ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)


ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)

در قسمت قبلی سری مطالب تاریخچهٔ موستانگ شلبی بررسی نسل نخست این خودروی افسانه‌ای را به پایان رساندیم و به نسل دوم آن رسیدیم که بر اساس نسل پنجم فورد موستانگ ساخته شده بود. گفتیم که فورد در نسل پنجم موستانگ پس از حدود 35 سال دوباره مدل پرافتخار شبی را احیا کرد و سپس... The post ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم) appeared first on...

در قسمت قبلی سری مطالب تاریخچهٔ موستانگ شلبی بررسی نسل نخست این خودروی افسانه‌ای را به پایان رساندیم و به نسل دوم آن رسیدیم که بر اساس نسل پنجم فورد موستانگ ساخته شده بود. گفتیم که فورد در نسل پنجم موستانگ پس از حدود 35 سال دوباره مدل پرافتخار شبی را احیا کرد و سپس به مناسبت چهل‌سالگی مدل GT350H، بار دیگر مثلث فورد، شلبی و هرتز شکل گرفت و در سال 2006 نسخهٔ ویژه‌ای از نسل پنجم موستانگ با نام شلبی GT-H متولد شد. این نسخهٔ ویژه مانند شلبی GT350H اصلی 1966، صرفاً با رنگ بیرونی ویژهٔ مشکی با خطوط طلایی ارائه شد و فقط به‌صورت اجاره‌ای توسط شرکت هرتز عرضه شد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT-H 2006

اما علاوه بر این رنگ خاص، شلبی GT-H با کاپوت خاص شلبی، جلوپنجرهٔ منحصربه‌فرد آلومینیومی و رینگ‌های منحصربه‌فرد، از موستانگ GT معمولی متمایز شده بود. این نسخهٔ ویژه برخلاف شلبی GT500، از همان موتور 4.6 لیتری موستانگ GT معمولی استفاده می‌کرد اما این موتور توسط شرکت شلبی تقویت شده و با استفاده از فیلتر هوای مسابقه‌ای و ارتقاء سیستم اگزوز، 25 اسب بخار قدرت و 13 نیوتن متر گشتاور به خروجی آن افزوده شده بود. بدین ترتیب حالا این موتور 325 اسب بخار قدرت و 447 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. موستانگ شلبی GT-H همچنین به پکیج هندلینگ هم مجهز شده بود که شامل کاهش ارتفاع فنرها، بهبود کمک‌ها و تغییر ضریب اکسل عقب می‌شد. درمجموع تنها 500 دستگاه از موستانگ شلبی GT-H کوپه ساخته شد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT-H 2006

سپس در سال 2007 نسخهٔ کابریولت شلبی GT-H نیز برای اجاره توسط شرکت هرتز ساخته شد. این مدل هم از تمامی ویژگی‌های نسخهٔ کوپه برخوردار بود اما علاوه بر آن‌ها، به‌طور اختصاصی برای شلبی GT-H کابریولت یک رول بار سفارشی هم طراحی شده بود که شلبی GT350H کابریولت سال 1968 را یادآوری می‌کرد. از نسخهٔ کابریولت موستانگ شلبی GT-H هم 500 دستگاه ساخته شد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT-H 2006 Convertible

شلبی GT، پُرکنندهٔ فاصله‌ها!

در اواخر سال 2006 نیز به خانوادهٔ موستانگ شلبی عضو جدیدی بنام شلبی GT اضافه شد. این مدل اساساً نسخه‌ای فروشی از همان موستانگ شلبی GT-H بود زیرا همان‌طور که گفته شد، شلبی GT-H صرفاً به‌صورت اجاره‌ای عرضه شد اما شلبی GT به‌عنوان نمونه‌ای فروشی و برای پُر کردن فاصلهٔ بین موستانگ GT معمولی و شلبی GT500 در نظر گرفته شده بود. زیر کاپوت شلبی GT هم همان پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 قرار داشت که با تجهیز به سیستم مکش هوای خنک با تنظیم پرفورمنس، 319 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. همچنین درحالی‌که انتقال نیرو در شلبی GT-H صرفاً توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گرفت، برای این مدل جدید یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هم ارائه شده بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT 2007

شلبی GT به پکیج تعلیق مسابقه‌ای فورد شامل کمک‌فنرهای ارتقاءیافته، فنرهایی با ارتفاع کمتر و آنتی رول بار به همراه سیستم اگزوز عملکرد بالا هم مجهز شده بود. این نسخه اما در ظاهر تقریباً به‌طور کامل با شلبی GT-H یکسان بود و تنها اسپویلر عقب آن حذف شده و دریچهٔ کاپوت جدیدی با طراحی رترو برای آن در نظر گرفته شده بود. همچنین برخلاف شلبی GT-H که صرفاً با یک ترکیب رنگ بیرونی مشکی-طلایی ارائه می‌شد، برای شلبی GT در سال 2007 رنگ‌های مشکی و سفید با خطوط نقره‌ای ارائه شد و در 2008 رنگ‌های آبی، نارنجی و مشکی با خطوط قرمز هم به لیست انتخاب‌های آن اضافه گردید. شلبی GT در داخل هم با پارکابی‌ها و نشان‌های شلبی از موستانگ GT معمولی متمایز شده بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT 2007

تولید شلبی GT در دسامبر 2006 آغاز شد و از ژانویهٔ 2007 برای فروش ارائه گردید. در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود که از این نسخه تعداد محدود 6 هزار دستگاه تولید شود. شیوهٔ تولید شلبی GT نیز منحصربه‌فرد بود زیرا دقیقاً مثل موستانگ‌های شلبی دههٔ 60 میلادی، این خودرو هم مستقیماً توسط فورد به کارخانهٔ شلبی در لاس‌وگاس فرستاده و در آنجا توسط شلبی تکمیل می‌شد. این در حالی بود که شلبی GT500 به‌طور کامل توسط خود فورد در میشیگان تولید می‌شد. شلبی GT در ابتدا به‌صورت کوپه به بازار آمد اما پس از معرفی نسخهٔ کابریولت شلبی GT-H اجاره‌ای، در سال 2008 نسخهٔ کابریولت شلبی GT هم در تعداد محدودی ارائه شد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT 2006 Convertible

بازگشت سلطان جاده

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی به‌طور کامل توضیح دادیم، در سال 1968 شلبی GT500 به پیشرانهٔ 7 لیتری کبرا جت مجهز شد و GT500KR نام گرفت که حروف KR در نام آن مخفف عبارت «King of the Road» بود. GT500KR یکی از برجسته‌ترین و افسانه‌ای‌ترین مدل‌های تاریخ موستانگ شلبی محسوب می‌شد و به همین دلیل به مناسبت چهل‌سالگی GT500KR و به‌منظور بزرگداشت این مدل جاودانه، فورد در نمایشگاه نیویورک 2007 شلبی GT500KR جدیدی را معرفی کرد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT500KR 2008

موستانگ شلبی GT500KR جدید اما از همان پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ GT500 استاندارد استفاده می‌کرد ولی با کالیبراسیون منحصربه‌فرد، خروجی آن به 540 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده بود که 40 اسب بخار و 40 نیوتن متر بیشتر از GT500 استاندارد بود. علاوه بر این، به‌منظور بهبود هندلینگ و جبران توزیع وزن نامناسب ناشی از قسمت جلویی سنگین، تعلیق GT500KR توسط SVT با استفاده از کمک‌فنرهای ویژه تنظیم شده و همچنین خودرو به استرس بار مسابقه‌ای فورد و میله‌های تثبیت‌کننده هم مجهز شده بود درحالی‌که لاستیک‌های آن نیز از نوع گودیر ایگل F1 سوپرکار بودند که به‌طور خاص برای شلبی GT500KR توسعه پیدا کرده بودند.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT500KR 2008

فورد در نظر داشت تعدادی از ویژگی‌های ظاهری موستانگ شلبی GT500KR مدل 1968 را هم روی این مدل جدید هم اعمال کند. به همین دلیل شلبی GT500KR جدید به کاپوت فیبر کربنی با ورودی‌های هوای دوگانهٔ منحصربه‌فردی مجهز شده بود که مشابه GT500KR مدل 1968 طراحی شده بودند. همچنین روی خطوط جانبی بدنه هم مثل نمونهٔ قدیمی، نام GT500KR نوشته شده بود. علاوه بر این، این موستانگ ویژه به یک اسپلیتر فیبر کربنی منحصربه‌فرد، قاب فیبر کربنی آینه‌های جانبی و دو مجرای خنک‌کننده برای ترمزهای جلو هم مجهز شده بود. این موارد، شلبی GT500KR را از GT500 معمولی متمایز می‌کردند. این در حالی بود که به لطف کاپوت فیبر کربنی و همین‌طور سیستم اگزوز تجدیدنظر شده، وزن GT500KR هم حدود 10 کیلومتر از موستانگ شلبی GT500 استاندارد سبک‌تر شده بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT500KR 2008

شلبی GT500KR بعد از رونمایی در نمایشگاه نیویورک 2007 از بهار 2008 با مدل 2008 به بازار عرضه شد. GT500KR جدید اما نمونه‌ای تولید محدود بود و شلبی و SVT اعلام کردند در سال 2008 تنها هزار دستگاه از آن‌را تولید خواهند کرد (البته در همین سال 11 دستگاه هم به‌عنوان پروتوتایپ ساخته شده بود). سپس در سال 2009 هم تعداد 712 دستگاه دیگر ساخته شده و بدین ترتیب تولید کل این مدل به 1712 دستگاه رسید. از این تعداد، 1571 دستگاه در ایالات‌متحده عرضه شد که دقیقاً با تعداد ساخته شده از GT500KR مدل 1968 یکسان بود. شلبی GT500KR جدید در ابتدا روی خط تولید معمولی موستانگ توسط فورد ساخته می‌شد و سپس به شرکت شلبی ارسال می‌شد تا ساخت و مونتاژ نهایی آن تکمیل گردد. قیمت این مدل از 120 هزار دلار شروع می‌شد و تنها در دو مدل 2008 و 2009 تولید شد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT500KR 2008

تولد دوبارهٔ مار زهرآگین شلبی

بعدازاینکه در نسل جدید موستانگ مدل‌های شلبی GT500، شلبی GT-H و شلبی GT500KR احیا شدند، شرکت شلبی تصمیم گرفت یکی دیگر از نام‌های بزرگ و مشهور در تاریخ این ماشین یعنی سوپر اسنیک را هم بازگرداند. در قسمت دوم این سری مطالب گفتیم که در سال 1967 کارول شلبی برای شرکت گودیر یک GT500 را به پیشرانهٔ مسابقه‌ای GT40 427 با 650 اسب بخار قدرت مجهز کرد. این خودرو که سوپر اسنیک نام گرفت، توانست با لاستیک‌های گودیر به سرعت 270 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند؛ اما GT500 سوپر اسنیک مدل 1967 هیچ‌گاه به تولید نرسید و در حد همان یک پروتوتایپ باقی ماند.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT500 Super Snake 2008

احیای سوپر اسنیک اما به‌طور مستقل توسط شرکت شلبی صورت گرفت و فورد دخالتی در آن نداشت. به همین دلیل GT500 سوپر اسنیک جدید جزء مدل‌های شلبی رسمی فورد به حساب نمی‌آید. در این مدل شلبی قدرت پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ GT500 استاندارد را به 605 اسب بخار افزایش داده بود اما حتی نسخه‌ای با سوپرشارژر توئین اسکرو هم با بیش از 725 اسب بخار قدرت قابل سفارش بود که البته در این صورت گارانتی موستانگ باطل می‌شد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT500 Super Snake 2008

علاوه بر این، شلبی GT500 سوپر اسنیک تغییراتی عملکردی و ظاهری را هم تجربه می‌کرد که شامل نشان ویژه، رینگ‌های 20 اینچی، دریچهٔ روی کاپوت فایبرگلاس، اسپلیتر فیبر کربنی، ترمزهای بزرگ‌تر با کالیپرهای شش پیستونه و میل‌لنگ آلومینیومی می‌شد. ساخت نسخهٔ سوپر اسنیک توسط شلبی در سال 2008 آغاز شد اما مالکین شلبی‌های GT500 مدل 2007 هم می‌توانستند خودروی خود را به کارخانهٔ پرفورمنس ویژهٔ کارول شلبی در لاس‌وگاس ببرند و با پرداخت 28 هزار دلار آن‌را به یک سوپر اسنیک تبدیل کنند.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT500 Super Snake 2008

فیس‌لیفت بزرگ

فورد نسل پنجم موستانگ را برای مدل 2010 مورد فیس‌لیفت و بازطراحی بزرگی قرار داد. هرچند در موستانگ 2010 پلت‌فرم D2C قبلی همچنان حفظ شده بود اما این مدل جدید یک نسخهٔ کاملاً بازطراحی شده از موستانگ مدل 2005 محسوب می‌شد؛ بنابراین شلبی GT500 هم به‌تبع نسخه‌های معمولی موستانگ برای مدل 2010 کاملاً بروز و از نو طراحی شد و تغییرات عمده‌ای در دماغه، پروفیل جانبی و چراغ‌های عقب تجربه کرد اما همچنان همانند مدل 2007 از دماغهٔ منحصربه‌فرد، کاپوت برجسته و اسپویلر بزرگ‌تر عقب برخوردار بود تا از نسخه‌های معمولی موستانگ متمایز گردد. علاوه بر این، با رنگ‌های بیرونی جدیدی هم برای شلبی GT500 مدل 2010 ارائه شد. به دیگر تغییرات موستانگ شلبی در مدل 2010 اما در قسمت بعدی خواهیم پرداخت.

ماسل کارها: تاریخچهٔ موستانگ شلبی (قسمت چهارم)Mustang Shelby GT500 2010

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

اسکای‌ ول ET5 نبکا؛ قیمت و مشخصات شاسی بلند برقی کرمان موتور و مپنا