چادری بودن گرانترین پوشش این روزهای جامعه
این روزها افزایش شدید قیمت چادر مشکی خرید این محصول را برای بانوان دشوار کرده و چادر به پوششی پر هزینه تبدیل شده است.
چادری بودن که هزینهای ندارد اتفاقاً از پوششهای دیگر هم کم هزینه تر است». این جملهای است شاید بارها در کوچه و خیابان شنیده و از کنار آن عبور کرده باشیم. جملهای که در دهههای گذشته شاید چندان غلط هم نبود و اتفاقاً قابل قبول بود اما درست بودن این موضوع به زمانی باز میگردد که بازار خرید و فروش چادر هنوز با دست اندازهای فلج کننده این روزها روبرو نشده بود.
دورانی که قیمت قوارههای چادر مشکی متعادل بود و زنان و دختران چادری نه تنها برای خرید یک چادر در سال عزا نمیگرفتند بلکه چندین بار در سال هم مسیرشان به بازار چادرفروشان میافتاد و هر بار دست پر به خانه بازمی گشتند.
اما این روزها داستان کمی فرق کرده است. ماه هاست که قیمت چادر مشکی در کشور سر به فلک کشیده و توان خرید قشر چادری را گرفته است. دیگر حتی فکر کردن به خرید چادر مجلسی و دم دستی بی معنا شده و بانوان نمیتوانند به خرید چادری جدید فکر کنند.
به عبارتی در برهه کنونی جامعه، از قضا چادری بودن پر هزینه ترین و گرانترین پوشش موجود محسوب میشود. تقریباً از ابتدای سال جاری تاکنون بهای هر قواره چادر مشکی از حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ تومان به بالا شده و به بیش از یک میلیون هم رسیده است.
این در حالی است که یک بانوی چادری به طور میانگین دو قواره چادر در سال مصرف میکند و ۳ برابر شدن قیمت این کالا آن هم در یک فاصله زمانی کوتاه شرایط دشواری را برای زنان و دختران محجبه فراهم کرده است.
فعالین حوزه نساجی و پوشاک معتقدند که وابسته بودن به واردات چادر عامل گران شدن قیمت آن است و از زمان افزایش نرخ دلار نیز این اتفاق رخ داده است. از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی نیز عدم حمایت از تولیدات ملی، واردات بی رویه و سایه سنگین قاچاق را علت خم شدن کمر تولید ملی میدانند.
ایران به عنوان پرچم دار مصرف پارچه چادر مشکی، سالانه حدود ۸۰ میلیون متر مربع پارچه چادر مصرف میکند این در حالی است که تنها ۱۰ میلیون متر از این نیاز توسط تولیدکنندگان داخلی تامین و باقی از طریق واردات تامین میشود.