درست به اندازهی استینگر GT که در بالاترین سطح خودروهای سواری کیا قرار دارد، تلوراید هم بزرگترین و گرانترین شاسیبلند این خودروساز کرهای است؛ اما برخلاف استینگر تلوراید وارد بازار بریتانیا نخواهد شد چراکه ظاهراً ابعاد، قیمت و پیشرانهی 6 سیلندر 3.8 لیتری آن رابطهی دوستانهای با جو بازار این کشور اروپایی ندارد.
اما این موضوع خیلی هم بیربط نیست. چیزی که تلوراید انجام میدهد ارائهی مسیری روشن برای طراحی نسل بعدی شاسی بلندهای کیا همچون سورنتو و اسپورتیج میباشد. همچنین این خودرو نشان میدهد که کیا از نظر کیفیت و دینامیک سواری به کجا رسیده است. این خودروساز هماکنون میتواند با قیمتی کمتر رقبای لوکس را به چالش بکشد.
اول از همه بیایید نگاهی به ابعاد این خودرو بیندازیم. با طول 5001 میلیمتری، تلوراید 50 میلیمتر طویلتر از ولوو XC90 بوده اما 163 میلیمتر کوتاهتر از بامو X7 میباشد. البته این خودرو باریکتر از هر دو خودروی یاد شده است. با این طول زیاد شاهد قرار گرفتن سه ردیف صندلی در کابین خواهید بود که دو صندلی کاپیتانی در ردیف دوم وجود داشته و ردیف سوم هم از نوع نیمکتی است. فضای پای این خودرو خوب بوده و محفظه بار برجستهای هم تدارک دیده شده است. صندلیهای آخری همانگونه که انتظار میرود تا شده و در کف خودرو قرار میگیرند.
تلوراید کاملاً بزرگ حس میشود و موقعیت رانندگی راحتی داشته و میدان دید آن از هر چهار گوشه هم خوب است. البته بزرگترین سورپرایز این شاسیبلند به حس لوکس بودن آن مربوط میشود و این موضوع در نسخهی حاضر در تست یعنی SX چهار چرخ محرک با قیمت 44585 دلاری (حدود 36300 پوند) بیش از پیش نمود دارد. واضح است که تلوراید چند هزار دلاری ارزانتر از رقبا میباشد.
کابین تریم بندی هوشمندانهای داشته و از داشبوردی با ظاهر لوکس و عناصر چوبی و آلومینیومی و پلاستیکهای باکیفیت پوشانده شده است. یک صفحه لمسی 10.25 اینچی با سیستم ناوبری هم وجود دارد. شارژ بیسیم، 6 درگاه USB، اپل کارپلی و اندروید اتو و… نیز جزو تجهیزات دیگر این شاسیبلند هستند.
هر جایی را که لمس کنید حس لوکس بودن را خواهید داشت و تکنولوژیهای بکار رفته در تلوراید نیز به اندازهی رقبا پیشرفته است. هدآپ دیسپلی و پایش نقاط کور عملکرد خوبی داشته و تصویری باکیفیت از نقاط کور این خودرو را در پشت آمپرها نشان میدهد.
همچنین طیف گستردهای از سیستمهای کمکراننده و رفاهی همچون دستیار رانندگی در بزرگراه، سیستم تهویه مطبوع برای همه و سیستم صوتی با 10 بلندگو وجود دارند.
این خودرو از نظر دینامیکی مثل شاسی بلندهای رده متوسط است. تلوراید سواری هیجانانگیزی نداشته و هدفش هم این نیست؛ اما سواری آن خوب بوده و جو آرام و ساکتی بر کابین حکم فرماست که احتمالاً مهمترین فاکتور چنین خودرویی نیز محسوب میشود.
فرمان خودرو خیلی دقیق نبوده و کمی هم تکان های بدنه وجود دارد که شاید بیشتر از حد انتظار شما باشد. پیشرانهی 6 سیلندر 3.8 لیتری زیر کاپوت نیز خیلی سریع حس نمیشود. با قدرت 287 اسب بخاری و گشتاور 355 نیوتون متری، این پیشرانه کار خود را در حد متوسط انجام داده و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک نیز با تعویضهای نرم خود آن را همراهی میکند.
اگرچه کیا تلوراید وارد بازار بریتانیا نخواهد شد اما از نظر طراحی ظاهری، کیفیت و تکنولوژی کابین میتواند یک نقطهی آغاز برای توسعهی نسل بعدی شاسی بلندهای کیا همچون سورنتو و اسپورتیج باشد. این خودرو همچنین به ما یادآوری میکند که کیا چگونه به برندهای لوکس نزدیکتر شده و همچنان قیمت رده میانی خود را حفظ کرده است. اگر تلوراید در بازار آمریکا فروش بالایی داشته باشد تعجب نخواهیم کرد…
مشخصات کیا تلوراید 3.8 V6 AWD SX
قیمت: 44585 دلار پیشرانه: 6 سیلندر 3.8 لیتری بنزینی قدرت/گشتاور: 287 اسب بخار/355 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: اعلام نشده حداکثر سرعت: اعلام نشده مصرف سوخت: اعلام نشدهمنبع: autoexpress