تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا


تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا

اجازه ندهید که بدنه‌ی مزدا CX-30 توجه شما را به خود جلب کند زیرا زیر پوست این بدنه پروتوتایپ توسعه‌ای اولین خودروی الکتریکی مزدا قرار دارد. هیچ نام رسمی برای این خودرو تعیین نشده هرچند در بغل خودرو عبارت e-TPV دیده می‌شود که مخفف خودروی تکنولوژی الکتریکی می‌باشد؛ اما ما قبل از رونمایی رسمی این... The post تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین...

اجازه ندهید که بدنه‌ی مزدا CX-30 توجه شما را به خود جلب کند زیرا زیر پوست این بدنه پروتوتایپ توسعه‌ای اولین خودروی الکتریکی مزدا قرار دارد. هیچ نام رسمی برای این خودرو تعیین نشده هرچند در بغل خودرو عبارت e-TPV دیده می‌شود که مخفف خودروی تکنولوژی الکتریکی می‌باشد؛ اما ما قبل از رونمایی رسمی این خودرو در نمایشگاه توکیو پشت فرمانش نشسته‌ایم تا ببینیم چه در چنته دارد.

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا
مزدا تائید کرده مجموعه باتری 35.5 کیلووات ساعتی این خودرو نیروبخش یک پیشرانه‌ی الکتریکی با قدرت 138 اسبی و گشتاور 265 نیوتون متری خواهد بود. این پیشرانه به همراه یک گیربکس تک سرعته باعث به حرکت درآمدن چرخ های جلو می‌شود.

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا
علاوه بر استفاده از شارژر 6.6 کیلوواتی برای استفاده‌ی خانگی، مزدای الکتریکی می‌تواند با شارژر سریع 50 کیلوواتی هم همراه شود.

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا
باتری این خودرو ظرفیت نسبتاً کمی داشته و برد حرکتی بین 190 تا 240 کیلومتری ایجاد می‌کند که خیلی زیاد نیست اما مدیران مزدا ادعا می‌کنند این برد حرکتی حدود 95 درصد از مشتریان را پوشش می‌دهد چراکه مشتریان چنین خودرویی در روز کمتر از 100 کیلومتر را طی می‌کنند.

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا
البته افرادی که خواهان برد بیشتری هستند باید منتظر نسخه‌ی برد بلند این خودرو باشند که از پیشرانه‌ی بنزینی روتاری جمع‌وجوری استفاده خواهد کرد. این پیشرانه به منزله‌ی یک ژنراتور بوده و می‌تواند برد کلی خودرو را دو برابر کند.

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا
قدرت این پیشرانه کمتر از خودروهای محبوب دیگر همچون هیوندای کنا الکتریکی و نیسان لیف می‌باشد و پروتوتایپ مزدا از نظر شتاب گیری سریع قطعاً پشت سر بسیاری از خودروهای رقیب دیگر قرار می‌گیرد. پرفورمنس این خودرو را بیشتر می‌توان با پیشرانه‌های 1.6 لیتری توربودیزل مقایسه کرد. با این وجود انتقال قدرت به نرمی صورت می‌گیرد و برای استفاده‌های روزمره پرفورمنس کافی وجود دارد.

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا
جالب اینکه صدای داخل کابین به‌طور سورپرایز کننده‌ای مشابه خودروهای درون‌سوز است. صدای دیجیتالی پیشرانه‌ی الکتریکی به داخل کابین تزریق می‌شود و حس طبیعی‌تری را به این خودرو می‌بخشد. ایده‌ی مزدا این بوده که راننده باید با گوش‌های خود سرعت و شتاب خودرو را متوجه شود. این کار جواب داده اما خب صدا همیشه وجود داشته و شاید این موضوع خوشایند برخی خریداران خودروهای الکتریکی نباشد. همچنین خودرو در سرعت‌های پایین صدای ویژه‌ای برای جلب‌توجه عابران پیاده ایجاد می‌کند.

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا
تنها میزان کمی از احیای نیروی ترمز در این خودروی پیش‌تولیدی وجود داشته و مزدا در حال اضافه کردن پدال‌هایی در پشت فرمان برای اجازه دادن به رانندگان برای انتخاب میزان احیای ترمز است. احتمالاً این خودرو دارای عملکرد تک پدالی مشابه نیسان لیف خواهد بود.

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا
با وجود سیستم تعلیق منفعل و وزن کلی حدود 1600 کیلوگرم، کیفیت سواری خودروی الکتریکی مزدا نرم بوده است. زمانی که این خودرو با سرعت بالا وارد پیچ‌ها شود برخی تکان های بدنه مشهود خواهد بود اما خب تمامی این موارد در حد شاسی بلندهای اسپورت است.

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا
چیزی که واضح است نبود وزن محسوس در مقایسه با دیگر محصولات الکتریکی می‌باشد. مهندسان مزدا خواسته‌اند از وجود یک سواری هیجان‌انگیز مطمئن شوند و حتی پس از تست کوتاه نیز به نظر می‌رسد که آن‌ها در مسیر صحیحی حرکت می‌کنند.

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا
استفاده از باتری کوچک و محدوده‌ی حرکتی نه چندان زیاد باعث نمی‌شود که مزدا در بحث خودروهای الکتریکی خودروسازی برجسته باشد اما این خودرو به خوبی فلسفه‌ی مزدا را نشان می‌دهد. احتمالاً تولید مدل برد بلندتر این خودرو باعث جلب نظر افراد بیشتری خواهد شد و در آینده نیز شاهد گزینه‌های بیشتری از سوی پلتفرم الکتریکی جدید این برند خواهیم بود.

مشخصات پروتوتایپ الکتریکی مزدا

قیمت: مشخص نشده پیشرانه: تک پیشرانه‌ی الکتریکی قدرت/گشتاور: 138 اسب بخار/265 نیوتون متر گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: مشخص نشده برد الکتریکی: 190 کیلومتر (تخمینی) موعد عرضه: تابستان 2020

منبع: autoexpress


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

پیکاپ جدید کارون در نمایشگاه خودرو شیراز، جزو ارزان ترین پیکاپ های بازار ایران