به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی در جلسه بررسی موانع، مشکلات و ارائه راهکارهای توسعهای بندر چابهار با اشاره به جایگاه بندر چابهار در عرصه تعاملات منطقهای و بینالمللی اظهار داشت: سرمایهگذاری عظیم در بنادر سطح منطقه به عنوان بنادر رقیب و مکمل چابهار در زمینه ترانزیت و ترانشیپ در حال انجام است که ضروری است در تدوین استراتژی های آینده بندر چابهار به آنها توجه شود.
وی با اشاره به نگرش هند در مواجهه با بندر چابهار افزود: افزایش تجارت هند با کشورهای CIS از جمله روسیه، اوکراین و سایر کشورهای آسیای میانه به ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و همچنین سیطره بر بازار افغانستان از جمله استراتژیهای هند در استفاده از بندر چابهار است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه باید استراتژی جدید در بندر چابهار تبیین شود، گفت: ایجاد رقبای خارجی جدید در بندر چابهار از جمله مواردی است که می تواند راهگشای این مهم باشد تا بازاریابی های بینالمللی جهت ایجاد ترافیک بار و کالا توسط آنها صورت پذیرد.
آقایی در خصوص ضرورتهای موجود در بندر چابهار برای توسعه تجارت افغانستان، تصریح کرد: صادرات تره بار و خشکبار، مواد معدنی، نفت و گاز از جمله ظرفیت های چابهار برای توسعه تجارت تجار کشور افغانستان است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: استراتژی ما در قبال افغانستان باید بر مبنای اعتمادسازی بخش خصوصی باشد.
وی اعتمادسازی برای حضور بخش خصوصی افغانستان در بندر چابهار، تسهیل ترانزیت محصولات کشاورزی، تسهیل تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای و ترغیب برای ایجاد و پایداری خط کشتیرانی هند و افغانستان را از جمله اولویت های استراتژی مد نظر در قبال این کشورها عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی در جلسه بررسی موانع، مشکلات و ارائه راهکارهای توسعهای بندر چابهار با اشاره به جایگاه بندر چابهار در عرصه تعاملات منطقهای و بینالمللی اظهار داشت: سرمایهگذاری عظیم در بنادر سطح منطقه به عنوان بنادر رقیب و مکمل چابهار در زمینه ترانزیت و ترانشیپ در حال انجام است که ضروری است در تدوین استراتژی های آینده بندر چابهار به آنها توجه شود.
وی با اشاره به نگرش هند در مواجهه با بندر چابهار افزود: افزایش تجارت هند با کشورهای CIS از جمله روسیه، اوکراین و سایر کشورهای آسیای میانه به ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و همچنین سیطره بر بازار افغانستان از جمله استراتژیهای هند در استفاده از بندر چابهار است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه باید استراتژی جدید در بندر چابهار تبیین شود، گفت: ایجاد رقبای خارجی جدید در بندر چابهار از جمله مواردی است که می تواند راهگشای این مهم باشد تا بازاریابی های بینالمللی جهت ایجاد ترافیک بار و کالا توسط آنها صورت پذیرد.
آقایی در خصوص ضرورتهای موجود در بندر چابهار برای توسعه تجارت افغانستان، تصریح کرد: صادرات تره بار و خشکبار، مواد معدنی، نفت و گاز از جمله ظرفیت های چابهار برای توسعه تجارت تجار کشور افغانستان است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: استراتژی ما در قبال افغانستان باید بر مبنای اعتمادسازی بخش خصوصی باشد.
وی اعتمادسازی برای حضور بخش خصوصی افغانستان در بندر چابهار، تسهیل ترانزیت محصولات کشاورزی، تسهیل تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای و ترغیب برای ایجاد و پایداری خط کشتیرانی هند و افغانستان را از جمله اولویت های استراتژی مد نظر در قبال این کشورها عنوان کرد.