محمدتقی احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افت کیفیت ورودی های دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ها گفت: از حدود ۲۰ سال پیش، کنکوری که برای دوره کارشناسی ارشد برگزار می شود از اهداف خود انحراف پیدا کرده است.
وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از دانشجویان خوب دوره کارشناسی به ویژه دانشجویانی که یک سال آخر دوره کارشناسی خود را، به انجام پروژه اختصاص داده و فرصت تست زنی ندارند، در این روش به شدت آسیب دیده و نمی توانند جایگاه خوبی را کسب کنند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: در مقابل دانشجویان دیگر که با مهارت تست زنی آشنا می شوند جایگاه های خوب کارشناسی ارشد را به خود اختصاص می دهند، این موضوع همیشه مورد نگرانی شدید دانشگاه بوده است.
احمدی افزود: در تحقیقی که در دهه ۸۰ انجام شد، نتایج نشان داد، بسیاری از دانشجویان ممتاز دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد در جاهای مناسبی پذیرفته نشدند، که بعدها وزارت علوم با روش جذب بدون آزمون نخبگان و ممتازها، تا حدی این مسئله را جبران کرد.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد احیای طرح «آ. ت. ت» است طرحی که انتخابی بوده و براساس اختیار دانشگاهها بوده و نتایج آن در دوره ای که برگزار میشد نشان داد که نگرانی های افت کیفیت دانشجویان را حل می کند.
احمدی افزود: سازمان سنجش آموزش کشور این را قول داده بود که امسال طرح مذکور فعال شود ولی به دلایلی احیای آن یک سال دیگر به تعویق افتاد.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: کنکور دوره دکتری هم به دلیل متمرکز بودن آن اعتراض هایی زیادی دارد و نگرانی دانشگاه های بزرگ را که خود دارای مکتب و صاحب استانداردهای سخت گیرانه هستند، تشدید می کند.
وی افزود: البته خوشبین هستم که با همکاری وزارت علوم بتوانیم مسیر درسی را پیگیری کنیم البته با توجه به این موضوع که مجلس در این موضوع ورود کرده و مصوبه مجلس است مقداری حیطه اختیار دانشگاه ها کم شده است که البته با روش های مناسب می توان هم نگرانی های مجلس را رفع کرده و هم کیفیت ورودی ها را افزایش داد.
احمدی افزود: البته کار سختی است، خوب بود که این مسئله جز اختیارات دانشگاه ها باقی می ماند اما امیدواریم با همفکری بشود این موضوع را حل کرد.
به گزارش مهر، طرح آ. ت. ت. (آزمون تشریحی تکمیلی) از سال ۸۲ تا ۸۵ به مدت سه سال در کنکور کارشناسی ارشد اجرا شد. در این سال ها به درخواست هر دانشگاه تعدادی از رشته ها مشمول آ. ت. ت. می شدند.
در رشته های عادی نمره کل شامل ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل مقطع کارشناسی بود. ولی در رشته های آ. ت. ت. ۳۰ درصد نمره کل را امتیاز داده شده از سوی دانشگاه تشکیل می داد که در سال آخر به دلیل اعتراضات به ۲۰ درصد کاهش یافت.
داوطلبان در رشته های آ. ت. ت. ابتدا در کنکور شرکت کرده و سپس به میزان سه برابر ظرفیت، افراد برای بخش دوم (آزمون کتبی تشریحی، مصاحبه و بررسی سوابق) به هر دانشگاه معرفی می شدند.
در طرح «آ. ت. ت» دانشگاهها در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد نقش بیشتری داشته و با انجام مصاحبه و در نظر گرفتن سوابق تحصیلی نسبت به پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد اقدام میکردند.
طی طرح «آ. ت. ت» دانشگاهها اختیار داشتند که از بین تعدادی داوطلب با توجه به سوابق علمی و تاثیر نمره آزمون دانشجویان مورد نظر خود را انتخاب کنند اما این طرح به دلیل اعتراض برخی از داوطلبان و ناعادلانه دانستن روند ارزیابی دانشگاه ها بعد از سه سال اجرا، توسط سازمان سنجش آموزش کشور لغو شد.
محمدتقی احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افت کیفیت ورودی های دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ها گفت: از حدود ۲۰ سال پیش، کنکوری که برای دوره کارشناسی ارشد برگزار می شود از اهداف خود انحراف پیدا کرده است.
وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از دانشجویان خوب دوره کارشناسی به ویژه دانشجویانی که یک سال آخر دوره کارشناسی خود را، به انجام پروژه اختصاص داده و فرصت تست زنی ندارند، در این روش به شدت آسیب دیده و نمی توانند جایگاه خوبی را کسب کنند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: در مقابل دانشجویان دیگر که با مهارت تست زنی آشنا می شوند جایگاه های خوب کارشناسی ارشد را به خود اختصاص می دهند، این موضوع همیشه مورد نگرانی شدید دانشگاه بوده است.
احمدی افزود: در تحقیقی که در دهه ۸۰ انجام شد، نتایج نشان داد، بسیاری از دانشجویان ممتاز دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد در جاهای مناسبی پذیرفته نشدند، که بعدها وزارت علوم با روش جذب بدون آزمون نخبگان و ممتازها، تا حدی این مسئله را جبران کرد.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد احیای طرح «آ. ت. ت» است طرحی که انتخابی بوده و براساس اختیار دانشگاهها بوده و نتایج آن در دوره ای که برگزار میشد نشان داد که نگرانی های افت کیفیت دانشجویان را حل می کند.
احمدی افزود: سازمان سنجش آموزش کشور این را قول داده بود که امسال طرح مذکور فعال شود ولی به دلایلی احیای آن یک سال دیگر به تعویق افتاد.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: کنکور دوره دکتری هم به دلیل متمرکز بودن آن اعتراض هایی زیادی دارد و نگرانی دانشگاه های بزرگ را که خود دارای مکتب و صاحب استانداردهای سخت گیرانه هستند، تشدید می کند.
وی افزود: البته خوشبین هستم که با همکاری وزارت علوم بتوانیم مسیر درسی را پیگیری کنیم البته با توجه به این موضوع که مجلس در این موضوع ورود کرده و مصوبه مجلس است مقداری حیطه اختیار دانشگاه ها کم شده است که البته با روش های مناسب می توان هم نگرانی های مجلس را رفع کرده و هم کیفیت ورودی ها را افزایش داد.
احمدی افزود: البته کار سختی است، خوب بود که این مسئله جز اختیارات دانشگاه ها باقی می ماند اما امیدواریم با همفکری بشود این موضوع را حل کرد.
به گزارش مهر، طرح آ. ت. ت. (آزمون تشریحی تکمیلی) از سال ۸۲ تا ۸۵ به مدت سه سال در کنکور کارشناسی ارشد اجرا شد. در این سال ها به درخواست هر دانشگاه تعدادی از رشته ها مشمول آ. ت. ت. می شدند.
در رشته های عادی نمره کل شامل ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل مقطع کارشناسی بود. ولی در رشته های آ. ت. ت. ۳۰ درصد نمره کل را امتیاز داده شده از سوی دانشگاه تشکیل می داد که در سال آخر به دلیل اعتراضات به ۲۰ درصد کاهش یافت.
داوطلبان در رشته های آ. ت. ت. ابتدا در کنکور شرکت کرده و سپس به میزان سه برابر ظرفیت، افراد برای بخش دوم (آزمون کتبی تشریحی، مصاحبه و بررسی سوابق) به هر دانشگاه معرفی می شدند.
در طرح «آ. ت. ت» دانشگاهها در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد نقش بیشتری داشته و با انجام مصاحبه و در نظر گرفتن سوابق تحصیلی نسبت به پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد اقدام میکردند.
طی طرح «آ. ت. ت» دانشگاهها اختیار داشتند که از بین تعدادی داوطلب با توجه به سوابق علمی و تاثیر نمره آزمون دانشجویان مورد نظر خود را انتخاب کنند اما این طرح به دلیل اعتراض برخی از داوطلبان و ناعادلانه دانستن روند ارزیابی دانشگاه ها بعد از سه سال اجرا، توسط سازمان سنجش آموزش کشور لغو شد.