تعلیقنویس این تفسیر بعد از آنکه مجموعه تفسیرهای قرآنی را در تاریخ اسلام از سنخ تفسیرهای «روایی» یا «باطنی(تاویلی)» یا «اجتهادی» تقسیمبندی میکند، در توضیحِ چرایی و ضرورت تفسیر خود از قرآن مینویسد که تفسیر نسیم وحی در هیچ کدام از این تقسیمبندیها نمیگنجد و به سبکی نو نگاشته شده است. نویسنده پیشگفتار و تعلیق نویس مجموعه در این زمینه مدعی است: «درون مایه تفسیر نسیم وحی را که نویسنده محترم آیتالله حاج سیدرضا میرصانعی خوانساری به خامۀ قلم خویش زدهاند، بیشتر نگاهی اجتهادی-روایی دارد و ایشان توجه لازم به تفسیر اجتهادی و روایی آیهها داشتهاند. ویراستار و تعلیق نویس [خود من] گاهی بر آن مطالبی افزوده و با نگاه عرفانی، کلامی و حکمتی به آیههای الاهی نگریسته است. اما دلیل اینکه نیمنگاهی به تفسیر عرفانی و گاهی کلامی آیهها شده است؛ تبیین نگاه برخی از عُرفا و نیز برخی اندیشمندان متکلم و نیز حکیمهای مسلمان بوده است تا بتوان با جمعِ هر چند ناتمام برخی سخنان ایشان، این تفسیر را به دایره المعارفی از اندیشههای گوناگون تبدیل کرد تا خواننده محترم بیشتر به اندیشههایشان پی ببرد و در کنار آگاهی یافتن از کُنه آیههای لاهی، بر شناختش نسبت به اندیشمندان مسلمان بیافزاید. همچنین در تفسیر نیم نگاهی ادبی به برخی آیهها نیز شده است که در نوع خود الهامبخش آن خواهد بود تا روزی گروهی از اندیشمندان حوزه و دانشگاه کنار هم گرد آمده و تفسیری جدید با نگاهی جامه از نظر زبان و صنایع ادبی، دستور زبان فارسی، تبیین واژگان بیگانه آمده در قرآن، دانشهای عرفان، الهیات و کلام... جامعهشناسی، روانشناسی، علوم ارتباطات، علوم سیاسی، علوم تربیتی، نجوم، فیزیک و گرایشهای آن، شیمی و گرایشهای آن، زیست شناسی و گرایشهای آن، پزشکی، هندسه، ریاضی، کشاورزی و گرایشهای آن، منابع طبیعی و ... که همه دانشهای بشری الهام گرفته از کلام الهی است.»
این تاکیدِ بسیار حداکثری بر آرمان نوشته شدن تفسیری جامع بر تمامی علوم انسانی و تجربی در مقدمه، گواه است که این تفسیر را باید از زمره تفاسیری دانست که مفسرانش در نگاهی حداکثری، قائل بر نوعی شمول قرآن بر تمامی علوم بشری هستند و آیات قرآن کریم را با این پیشفرض مهم و کلان مینگرند و میفهمند.
گفتنی است که جلد اول از تفسیر سی جلدی نسیم وحی، در شمارگان ۱۰۰۰، با قیمت ۱۱۰ هزار تومان در مجلد گالینگور، برای نخست بار در تابستان سال ۱۳۹۸ از سوی انتشارات نشر و فرهنگ جاودان قم منتشر شده است و شمارههای بعدی این مجموعه تفسیری هنوز منتشر نشده است.