درمان قطعی فشار خون بالا چیست؟


درمان قطعی فشار خون بالا چیست؟

همه ی شما کم و بیش در مورد

همه ی شما کم و بیش در مورد درمان فشار خون بالا و اهمیت آن با خبر هستید. اما چرا فشار خون بالا یک زنگ خطر برای بدن محسوب می شود؟

قبل از هر چیز ببینیم فشار خون نرمال چند است؟

عدد فشار خون معمولا بین 90 تا 250 برای فشار سیستولیک (عدد بیشتر) و 60 تا 140 برای فشار دیاستولیک (عدد کمتر) در نوسان است. از آنجایی که با بالا رفتن فشار خون خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی افزایش می یابد، بهترین کار این است که افراد حتی در صورت عدم ابتلا، تلاش کنند تا فشار خون خود را کاهش دهند.

برای مثال، احتمال ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی در فرد دارای فشار خون 85/135 نسبت به فرد دارای فشار خون 75/115 دو برابر است. بنابراین، هر چه بتوان فشار خون را بیشتر کاهش داد، بهتر است. علت فشار خون بالا یا هایپرتانسیون اغلب ناشناخته است.

در بسیاری از موارد، این وضعیت ناشی از یک بیماری زمینه ای است. متخصص، فشار خون بالای ناشی از یک بیماری یا مشکل زمینه ای را فشار خون اولیه می نامد. فشار خون ناشی از یک مشکل یا بیماری زمینه ای دیگر، فشار خون ثانویه نام دارد. فشار خون اولیه می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود که موارد زیر از جمله آن ها می باشند:

1-حجم پلاسمای خون

2-فعالیت هورمونی در افرادی که حجم و فشار خون خود را به کمک دارو کنترل می کنند.

3-عوامل محیطی همچون استرس یا ورزش نکردن

4-فشار خون ثانویه عوامل مشخصی داشته و عارضه ای از یک بیماری دیگر می باشد.

فشار خون بالا چیست؟

در صورتی که فشار خون به مدت چندین هفته به صورت مداوم برابر یا بیشتر از 90/140 میلی متر جیوه باشد ابتلا به فشار خون بالا تشخیص داده می شود. در صورت ابتلا به دیابت یا مشکلات کلیوی امکان دارد اعداد پایین تر از این مقدار نیز در نظر گرفته شوند.

اما زمانی که فشار خون فردی، بالا باشد، فشاری اضافی بر شریان ها و قلب او وارد می شود. این فشار با گذشت زمان می تواند سبب سفتی، ضعیف شدن و کاهش انعطاف پذیری شریان ها می شود.

در این وضعیت، عروق تنگ تر شده و احتمال گرفتگی آن ها بیشتر می شود. گرفتگی کامل یک شریان می تواند به حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی یا زوال عقل (دمانس) منجر شود. با ضعیف شدن شریان ها فشار خون بالا می تواند به ندرت سبب پارگی شریان نیز شود.

فشار خون پایین چیست؟

فشار خون پایین به فشاری گفته می شود که کمتر از 60/90 میلی متر جیوه باشد.

درمان فشار خون بالا با دارو

بسیاری از افراد از تصور مصرف دارو هراس داشته و در ارتباط با اثرات طولانی مدت آن نگران هستند. متاسفانه، امکان درمان قطعی افراد مبتلا به فشار خون بالا (اولیه) وجود ندارد. موثر ترین راه کاهش فشار خون، تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک است.

یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

به جز قرص زیر زبانی نیترات، داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.

درمان فشار خون بالا با طب سنتی

برای کنترل فشار خون بالا پیش از هر چیز تغییر در سبک زندگی بسیار اهمیت دارد. از جمله اقداماتی که در این زمینه میتوان انجام داد عبارتند از:

-ورزش جسمانی منظم

-کاهش استرس

-مصرف دارو

-داشتن رژیم غذایی مناسب

-کاهش مصرف نمک

-مصرف متعادل الکل

-مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

-مصرف کمتر چربی

-حفظ وزن مناسب

کنترل فشار خون بالا با طب سنتی نیز شامل استفاده از برخی از گیاهان دارویی نظیر: سیر، لوبیا سبز، آب کرفس، زالزالک، عصاره قهوه، گیلاس، روغن کنجد و چای سبز می باشد که در بهبود روند درمانی شما بسیار موثر هستند.

منبع: سایت دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق (https://drhsnajafi.com/)

** این خبر صرفا جنبه تبلیغاتی دارد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی